Sterilisera eller spruta?

Har inga siffror men min erfarenhet är att risken för livmoderiflammation inte ökar nämvärt om man fortsätter att spruta livet ut så att tiken aldrig kommer i löp. Risken för juvertumörer är svår att bedömma eftersom så stor del av hundarna får det ändå jag tror inte att p-sprutor ger ngn tydlig ökning.
Jag tycker ändå att operation är att föredra. Problemet med inkontinens är ganska ovanligt o lätt att åtgärda.
PL
 
Det är ju ofta så att vi ägare är mer blödiga än djuren :smirk: De klarar sig rätt bra medans vi lider över att behöva ta dem till vet :D
Lycka Till :bump:
 
Min veterinär rekomenderade mig att operera eftersom risken att de får problem av sprutorna är ganska stor. Ville spruta henne först men de undrade ifall jag tänkte avla på henne och de skulle jag inte.
Fasdt operation kostade förstås en liten slant. strax över 3000 fick jag ge för en hund på 8 kg.
Jag kan medela att hon mår bättre utan allt runtomkring löpet. Då hon var skendräktig och åt inget på flera dfagar och ville inte röra sig.
Hon var 2 år när jag gjorde det och idag är hon 4 ½ år.

Sjäva operationen gick bra, hon var ur gänorna de två första dagarna sen blev hon piggare. Vi fick inget smärtlindrande med oss hem.
 
Jo, jag vet, man e mesig och egoist :angel: men man e ju bara rädd om sina djur :)
Tack så mycket för alla råd :bow:
 
Operationen kostar 4200kr hos vår vet. så det e ju inte billigt precis men å andra sidan så är det bara en gång.
 
men då borde jag ju kampa med min kastrerade hanhund! vilket jag inte gör så ofta då han är mycket stark och har en teknik som heter duga, mitt jobb sliter redan tillräckligt på min rygg (fast jag slutar på torsdag :banana:, ska börja ta tag i mitt liv och plugga istället). han har verkligen inte ett uns av maskulinitet kvar, förutom sitt utseende då. han är otroligt snäll mot allt och alla (även de som försöker rida på honom) och har inget behov av att hävda sig, och som tränaren sa, "ovanligt förig för att vara labbe" (vet visserligen inte om det har med kastrationen att göra eller ej). anledningen var att jag inte ville ha några valpar, då varken han eller tiken duger avelsmässigt, och dessutom är de inte av samma ras. han var inte alls hormonstinn innan kastrationen.
 
Många tikar går ned sig under skendräktighet, blir slöa och allmänt låga. Allt arbete får läggas på is. Då är det för mycket hormoner i omplopp och hunden mår bättre av kastrering.

En tik med bra löp och väl fungerande hormoner blir förvisso också skendräktig, men arbetar på lika bra för det. Som exempel kan jag ta en tik vars enda tecken på skendräktighet är att hon vill ha en kotte i bilen. I övrigt jobbar hon på lika glatt som alltid. Visst har hundar och hunddjur alltid haft hormoner, men de har varit tvugna att fungera trots skendärktighet och ska så göra. Den varg som blivit som många löptikar blir idag hade inte varit långlivad.
 
Många tikar går ned sig under skendräktighet, blir slöa och allmänt låga. Allt arbete får läggas på is. Då är det för mycket hormoner i omplopp och hunden mår bättre av kastrering.

Med andra ord så upplever ägaren hundens naturliga beteende (slö och låg) som jobbiga och väljer att kastrera. Att all träning måste läggas på is är med andra ord ren egoism från ägarens sida som vill träna och tävla för egen del.

Visst har hundar och hunddjur alltid haft hormoner, men de har varit tvugna att fungera trots skendärktighet och ska så göra.

För att ägarna inte accepterar ett normalt beteende ja. Varför ska man tvinga en hund att fungera 100% när det är för hunden fysiskt och psykiskt omöjligt under denna korta tid i hunden liv?

En hund mår inte dåligt under skendräktigheten, det är bara vi människor som tycker synd om dem. Det är helt naturligt och sker även i det vilda. Självklart finns det undantag även här.

Alla tikar blir skendräktiga, mer eller mindre. För min del hr jag en tik som inte visar någon som helst skendräktighet. Hon blir möjligen lite extra mysig men jobbar på minst lika bra som vanigt. Dock var det skillnad första löpet efter valpningen, men hon är nu andra löpet efter valpningen som vanligt igen i sina löp.
 
Slö och låg är inte ett normalt beteende. Tikar ska inte påverkas på det viset av löp och skendärktighet. Det är inte sunt. Sådana tikar ska inte avlas på och mår bättre av kastrering. Det finns inte ett vilt djur som kan tillåta sig själv att bli på det viset många tikar blir under löp och skendräktighet.

Det är heller inte fysiskt och psykiskt omöjligt bara man har en sund hund med rätt hormonbalanser.
 
Det som är under rubriken normalt är att tiken blir dräktig...om man nu ska ha det så naturligt som möjligt...finns det en hane i familjen så skall han alltså få sätta på tiken??!!
 
finns det en hane i familjen så skall han alltså få sätta på tiken??!!

Nej, en hane sätter långt ifrån på alla inom sin flock. Den enda han får sätta på är alfatiken. Så nej, han behöver inte alls sätta på tiken för att leva så naturligt som möjligt.
 
Men för alla andra djur är det det
Tjurar, hingstar, hankatter,galtar...men inte hundar??? Varför??

Har inte skrivit att det är ok för andra gjur. Men som jag skrivit tidigare i samma ämne så är vi på hund och av den anledningen disktuterar jag just om hund.
 
Min hane satte då på min tik :crazy: finns det bara EN tik så tror jag dom tar den faktiskt....och det är ganska så jobbigt för en hane att leva ihop med en löptik, det är jobbigt för tiken och det är jobbigt för de människor som lever i "flocken"

Jag kastrerade min tik för att hon blivit tjyvbetäckt...har hållt undan i 9 år, men sen small det tydligen ändå...och det har varit jobbigt i alla år innan, så varför inte ha det lugnt o harmoniskt omkring sig när det går???
 
Slö och låg är inte ett normalt beteende. Tikar ska inte påverkas på det viset av löp och skendärktighet. Det är inte sunt. Sådana tikar ska inte avlas på och mår bättre av kastrering.

Jo, det är ett normalt beteende. I det vilda hade en hund inte tillåtit sig att ta det lugnare under löp, men som med så mkt annat så anpassar sig hunden efter det liv den lever.

Precis som med mat. I det vilda finns det inga kräsna djur, men en hund som aldrig upplevt hunger och som alltid blir serverad mat kan kosta på sig att vara kräsen för att se vad som händer.

Tikar kan mycket väl bli slöa under löp för att det går åt så mkt energi till kroppen. En varg skulle också löpa 2-3 ggr/år om de hade haft tillräckligt bra tillgång med mat och näring. En varg kan inte kosta på sig att bli slö, då det kan kosta dem livet. Men de vargflockar som haft god tillgång på mat har visat helt annat beteende än vargflockar som hela tiden får jobba för maten.
 
Visst tar han väl chansen om han får. I en vargflock så sätter inte hanen på de andra tikarna för att de är hans avkommor. En avkomma är det sista han sätter på då , vargar känner av hur nära besläktade de är och gör oftast sitt val därefter.

Men visst att ha hane och tik i samma hem är inte idealet. Då är det bäst att lämna bort någon av dem över löpet.

Men så är ju din hane labbe oså! :angel: :angel:
 
Vad har du för häst då, valack eller sto??
( ett sto förmodar jag)
:confused:

Vad har det med saken att göra!?

Jag har haft både ston och valacker.

Ska vi gå vidare med sådan diskussion antar jag att du och din man kommer att kastrera er efter att Ni fått barn. Eller? :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 484
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 842
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 538
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
572
Senast: Elvasaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp