Sterilisera eller spruta?

Men det är ju inte ett normalt beteende. Det är normalt för den dräktige tiken att börja bädda, men sker det på grund av skendräktighet så är det ett överdrivet beteende och ska inte föras vidare. Vari ligger det sunda och naturliga i att leka mamma-pappa-barn med en pipleksak?
Någon nytta har det inte heller.

Visst är det sant att skendräktighet sker även i vargflocken, men inte har tikarna tid att fjanta runt med kottar och annat som substitut för valpar. En bra hund vet var den ska lägga energin och det är inte på att bädda och greja.
 
en fråga bara.

min tik har aldrig varit skendräktig men bäddar gärna och visst händer det att hon leker med kottar och tar leksaker till korgen som hon myser med, skall jag betrakta henne som onormal?
Det är inte en arbetande hund utan familjehund.
 
Vem avgör vad som är normalt. Hormonelt sett är skendräktihet helt normalt hos hund /varg. Att det sen ev tar sig annorlunda uttryck hos hunden är ju inte konstigt med tanke på hur mycket vi förändrat ifråga om tröskelvärden för att utlösa olika beteenden.
Angående "skendräktighetsdepression" så har jag sett detta hos många tikar som varit konstaterat friska. Visst kan det vara något att titta på i aveln eftersom det nedsätter brukbarheten, men onormalt?
PL
 
Om hon bäddar och tar leksaker som valpar så är hon skendräktig. Frågan är då om det inverkar negativt på hunden. Går hon in i bäddandet och "valparna" så anser jag att det inte är ett bra beteende, men om hon lika gärna kan ha och mista "valparna" så är det som det ska.
 
En tik behöver ju inte vara sjuk för att denne blir låg och slö under skendräktighet. Däremot är det något som inte stämmer och jag tycker mig ofta se kraftig skendräktighet hos tikar som är allmänt veka och matvägrare. De stabilare tikarna med alla bitar på plats blir också skendräktiga, men de verkar kunna hantera det hela bättre.

Det är möjligt att det har med både hormoner och mentalitet att göra, men i vilket fall verkar tiken som bäddar och har sig bara må bättre av kastrering.
 
Alla normala tikar blir skendräktiga, skillnaden är hur mkt de visar. Efter löp går tiken in i en 2 månaders progesterofas antingen hon blivit dräktig eller ej.
Den första tik jag själv hade med skendräktighetsdepession var en matglad tuff grönlandstik hon hade inga vanliga skenvalpningssymtom men la av helt under perioden från löp till valpningstid.
PL
 
Jag anser det är normalt att en hund blir skendräktig. Har man flera tikar så brukar de efter en tid följa varandra i sina löpperioder 8iallafall något så när). Och det är av en anledning, vargarna hjälps åt med uppfödning av valpar, och de som inte får valpar kan också hjälpa till med att dia valparna om det behövs. Och för att kunna få mjölk så bör de ju bli skendräktiga. På samma sätt kan fungerar våra hundar.
 
Avelsmässigt anser jag dock att man måste lägga ett minus på de tikar som har så kraftiga skendräktighetsproblem att de blir obrukbara långa perioder.
PL
 
Ja, det kan jag hålla med om. Och förhoppningsvis kanske man kastrerar dom så är både avels och skendräktighetsproblemen borta :)
 
Jag säger ju inte att en hund inte ska bli skendräktig alls. Den ska bara fungera oavsett skendräktighet eller ej.
 
Om vi forvarande pratar avel så har vi ett problem här. Om vi stenhår avlar bort alla tikar som inte fungerat 100% så kanske vi avlar bort tikar med normal hormoncyckel o börjar plocka bort alldeles för många bra hundar pga en helt normal sak.
Jag personligen tror att man måste ha en viss tolerans för att inte alla tikar fungerar 100% under skendräktighetsperioden.
Annars kanske vi skulle börja avla bort alla tjejer som inte fungerar 100% alla dar i månaden!
PL
 
Peter skrev ungefär vad jag tänkte skriva.
Man kan inte säga att de måste fungera till 100% under löp eller skendräktighet. Jag tror inte ens våra vargar gör det. Visst de måste jaga mm, men att de inte känner av det, det tror inte jag.
Och nu är det ju så att vi låter inte våra hundar ha ett fullt ut normalt beteende (tänker på att leta mat själv osv), så att de kan må lite sämre än tex vargar under löp/skendräktighet tycker inte jag är så konstigt. De har helt enkelt "tid" att må dåligt. Jag kan bara ta min som ett ex. Hon mådde när hon var yngre dåligt under skendräktigheten. Men när vi gjorde något så var det ok (men man märkte ändå att hon inte var sig själv), men när hon kom hem och fick göra ingenting, då kom det ju fram.

Det är ju normalt med lite hormonrubbningar under denna tid. Och precis som Peter skriver har ju vi människor samma problem. Så varför skulle inte andra individer ha det..

Jag förstår iofs hur du menar. Men kräva att en tik ska fungera till 100%, det tycker jag man inte kan göra.
 
jag tror att tidiga kvinnor med extrema blödningar och svåra pms-besvär föll bort naturligt...

min tik visar inga som helst symptom på att ha någon skendräktighet. hon är lite grinig under löpet men resten av året är hon helt jämn i humör och beteende.
 
Nu är ju inte människoaveln styrd på det viset, men jag för min del skulle inte anställa eller vilja arbeta med en kvinna som måste vara sjukskriven ett visst antal dagar per månad pga mens, ägglossning eller PMS. Vad gäller de kvinnorna kan jag dessutom nästan garantera att de hellre varit utan dessa besvär.

Jag tror inte att en stark könsdrift och bra hormoncykler blir lidande bara för att skendräktighetskossorna plockas ur avel. Samtidigt får man inte sätta ribban för högt för då blir det svårt att hitta avelsmaterial överhuvudtaget.
 
Visst är det fullt normalt att de bäddar både som dräktiga och under skendräktighet. De tränar ju sig inför kommande valpar. Precis som spökåldern, så tränar sig valpen i att hantera sina rädslor.


Nyttan med att leka mamma-pappa-barn är väl självklar. Tiken tränar inför framtida valpar. En hund förstår ju inte att den aldrig kommer få valpar, så visst kommer den att fortsätta "träna".

I en vargflock så finns det oftas en kull valpar per år och det i samband med att tikarna är skendräktiga. De behöver då inte något substitut då de tar hand om och diar alfatikens valpar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 484
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 841
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 538
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
572
Senast: Elvasaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp