Stenmurkla på hösten??

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 601
Sv: Stenmurkla på hösten??

Inte hört om det förr, men denna höst verkar ju ha rubbad årsrytm... Mitt körsbärsträd blommar och lökarna har börjat växa i rabatterna (Skellefteå), tvärs över Bottenviken blommar syrenerna. Växterna verkar tro det är vår? :)

O_o blommande körsbär i september! Låter nästan mer otroligt än att hitta svamp :D Ur led är tiden :cautious:

Bara några få blommor, och jag hoppas inte för mycket på frukt i november... ;) Var hittade du murklorna?

I ett traktorspår i blandskog norra Storstockholm :)

Stenmurklor som kommer under hösten går bl a under namnet biskopsmössa eller brun hattmurkla. Dock väldigt lätta att förväxla med lömsk biskopsmössa, som för övrigt är att räkna som ordentligt giftig. Den har något mörkare brun hatt, något lite lila fot och växer direkt på marken... Utifrån din beskrivning/bilder är det inte otroligt att du fått tag i just lömsk variant. Kanske inte så bra att äta trots allt... :( Dock har jag själv gjort det tidigare flertalet gånger(innan jag visste) och uppenbart överlevt :)

Liknande trådar

Fritid Sitter och skriver på mitt tal och tänkte prata om hur man kan vända höstmörkret till någonting positivt istället. Mitt mål är att alla... 2
Svar
36
· Visningar
971
Senast: Efwa
·
Mat Letar recept på en valnöttstårta från 50-60 talet. Bottnar bakade på malda valnötter med grädde emellan och sedan någon typ av...
Svar
5
· Visningar
499
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I höstas blev drömmen om ridning på äldre dagar verklighet på Borås ridhus. Eldsjälen Berith Dahlby tog initiativ till gruppen där alla...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I förra veckan kom beskedet att Distriktsveterinärerna stänger två kliniker i södra Halland i höst. Nu höjs kritiska röster, både hos...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka