Sterilisera eller ej?

T

Tosa

Jag har en katthona på 3 år och funderar på att sterilisera henne. Hon är innekatt och hankatten är kastrerad, så det är ingen risk att hon blir dräktig. P-piller får hon, så hon inte ska skrika när hon löper. Frågan är om det är så bra att ge henne P-piller hela livet. Visst kan dom få problem med livmodern? Rekomenderar ni att sterilisera henne istället?
 
Sv: Sterilisera eller ej?

Jag rekomenderar kastrering. P-piller ger i nästan alla fall förändringar på livmodern och det är klart vanligare med livmoderinflammationer och juvertumörer på katter som ätit p-piller.

Så egentligen finns inget argument mot kastrering.
 
Sv: Sterilisera eller ej?

Räcker det att bara kastrera eller är sterilisering det bästa?
(Med tanke på inflammationer/sjukdommar.)
 
Sv: Sterilisera eller ej?

När man kastrerar en hona så tar man ut hela paketet så att säga. Hon slutar löpa.
Sterilisrerar man så tar man bara av äggledarna. Allt ligger kvar och hon fortsätter löpa.

Det är i Sverige extremt sällsynt att man steriliserar honor, men förr kallade man kastrering för sterilisering vilket alltså inte är rätt uttryck idag.
 
Sv: Sterilisera eller ej?

Eftersom det inte är någon större skillnad i ingreppet så tycker jag att kastrering är att föredra så att man blir av med livmodern.
 
Sv: Sterilisera eller ej?

Vi har nyligen varit och fått våran 2-åriga hona kastrerad. Ville inte ge henne p-piller så vi valde att göra så istället. Hon har blivit en mkt gladare och lugnare katt. Tror hon tyckte det var rätt jobbigt att löpa hela tiden..
 
Sv: Sterilisera eller ej?

Då ska jag kastrera henne. Det är nog som sagt det bästa. Tack för alla svaren!:bow:
 
Sv: Sterilisera eller ej?

Efter att jag kastrerade min katt har hon blivit jättenojjig om sin mage. Jag får aldrig röra den, och hon är mindre kelig än vad hon var innan. Kanske är ett undantagsfall?
 
Sv: Sterilisera eller ej?

Med våran hona är det tvärtom.. Hon vill gosa så fort vi sätter oss, spelar ingen roll om det är vid köksbordet, i soffan eller vid datorn.. :love:
Hade hon problem med läkningen osv? Mkt ont? Tänkte eftersom hon inte vill att du rör henne.. :(
 
Sv: Sterilisera eller ej?

Jag tror nog inte att hon hade mer ont än vad dom brukar bli när man kastrerar, men det kan ju kanske vara så. Kanske är olika från katt till katt?
 
Sv: Sterilisera eller ej?

domino skrev:
Med våran hona är det tvärtom.. Hon vill gosa så fort vi sätter oss, spelar ingen roll om det är vid köksbordet, i soffan eller vid datorn.. :love:
Hade hon problem med läkningen osv? Mkt ont? Tänkte eftersom hon inte vill att du rör henne.. :(

Samma sak med min mammas 9-åriga honkatt. Efter att hon blivit kastrerad så blev hon så kelig att dom aldrig får vara ifred før henne.
 
Sv: Sterilisera eller ej?

Våran kisse blev också mindre kelig efter operationen, och hon har även blivit mer rädd om magen.
 
Sv: Sterilisera eller ej?

Jag skulle aldrig stå ut med Smulan (ena honan jag har) om jag enbart skulle Sterilisera henne...Hon skriker ju som man stuckit kniven i henne när hon löper ;).

Nångång i Juni blir det kastrering för henne. För nu har hon käkat piller i ca 3 år, och längre vill jag inte. Skulle ha gjort detta för längesedan, men vet ej varför.
 
Sv: Sterilisera eller ej?

Jasså, din blev mindre kelig ?! Jag vill ha min Smulan MER kelig. Hon är ju så spattig och skygg, så jag tänkte att en kastrering kanske får henne på bättre tankar. En mindre kelig Smulan är ju en katt man inte har :(
 
Sv: Sterilisera eller ej?

kastrera, utan tvekan.

tycker alla katter ska vara kastrerade, förutom dom katter man VILL avla på.. tycker inte om katter som får barn hit och dit, och ungarna får inget ordentligt hem:/
 
Senast ändrad:
Sv: Sterilisera eller ej?

Min erfarenhet av kastrerade honkatter är också lugnare och mer harmoniska missar.
Och tjockare :)
 
Sv: Sterilisera eller ej?

Mina är inte tjocka, lugna och harmoniska, jaadå, men fart på dem också. Jag tror att kastrerade hanar har större tendens att lägga på hullet.

Jag förstår inte att nån vill ha en okastrerad honkatt öht, om inte man avlar förstås. Den lilla honon jag fick förra måndagen, en 'Bortskänkes' annons :crazy: 1,5 år, har nyligen haft en kull, de hade lyckats få iväg alla ungar utom en. Nu gick honan inte ihop med deras hane, så de skänkte bort henne, jag kände att det var nog bäst att jag tog henne så får hon det så bra som en innekatt kan ha ;)

Men nu har hon redan börjat löpa :( och himmel vilket liv det är på henne, det är hemskt att höra. Finns det nåt sätt att förkorta löpperioden? Det här skrikandet gör mig tokig!!

Jag har ju helt klart tänkt ha henne kastrerad, men tänkte att hon skulle få bo in sig lite innan jag börjar bära iväg med henne till veterinären. Fast det får nog bli nästa vecka. Min andra lilla hona, 2 år, löpte varannan vecka :eek: Hon blev fixad för över ett år sen. Tyvärr är hon ingen knäkatt, för mycket spring i benen, men hon börjar bli bättre och lite mer kelig.
 
Sv: Sterilisera eller ej?

Min senaste som jag kastrerade blev inte tjock, men väl lite rultigare. Innan såg hon ut som en tarm, så hon blev MYCKET finare.
 
Sv: Sterilisera eller ej?

kastrering ä ju effektivt, skulle inte våga ge p puller till en kan.
Men tyvär är det vanligt att de får tumörer efter kastrering, o det har jag inte hittat på själv....
 
Sv: Sterilisera eller ej?

Vanligt att dom får tumörer efter kastrering? Vad har du för källa till det? Jag umgås endel i kattkretsar och har aldrig någonsin hört detta, vilket är konstigt om det nu är så vanligt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
12 242
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Igår blev hunden opererad efter en livmoderinflammation, egentligen inga konstiga symtom, mer än att jag reagerade på att hon var inne...
Svar
10
· Visningar
852
Senast: Fetaost
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 398
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp