stelhet och spatt

J

joo

Häst,20 år. vill inte lyfta och böja h bf. När hon galopperar hoppar bakbenen kortare språng, jämfota nästan. Halt. Tyckte mig se tecken på en större hasspets,nästan pipig.Är detta tecken på spatt/andra ledbesvär eller något helt annat?(Hästen skall genomgå hältutredning nästa vecka)
 
Kan vara, men svårt att veta. Ungefär så sprang min kompis nordis innan vi fick reda på han hade spatt...
 
Utan att gå in på hältan du beskriver så kan jag kanske lugna dig med att just piphas inte har med spatt att göra.
Spatt ger en konturstörning på främre insidan av hasen.
 
Min kompis isis har spatt.Han är stel v issa mornar när man släpper ut honom.Lite problem att lyfta o böja vid skoning.
Men när han är uppvärmd går han som en GUD,svävar fram.
Isisen spatt var nästan utläckt då vi tog en rtg.
Varför rtg togs var att en travare höll på att rida på pållen och blev då halt.Annars hade ägaren nog inte rtg.at
Det man inte vet gråter man inte för.
 
hehehe..=)


idag ska veterinären komma ut... *nervös*

men nu har jag iallafall läst på om spatt, och jag har märkt att det inte automatiskt betyder slakten om det nu är spatt, utan det kan vara olika former av det...alla hästar jag vet som haft spatt har avlivats nämligen så jag har varit så rädd!
Hoppas hon inte behöver dömas ut!!! Spatt eller inte, nåt är det ju...:cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp