Bukefalos 28 år!

Stel och kall häst!

L

lovegullit

Hejsan min 20 år gamla arab har tidigare haft ont i ryggen, men det är behandlat och han är "frisk förklarad". Så länge det är fint väder och inte regnar mår han toppen! Han kan vara lite stel i lederna ibland men det går över när man har ridit ingång. Han är även stel i naken men jag stretchar varje dag efter ridning, både ben och nacke. Naken har vet visat hur jag ska göra och sagt åt mig att göra så efter ridning, och det har blivit mkt bättre! Benen börja jag stretcha då han blir så himla stel när det regnar! Han får dessutom ont i ryggen när han blir kall! När det har regnat brukar jag också massera hans nacke och ryggen med arnika gel för att få igång blodscirkulationen. Han har dessutom alltid täcke. Men det känns så himla fel att sitta upp och rida när han är sådär stel. Man vet ju inte om han har ont lr dylikt. Men i och för sig blir det ju bara värre om han inte rör sig! Så vad skulle ni gjort? Finns det några bra tillskott för att mjuka upp lederna? Är det bra att rida lr ska man göra något annat? Om man nu ska rida; ska man rida ut lr på volten då? Alla tips m.m. är välkomna!;)
 
Sv: Stel och kall häst!

Hejsan jag har en häst på 26 (:o) år som hade/har det problemet men det är nu löst med hjälp av foder- min mamma är utbildat naturkosmetiskhudterapeft och vet även en hel det om mat och känner dom som jobbar innom foder och hälsa för hästar så när han som 22 åring var helt slut ingen gnista i ögonen och var stel i alla muskler men då började han att få jävulsklo, msn svavel, probiotika, brännessle pulver och nypon pulver nyponpulver. idag är den hästen 26 år och pig och busig kille som mendans jag skriver detta springer runt och busar med unghästen i hagen ;) öretena ska skräddar sys efter din häst och dens behov men jag lovar detta funkar verligen och utan det skulle han varot död!
Back on track verkar vara ett bra täcke har inte provat själv men det verkar bra.. att hästen får komma ut och röra på sig antingen att du rider lite försiktigare eller promenerar nu i början för det är viktigt att när en häst blir till åldern att man fortsätter att röra på den både för musklerna men mycket för syket min häst blir DEPRIMERAD av att inte få komma ut på en längre tid och just för tillfället håller jag på att sätta igång honom lite försiktigt med tömmkörning (vi ska hålla ingång nu) lycka till bra länkar du kan söka på är
algbörje
axelssons hästmassage
 
Sv: Stel och kall häst!

kanske han behöver ett fodrat täcke?
du kan ju köpa ett back on track täcke och benpaddar till honom, det hade jag till min gammla kille. det blir en helt annan värme än vanligt täcke/paddar.

du kan även ge örter för att få igång cirkulationen bättre. rosmarin är väldigt bra för det! om det finns någon duktig akupunktör i närheten kan det göra underverk med några behandlingar.

jag tycker du ska gå med honom om han är väldigt stel, vänta med att sitta upp tills han har blivit varm.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 378
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp