Sterilisera eller spruta?

Nä, jag fick för mig att hon hade en labbe, men det var kanske fel. :smirk: :D
 
Tror inte Pepsi vill titulera sig Labbe :rofl: :rofl:
pepsi%20sitter%200402.jpg


Vad jag menade med valacker är att du accepterar att kastrera hingstar, men inte hanhundar eller tikar...vad är skillnaden??

Våra tamhundar har nada koll på vem som är släkt med vem...i en varflock som levt tillsammans i hur många generationer somhelst har dom koll...men inte våra inte.

Du får ju tycka hur du vill, men dina argument är inte hållbara tycker jag....jag ser bara fördelar , och hade jag inte haft kvar 2 hanvalpar hade jag kastrerat hanen, men det blev billigare att kastrera en hona istället för 3 hanar.
 
Återigen, jag har inte nämnt vad jag tycker om att kastrera andra djur! Att jag har valacker innebär inte att jag själv valt att kastrera dem.

Jag har heller inte sagt att jag är emot kastrering. Vilket Ni tydligen läser in i mellan mina rader.


Häst och hund är olika arter.


Jag anser att väldigt många väljer att kastrera sina hundar utan tanke på vad detta innebär för hunden.

Varför skulle Dina argument vara bätte? Har Du några belägg för att det Du säger stämmer? Vore intressant att veta hur Du kan veta hur hundarna känner vid kastrering när forskare som P. Jensen (professor i etologi), D. Sellin, H. Kindal m.fl. inte vet detta. De har bara gissningar.

Men visst har du rätt i att jag får tycka som jag vill och i denna fråga så gör jag det. Precis som jag accepterar att Du tycker och tror som Du vill. För allt som skrivs om hundar och deras beteenden är bara sådant som man kan tro.
 
fast det innebär ju lika mycket för katten, hästen och grisen....vad är det som säger att dom skulle ha ett annat känsloliv??
 
De belägg jag har är ur verkliga livet, en hanhund mår inte bra av att bo under samma tak som en tik under höglöp( deallra flesta hanar iallafall) och att lämna bort en av dom tycker jag är en väldigt dålig lösning, för jag skulle inte vilja lämna bort mina hundar iallafall...Nu bor jag på LANDET, men tänk dessa som bor i stan med sina hanhundar där löptikarna aldrig sinar, när den ena är färdig så börjar nästa :crazy:

Jag förstår inte vad skillnaden är att kastrera andra djur mot en hund....en hund är ju lika lite människa som en katt eller en häst????
..och jag vet inte om du haft med nån hund att göra vars instinkter är så starka att dom håller på att bli galna, är DET schysst mot hunden då??
 
Det är inte bara känslorna det handlar om, utan även kroppsligt. Som sagt jag vet inte hur grisars hormoner fungerar så jag kan inte uttala mig om det.
 
Träffar dagligen hanhundar som inte har problem med löptikar. De klarar sig utmärkt. Många av våra hanhundar på dagis bryr sig inte om när tikarna löper.

Men återigen. Jag har aldrig sagt att man inte ska kastrera, jag vill bara att folk tänker till en gång innan varför de vill kastrera sina hundar.
 
man kastrerar galtar för annars smakar det fan av köttet.

Men vad är det dom är katastrofalt hormonellt med att kastrera en hanund??
 
man kastrerar galtar för annars smakar det fan av köttet.

Där ser man, hade jag ingen aning om!

En hanhunds testosteronsmängd avgörs precis före födseln. Hjärnan präglas av en testosteronsdusch och sen kommer hunden genom hela livet sträva mot den präglade nivån.

Förlust vid t ex kamplek sänker testosteronsnivån men ej präglingsnivån.

Vinst höjer testosteronsnivån men ej präglingsnivån.
 
Hur hanhundar klarar av höglöpstikar beror på flera faktorer, bla medfödda hormonhalter, och delsvis kan man påverka jur mkt hanhunden får leva "ut" sina lustar.

det hänger delvis på upfostran och vana.
Det är rätt vanligt att avelshundar inte vill para tikar om deras ägare är i närhten(alltså hanhndens), just för att ägarna är domintata.
Väldigt många avelhanr bor ihop med tikar till vardags, har själv tik å hane ihop å förrutom ca 2 dar då de måste hållas isär går de ihop(under uppsikt givetvis) även under löpen.

När vi bodde stan så märkte jag inte heller några problem(har haft 3 han hundar där) men mina hundar får inte heller umgås med kreti å pleti, så det är ju bara att undvika att släppa ihop dem med vännernas för att leka när de löper.

Märker en avsevärd skilland på hanhunden om han "får" hålla på å nosa,slicka å hålla på... ser man till att han ITNE gör så så blir de mkt mindre stressade

Och ska de jobba/träna så ska de kunan kocentrera sig ändå
 
Visst finns det hundar som ÄR översexuella, och verkligen mår dåligt - och då kan kasteration vara en metod. har läst en undersökning(men VAR,minns jag inte :confused:) som pekade på att det finns ett samarnband mellan att de avlas på "övermaskulina"hanar inom vissa raser(labben var med som exempel) och att folk får problem med översexuallitet.
 
Jag kunde oxå ha mina ihop under sträng uppsikt under höglöpet utan att han hoppade på, men denna eviga pipingen o gnällingen, detta anser jag att hunden inte kan rå för, fast det är ju så irriterande så man blir galen...hunden mår dålig för matte blir sur på en sak den inte kan rå för....DETTA var nog det värsta jag hade när jag hade tik o hane...nu är det så lugnt o skönt så.....

Men jag förstår fortfarande inte vad det är som skulle vara så katastrofalt att kastrera hund?? som inte är det t ex vid kastrering av katt :confused:
 
Där skiljer sig våra åsikter. Jag anser det vara ett osunt beteende att bli slö och låg under löp och skendräktighet. Börjar tiken bädda och ha leksaker som valpar är det ännu värre. Tittar man på de bäst presterande arbetshundarna så har de knappt märkbara löp och skendräktigheter. Det gäller också udda raser som människan inte har avlat sönder till höger och vänster. Många av dessa raser löper dessutom bara en gång per år och har behållit mycket av det ursprungliga löpbeteendet. Det är så hundar ska vara, inte hormonkossor som däckar ihop under löp.

Vad gäller mat går våra åsikter isär där också. En kräsen hund är inte en sund och normal hund. De blir ofta trevliga sällskaps- och tävlingshundar, men de är inget att avla på. Samma gäller hundar som har svag sexualdrift eller totalt bäng sexualdrift. En livskraftig hund med alla bitar på rätt plats äter när det bjuds, parar sig utan att våldta när den kan och har inte hormoner som åker berg-och-dal-bana.
 
Vargar känner inte av hur nära släkt de är. Två helsyskon kan mycket väl para sig om de är de enda två vargarna. Däremot tillåts inga andra tikar att para sig på grund av alfatiken.
 
Där skiljer sig våra åsikter. Jag anser det vara ett osunt beteende att bli slö och låg under löp och skendräktighet. Börjar tiken bädda och ha leksaker som valpar är det ännu värre. Tittar man på de bäst presterande arbetshundarna så har de knappt märkbara löp och skendräktigheter. Det gäller också udda raser som människan inte har avlat sönder till höger och vänster. Många av dessa raser löper dessutom bara en gång per år och har behållit mycket av det ursprungliga löpbeteendet. Det är så hundar ska vara, inte hormonkossor som däckar ihop under löp.

Vad gäller mat går våra åsikter isär där också. En kräsen hund är inte en sund och normal hund. De blir ofta trevliga sällskaps- och tävlingshundar, men de är inget att avla på. Samma gäller hundar som har svag sexualdrift eller totalt bäng sexualdrift. En livskraftig hund med alla bitar på rätt plats äter när det bjuds, parar sig utan att våldta när den kan och har inte hormoner som åker berg-och-dal-bana.


Ska bli mycket mycket intressant att se vad du väljer för shcäfer som nästa hund!

Vi har helt olika åsikter om hur hundar ska vara. Jag vill ha en trevlig hund som får vara just hund och en kompis som ger järnet på appelplan. Jag vill inte ha en maskin.
 
Börjar tiken bädda och ha leksaker som valpar är det ännu värre.

Så ett helt normalt beteende är för Dig osunt??

Att de bäddar och har leksaker som valpar visar just hur sund en hund kan vara. Det är som med småflickor och dockor, de tränar sig i att en gång bli mammor. I en vargflock blir alla skendräktiga, just för att kunna hjälpa alfatiken med sina valpar. De ska känna moderskänslor och kunna dia för att kunna ta hand om valparna medans alfatiken är och jagar eller blir skadad.
 
Kombinationen är redan vald, i alla fall till 99%.

Jag vill inte heller ha en maskin, men det ska vara en hund som inte behöver duttas med och som fungerar i alla lägen. Jag anser att den typ av hund jag beskriver är just en riktig hund och inte någon felavlad avart.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 484
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 842
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 538
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
572
Senast: Elvasaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp