Stenbergs Flatback?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 133
Sv: Stenbergs Flatback?

Förresten, det borde ju gå att byta ut stoppningen i din Albion?? Man kan ju byta från latex till ull, så då borde det ju gå att göra tvärtom också! :idea:

Hur gör man det?

Senast ändrad av en moderator:

men latexpanelerna är formpressade redan från början, sen brukar man limma på lädret på panelerna, det är ju inget som man kan stoppa i eller ta ur som man gör med ullen. Visst kan man byta från latex till ull på vissa sadlar, men jag har aldrig hört någon som gjort tvärt om..?

Synd att sadeln inte passade, trots att det finns hur många märken som helst verkar marknaden vara ganska begränsad när hästen har en viss form... Vilka märken har du provat?

Globus har väl upp till 115-120 grader (vet inte exakt, man kan specialbeställa utan nån större kostnad) och sen har väl Wintec en som heter Wide men den e allround.. och den finns upp till typ 120 nånting med..

Två olika Albion flatbacks, en Appaloosa flatback samt en Frank Baines allround mot dressyr, en Thorowgood dressyr och en Albion dressyr.

Hon får ont i ryggen av alla utom Appaloosan (den enda som är panelstoppad därav min slutsats att hon inte vill ha ullstoppat), men den tycker inte jag är tillräckligt vid... :crazy:

Tjejen som hade henne innan hade testat en Griffin flatback och någon dressyrsadel (vet ej märke) och hon sa att hästen inte ens gick att sadla. (Hon blev alltså helt knäpp när hon försökte spänna sadelgjorden.) :(

Narcissus skrev:
Globus har väl upp till 115-120 grader (vet inte exakt, man kan specialbeställa utan nån större kostnad) och sen har väl Wintec en som heter Wide men den e allround.. och den finns upp till typ 120 nånting med..

Ja, men problemet är att hon inte kan ha ullstoppat... :(

har du ingen större hästbutik där du kan låna med dig ett lass, eller ett större stall där du kanske kan få prova att lägga på olika sadlar.. Bara för att få ett hum om vilka märken som kan passa?

popeye skrev:
har du ingen större hästbutik där du kan låna med dig ett lass, eller ett större stall där du kanske kan få prova att lägga på olika sadlar.. Bara för att få ett hum om vilka märken som kan passa?

Om det ändå vore så väl! De ridsportsbutiker jag har i min närhet säljer alla sadlar som jag redan vet inte passar, är för dyra, för dåliga eller fel stoppning eller för hårda i sätet eller... JA SUCK! Det finns liksom ingen bra sadel att ens prova på henne. Blir ju fullkomligt galen på det här med sadlar!!! :mad: Men jag verkar inte vara den enda som har det problemet av forumet att döma... :crazy:

Men kan du inte prova dom lite dyrare sadlarna ändå? Det är ju möjligt att du hittar en bagagnad... Vilken prisklass hade du tänkt dig?

Vet inte riktigt vad jag tänkt ge. Egentligen är jag inte snål på något vis, men man är inte gjord av pengar och med tanke på att hon är under uppbyggnad så att säga, så kanske jag inte vill lägga mer än 5-6000,- just nu för en sadel som kanske inte passar om ett halvår...

Jag menar, jag själv TROR att hon kanske kan ha tex en Franke-sadeln (har ju rejäl cutback och är uppbyggd som de flesta Passiersadlarna är), men jag kan inte ge 12-20 000 för en sadel just nu. Och det är JUST NU jag behöver den... :crazy:

Jag har iaf beslutat att, efter ett tips och råd från min kära hästmassör, behålla Stenbergssadeln ändå. Hon tyckte nämligen att mitt sto är så tunnmusklad vid manken nu (vilket hon verkligen är, har inte kunnat utvecklas pga mina tidigare sadlar... :( ) så hon tror att om jag rider med en BRA gelpad under utbildningen så kanske denna sadel passar sedan. :idea:

Och om den inte skulle göra det sen så har hon iaf tränats upp med en supermjuk sadel som med hjälp av gelpad inte trycker. Hoppas det funkar. :crazy: Håll tummar och tår för mig...

Kan du inte hitta en begagnad FB då? finns ganska många för runt 7-8000..

Annars önskar jag dig lycka till.. :)

Jag har hört att Frank Baines inte passar hästar med hög manke...? Någon som vet/hört tvärtom?

Dom har väl vissa modeller med cutback har jag för mig... hm. Elegance har en kompis till mig och hennes häst är ett halvblod med hög manke. Det finns ju väldigt många begagnade med och det är ju bra kvalitet så en sadel för 7-8000 är väldigt ekonomiskt (om du jämför med 20 000 för en ny). Oftast är dom ju välskötta med.

Elegance dressyr finns med cutback, dom andra är för hög manke, sen så är alla allroundsadlar med cutback. Kanske värt att testa? FB har ju både med ull och latexpaneler och skumgummi (lr liknande) så jag tycker du borde testa dom.

Ja... men det är inte dressyrsadlar jag har problem med... Det är flatbacksadlarna... :crazy: Eller missförstod jag dig nu? :confused: Har för övrigt frågat dig en annan fråga på en annan tråd! ;)

men kolla in olika tillverkares hemsidor så får du ju se vilka du kan ha. kan ge dig adresserna till alla butiker/tillverkare jag hittat om du vill. maila mig om det.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 086
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
403
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Köpa husvagn
  • Tips för att få bort röklukt
  • Vab eller inte

Hund, Katt, Andra Djur