Stelkramp,avmask åt dräktig häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Casper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 2 879
Sv: Stelkramp,avmask åt dräktig häst

Jag tror de måste skriva så eftersom de själva inte gjort några studier.

Nafayette skrev:
Det är stoet som maskas vid fölning..
Detta för att bekämpa fölmasken via mjölken.

AM
Jag maskar alltid stoet efter fölningen, se mitt första inlägg i tråden, fölet maskar jag efter 8 veckor

Madick skrev:
Jag tror de måste skriva så eftersom de själva inte gjort några studier.
Jag jobbar själv inom läkemedelsbranschen, dock på humansidan, men jag vågar inte chansa, därför följer jag tillverkarens rekommendationer.

Ja, men varför så bråttom? Skulle det inte räcka dagen därpå till exempel?

Ja vid behov eller hur man vill uttrycka det, iom att de får föl i princip varje år så blir de ju också vaccinerade då.

Vi avmaskar f ö inte alltid med Ivomec men det var det enda medlet jag kom på med Ivermectin, finns väl fler när jag tänker efter (Noromectin och Bimectin t ex).

Trissa skrev:
Ja, men varför så bråttom? Skulle det inte räcka dagen därpå till exempel?

Därför att det är via råmjölken vi vill på verka.
Och sedan får vi så pass många föl att vi har det som rutin.
Typ checklista..
Nappflaska, jodopax, uppvärmd betfor, halm, handdukar OCH maskmedel.

AM

Okej, är det så att maskmedlet "tar" bättre via råmjölken? Eller handlar det mer om "ju tidigare desto bättre"?

Exakt! Det verkar som vi gör likadant, skulle vilja sett den gången då ett av mina ston fölade när jag var på jobbet och min relativt hästovana pappa fick avmaska stoet efter fölning :D

nu har jag kanske fått hjärnsläpp..men varför uppvärmd betfor på listan??

Casper skrev:
nu har jag kanske fått hjärnsläpp..men varför uppvärmd betfor på listan??
:D :D

Vid en fölning så går det åt massor med krafter.
Märrarna får en energikick av det och hoppar upp snabbare.
Dom vill gärna ha sånt har dom sagt...

AM

ja funderade lite på det faktiskt då man till hundar kan ge druvsocker..:D för att dom ska bli lite piggare.. men ja hade förmodligen aldrig tänkt på det själv när ja väl står där..men nu lär jag göra det!:D :D :bow:

Jag har alltid gjort som du har gjort med Hanna innan att jag har gett mina ston en spruta med stelkram en månad innan fölning men efter jag var på denna informationsträff med vetrinärerna i vårat distrikt så gör jag inte det längre just för att de sa att om stoet är ordentligt grundat så ska man inte göra det ,
Avmaskar alltid i samband med fölning........

Trissa skrev:
Okej, är det så att maskmedlet "tar" bättre via råmjölken? Eller handlar det mer om "ju tidigare desto bättre"?
Fölmaskarna lagras i juvret och aktiveras när mjölken kommer igång och så får fölet i sig dem.

elle12 skrev:
Jag jobbar själv inom läkemedelsbranschen, dock på humansidan, men jag vågar inte chansa, därför följer jag tillverkarens rekommendationer.
Men varför avmaska alls då direkt efter fölning? Vad är det för mask du vill komma åt i så fall som är så viktig att ta direkt?

Enligt parasitologer på SVA så är fölmasken numera mycket sällsynt förekommande. Att jag maskar stoet dagen efter fölning beror på att hon inte är avmaskad under sista delen av dräktighetsperioden, därför vill jag göra det så snart som möjligt efter fölningen för att undvika ett högt parasittryck från sto till föl, och då tar jag ett pyrantelpreparat eftersom ivermektinpreparat ej rekommenderas till ston med föl under 8 veckor. Det finns många läror inom hur man ska avmaska och olika veterinärer ger olika råd. Samma veterinär kan också ge olika råd från år till år beroende på de senaste forskningsresultaten, jag beskriver bara hur jag gör enligt min veterinärs rekommendationer, och det har fungerat bra för mig.

Jag tror många av frågorna "när/var/hur avmaskar ni" skulle behöva motiveras med VAD det är man bekämpar och varför inser jag precis. Jag tvekar inte att avmaska mitt högdräktiga sto och har därför inte problemet med högt smittryck precis vid fölning. Dessutom har jag i övrigt mkt lågt parasittryck och rena hagar åt sto och föl att tillgå, så enda anledningen jag avmaskar direkt efter är just fölmasken.

Liknande trådar

Hästvård Jo, nu sitter jag i en sits där jag inte vet vad som är bäst, jag som ändå tycker att jag brukar veta hur jag ska ta mig till att lösa...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: moon
·
T
Hästvård HejHej!! För ca 2 veckor sen så köpte jag tillbaka min islandshäst som varit hos en seriös uppfödare i ett år ca. Hon betäcker sin...
Svar
2
· Visningar
1 026
Senast: tinkewink
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 107
Senast: lundborg
·
B
Avel Jag har betäckt mitt sto och hon beräknas föla i mitten på maj. Har under hela dräktigheten varit extremt noga med att tvätta mig och...
Svar
10
· Visningar
1 337
Senast: BertaLotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 31