Step-up vs ramp

Leoni

Trådstartare
Funderar på att skaffa en ny transport. Kikar på Fautras- dom verkar säkra och bra och ser att dom har step-up. Jag har bara sett redan mycket resvana hästar hoppa upp i dessa så min fråga är hur hästarna reagerar första gången man ska få den att kliva upp. Är det lättare eller svårare att lasta en helt grön häst på detta sätt?
Alla erfarenheter mottages tacksamt!

Sv: Step-up vs ramp

Jag har själv ingen transport med step-up nu, men jag vet några som har ett hemmabygge som har det, dvs. dom har byggt en transport med step-up. Förutom den familjens egna hästar har det åkt såväl ridskolehästar som ponnyer i den kärran också, t.o.m små shettisar och så vitt jag vet så har det funkat mycket bra att lasta samtliga hästar i denna, inga problem alls. Även om hästen är van att gå upp på ramp tror jag inte det är några problem, dom lär sig nog rätt snabbt! Tror nästan det går lättare med step-up än ramp, oftast går de in mycket fortare när det är transporter med det än med vanlig ramp (där många som inte är så lastvana, går upp ett par steg.. tvekar eller slänger sig baklänges..) Så oftast tycker jag nästan det gått lättare att lasta med step-up på många hästar, av vad jag sett.

Kan bara instämma med att insteg är bäst!!

Har en Ifor Williams sedan en tid tillbaka, och alla älskar den...både hästar och människor.

Ett av våra ston hatade transporter och lastning innan, men sedan vi skaffade denna så är det inga problem längre.

Det bästa med denna transport är att du kan välja ramp eller insteg, då bakluckan är delbar...har testat många olika märken men det finns enligt mig ingen transport som överträffar denna! :)

det är betydligt lättare :) jag fattar ärligt talat inte varför det inte är dörrar bak på alla släp nuförtiden, det är ju så himla mkt smidigare

Mycket lättare för alla hästar.

Rampen brukar vara det största bekymret för hästen när den ska lastas. Med step-up så är halva hästen inne redan när den bara sticker in huvudet för att kolla läget. En framhov får man lätt på, man måste ju testskrapa lite. Sen brukar den andra följa efter. Och är framdelen uppe så är det lätt för bakdelen att följa efter. :p

Har lastat allt från ramptransportvana hästar till unghästar, hästar som har dåliga erfarenheter av transportrer eller ens aldrig sett en transport förr. Från stora halvblod till shettisar. Alla går in på mycket kort tid.

Men hur går det att backa ut då? Våran unghäst vill inte backa ner när det lutar på rampen. Borde det inte vara ännu svårare att backa ut för ett "stup"

de får en annan teknik än ramp-hästar. de går med korta steg på tåspetsarna och "känner efter" vart kanten är. Har de väl fått en hov på marken så kommer resten av hästen. Det roliga är ju att de gå likadant nerför ramper ren, på tåspetsarna. :D

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet några transporter, förutom Fautras som jag redan har koll på, som har bakbommar man kan stänga från där man står...
Svar
11
· Visningar
1 345
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en... 2
Svar
27
· Visningar
2 967
Senast: HannaZ
·
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 839
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka