Bukefalos 28 år!

Sticker iväg när man kör med andra.

Underbar

Trådstartare
Jag brukar alltid köra ut själv med min ponny, men när vi kör ut med andra hästar drar han iväg, när vi travar eller galopperar. Får inte stopp på honom. Tillslut för jag det men vill att han ska stanna med en gång. När vi själva är ute och köra lyssnar han på en gång när jag säger "proo".
Får han tävlingsinstinkter eller något ?
Borde jag byta bett? Vill ju helst inte det, har 3 -delat nu.
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

Det där kan ju vara svårt, speciellt när man sitter bakom och inte på och ens ledaregenskaper testas till max :)

Det är ju naturligt att springa med flocken, och ibland kan andras fart trigga den egna hästen. Jag skulle nog tränat att vara med flocken och att vara utan flocken, tex vända hem mitt i sammankomsten. Visa att du bestämmer. Berömma vid minsta lilla tillstymmelse på att han slappnar av och lyssnar om du gör en halt och de andra går iväg tex. Man kan nog göra många övningar på det området.

Det viktigaste: lyder han om ni alla går med era hästar och du vänder hem. Är det dig han följer eller flocken? OM inte, så är det nog där du ska börja.

Jag som har föl, jag straffar oänskade beteenden, som tex gnägg efter andra och början till separationsångest och direkt berömmer jag när han vänder sig mot mig pga godis eller pga att jag begär tex, en halt eller en vändning. Det funkar nu jättebra och han bryr sig aldrig om någon gnäggar från hagen när vi går våra rundor. han vet att jag bestämmer och att han är trygg med mig. Viktigt med tanke på att han blir hingst snart.
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

Han är en riktigt testare kan man säga :D

När vi går med flocken och vi vänder hem, är det inga problem. Men vänder flocken hem så vill han hänga med. Får han inte det så stannar han. Kan ju börja med att testa att stanna han och dom andra hästarna forsätter gå. För det vill han inte när jag stannar för att fixa något. Då stannar han går några steg, jag ber han stanna men han börjar gå igen osv.
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

Precis som Snigelfarmor skriver så börjar inte era "duster" med honom framför vagnen och dig bakom!

Nu vet jag att din busis är en testare med stort T och att du är en matte som fylls med dåligt samvete alltför lätt!:love:
(Det är nog någonting vi alla har varit med om med första egna hästen eller hur?;))

Istället för att fylla det här inlägget med en massa tips på ledarskaps/kompanjonskapsövningar som du redan kan så är mitt råd att du först och främst måste ta av dig "dålig-samvete-rustningen".
Underbar är en häst, en bestämd sådan, och ingen bräcklig människa som får depressioner av att du korrigerar honom!:angel:
Tvärtom, ju tydligare du är dessto bättre är det för honom!

Så på med nosgrimman (jo i dessa fall tycker jag det är befogat med nosgrimma istället för att hästen gapar och på så sätt kommer undan bettets inverkan) och ta med dig långpisken ut på nästa tur!

Låt den andra, eller dom andra, hästarna både gå bakom och framför honom!
DU bestämmer i vilket tempo ni ska gå och vart ni ska gå!!

Travar ni och han sticker iväg efter dom andra så överraska honom genom att dels korrigera med pisken och dels ta ett stadigt tag i tömmen och vik av åt ett annat håll!
Han kommer givetvis protestera men ge dig inte!

Varenda gång du får honom att avvika från "rusa-efter-dom-andra-vägen" så har ni kommit ett steg på väg!
Då man kan känna sig osäker med en häst som istadigt studsar, backar, småreser sig osv i protest så tycker jag att ni bör vara två i vagnen.
Den andra behöver inte göra någonting mer än att vara ett stöd för dig när osäkerheten kanske slår till!

Jag är helt övertygad om att när du bara vågar vara mer tydlig (utan att få dåligt samvete eller misstänka att han protesterar för att han är sjuk osv ;)) så kommer det här inte längre vara några som helst problem!
Din busis lyssnar gärna om man bara visar lite jävlar-anamma!:p

Det är den du måste ta fram nu!:D
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

Där är du människa ! :smirk: Vad har du hållit hus ? Försökt få tag i dig :p Men det är klart haft mycket med flytten :)

Jag var ute igår på en tur med honom, helt kanon var han då. Lyssna på mig men då såklart var vi själva ute, i stormen.
Jag leta efter den remmen igår till nosgrimman men hittar den inte. Konstigt jag kan inte ha slängt alla. :p Får leta idag med, när jag har mer tid.


Aa jag får ta och testa dessa saker. Tack för tipsen!:banana:
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

Ja, förbannade flytt!:cool:

Som sagt, din pålle är en testare av rang.
Minns någon segerviss som skulle longera honom...:angel::rofl:
Tur du var med annars hade långpisken rytit som en orkan efter honom!:devil:

Jag är övertygad om att detta är nästa steg på eran trappan!
Radarparet liksom..som du kommer skratta åt hans exter när ni är gråhåriga båda två!

Jag är hemma ikväll så slå en signal så tjötar vi mera!

Krama honom från mig!:love:
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

Minns någon segerviss som skulle longera honom...:angel::rofl:
Tur du var med annars hade långpisken rytit som en orkan efter honom!:devil:


Radarparet liksom..som du kommer skratta åt hans exter när ni är gråhåriga båda två

:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

Men snokremmen ska du inte ha. Bara en vanlig enkel nosgrimma. Snokremmen ställer bara till med jävelskap i munnen på hästarna.
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

Nu får du förklara skillnaden mellan en "snokrem" och en nosgrimma!:angel:
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

Jag som har föl, jag straffar oänskade beteenden, som tex gnägg efter andra och början till separationsångest och direkt berömmer jag när han vänder sig mot mig pga godis eller pga att jag begär tex, en halt eller en vändning. Det funkar nu jättebra och han bryr sig aldrig om någon gnäggar från hagen när vi går våra rundor. han vet att jag bestämmer och att han är trygg med mig. Viktigt med tanke på att han blir hingst snart. Citat Snigelfarmor

Hur straffar du oönskat beteeende? Ruska i grimskaftet, be hästen göra något annat...... hur gör du?

//Stina
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

Den smala lilla remmen som går under den bredare nosgrimman.
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

Ok!:D

Snokrem!!
Då lägger vi det till vokabuläret!:rofl:
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

Va ? Nu hänger jag inte med :p ska jag inte ha den remmen ?
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

tänker:
Jag ruskar lite i grimskaftet, kan backa honom några steg och säger tydligt Nej!. stannar och gör något som får honom på andra tankar, berömmer bra beteende med morotsbitar och smek.
Målet var ju att han skulle bli intresserad av mig mera än kompisarna och det tog tre dagar så var han fokuserad på mig istället, och vi har sen dess sluppit både boxångest och hagångest samt när vi jobbar i paddocken eller går på promenad. Jätteskönt, men inget jag trodde skulle kunna hända. Det är nog lite individanpassat. Kompisfölet (inackorderad) är besatt av andra hästar och klarar inte av att lämnas själv i stallet.

Jag är ingen expert, jag har aldrig jobbat så nära ett eget föl innan. Bara på stuteri, men de fölen ägnade vi inte så mycket tid på det viset. Vi hade fullt upp med att inte bli nersparkade eller uppätna på väg till hagen :) (18 föl)
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

Jodå, Åke menar bara att det är bäst med en gammal vanlig hederlig nosgrimma i ridhästmodell om jag inte tar fel..
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

Tack för svar Snigefarmor!

Då tänker vi ganska lika!
Jag har också ett föl på snart 8 månader, min blivande körhäst.
//Stina
 
Sv: Sticker iväg när man kör med andra.

UrsÄkta Inhoppet Men Ser Jag Inte Dunder Åke Som KÄnner Min Docka ?
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 053
Senast: mily
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 501
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp