Stenbergs Flatback?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 133
H

hopp_o_galopp

Någon som vet något om denna sadel?
Funderar på att köpa en sådan. Bra/dålig idé? Varför isf?

Sv: Stenbergs Flatback?

INGEN som vet??? PLEEEEEAAAAZZZZEEEEE! :crazy:

Jag har haft en sån :love:
Passade mig och hästen helt perfekt, men av någon outgrundlig anledning sålde jag den. Har fortfarande, efter 5 år, inte kommit på varför :confused: :angel:
Nästa gång jag köper sadel blir det helt klart en Stenbergs Flatback :d
Bra kvalitet till rimligt pris. Dock är den inte omstoppningsbar tror jag, och det är väl en nackdel. Men jag red i min sadel dagligen under 5 års tid utan att stoppningen blev sämre på något vis :)

ÅH! :) Tack så hemskt mycket för svaret! Jag har varit så osäker då jag aldrig haft en förut (har en Frank Baines och Albion sen tidigare)...

Att den är permanentstoppad är för mig ett enormt plus, för min häst kan inte ha ullstoppade sadlar då hon får jätteont i ryggen av minsta lilla oregelbundenhet. Jag kan ju inte stoppa om sadeln varje månad heller....!!!! Det skulle nog inte ens hjälpa för en ullstoppad sadel är ju aldrig lika jämn som en permanent.

I övrigt tycker jag bättre om ullstopp... ;)

Då kanske det blir en sån då! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Hoppas att du kommer att trivas lika bra med din sadel då :)
Har en Frank Baines nu, men jag tycker inte alls lika bra om den :(

Jag antar att du har en flatback då eller?
Den Frank Baines jag har är allr mot dress så jag har den bara när jag rider dressyr.
Albion Legend Comfort är min flatback, men den kan hon inte ha... :cry: Det är annars en helt underbar sadel!!!

Några följdfrågor:

Ungefär vad ligger nypris på?
Passar de hästar med ganska hög manke? Det är ju inte många flatbackar som gör det, menar jag... :crazy:

hopp_o_galopp skrev:
Några följdfrågor:

Ungefär vad ligger nypris på?
Passar de hästar med ganska hög manke? Det är ju inte många flatbackar som gör det, menar jag... :crazy:

Ingen som vet detta?

Japp, det är en flatback :)

Vet inte vad nypriset ligger på nu. När jag köpte min, för ca 10 år sedan, så låg den på 6500 kr. Vet dock att dom "förnyade" modellen lite för ett par år sedan, och att den höjdes ett par tusen då. Tror att den låg på runt 8´om jag inte minns helt galet :o :angel:

Mitt sto har en ganska markerad manke, och den låg superbra på henne. Hade den på flera andra hästar också, även med rejält hög manke, och den låg lika bra på alla :love:

Tack igen för svaren!! :bow:
Då är det bestämt! Ska beställa omedelbums! :)

//hopp_o_galopp

vad passar den för häst? vet nån var man kan hitta info om sadlarna ? (typ företagets hemsida med bilder och så..)

7600 tror jag den kostar nu omjag inte minns fel, den gamla modellen finns kvar i enstaka ex och kostar 5000. Tror att den gamla är permanentstoppad och den nya är ull. är inte 100% säker dock, säkrat är nog att ringa och fråga. Stenbergs har ingen hemsida tyvärr.

hittade en bild på en RS-flatback på en annonssida, fast dethär är den gamla modellen. Den nya är lite mer uppbyggd och ser mer ut som en prestigesadel (vit kant baktill)
1744552431_Bild%20072.jpg

Tack för svaren!

Har beställt nu (en begagnad i nyskick) och håll tummar och tår att den kommer på måndag och att den passar min pålla!!! Jobbigt om man skulle bli besviken... :(

de där är min kompis sadel som du hittat ;)

hade en exakt lika dan till förra ponnyn fast tobacco!
Vill ha en till nya ponnyn också.. älskade den där sadeln!

Vem säljer såna sadlar? Vilka butiker? (helst med hemsidor..)

Finns bara på Stenbergs läder, STHLM.
De har ingen hemsida, men de skickar mot postförskott.
Gamla modellen finns i bomvidd 30 & 32, den nya i 32 & 34

Tråkigt nog blev sadeln ingen lyckoträff... Den är jätteskön och lädret är bra, sadeln är även rätt snygg.

MEN! Den passar NATUUUUUURLIGTVIS INTE min häst... *SUCK!!!!* Blir galen på den där pållan, verkar ju inte finnas någon flatback som har den uppbyggnaden... :cry:

Vad var problemet? Att manken inte fick plats? Prova Prestige, dom är lite högre i framvalvet, även i x-vid bomvidd finns det plats för jättemanke!

Ja, min syster har en Prestige och höjden för manken är superbra! Men, trots att den är (eller ska iaf vara) den vidaste så tycker jag att den är för smal för hennes manke... Det är därför jag har så svårt att hitta en flatback som passar... Är den tillräckligt vid är den för låg och är den tillräckligt hög så är den för smal.

Jag är så rädd för att hon inte ska kunna bredda sig på ett bra sätt om den inte är vidare i bommen...

Okej, vet tyvärr ingen hoppsadlar som är bredare än Prestiges 37a.... Den är över 100 grader, tror nån hade mätt den til 110? Svårt att hitta bredare än det.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 086
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
403
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Köpa husvagn
  • Tips för att få bort röklukt
  • Vab eller inte

Hund, Katt, Andra Djur