M

montgomery

På vår skola har vi ett halvblodsföl(hingst) som blir lett till och från hagen i stigbett. Tycker att det är fel att lösa problemet på det sättet. Fölet blir i princip bara hanterat 2-3ggr vecka, förutom lett till och från hagen.

Tycker ni att det är rätt att leda ett så ungt föl i stigbett. Skulle ni sätta det på era föl?
 
Nej, det skulle jag inte. Tycker det känns som en väldigt dålig start..
 
Nej, det skulle jag aldrig sätta bett överhuvudtaget i munnen på mina föl i syfte att få dem hanterbara! Den lille pållen kan väl knappast få förtroende för folk på det sättet. :eek:
Att folk stoppar in ett bett i munnen på sina föl en liten stund när de står och pysslar med dem är en annan sak, det tycker jag är ok.
 
Han ser knappast lycklig ut när han går med det i munnen. Tycker inte att man ska skaffa föl om man inte har tid till de! :mad:
 
Inte på ett FÖL !Förra året hade vi en fölunge som inte blev hanterad alls förrän han var runt halvåret - visst hade han lite svårt att första idén med att följa med människorna som hade grimma på - men efter ett tag så gick det alldeles utmärkt.

Jag kan också passa på att nämna att INGEN av våra hingstar behöver hanteras med stigbett. Vi har hingstar i åldern 1-5 år och ALLA går att leda med vanlig grimma till och från hagen.
 
bättre att lägga en kedja över nosen om den e bråkig...så den inte får en dålig start med bettet ju :( allra bäst om den kan bli ordentligt hanterad...men...
 
Jag tycker att det låter som vansinne att leda en så ung häst i stigbett. Tycker inte om stigbett över huvud taget för den delen. Det där är bättre att lösa med utbildning (och klarar de inte det när hästen är så ung bör den nog fundera om de klarar att uppfostra en unghäst över huvud taget, vad ska de ta till när stigbettet inte räcker...). Repgrimma och ett långt ledrep borde ge mer än tillräcklig kontroll. Klarar de sig inte med det för att leda en hästbebis behöver de söka hjälp!
 
Re: Stigbett + funderingar (blev visst lite längre än jag tänkt mig)

Nej jag kan inte tycka att det är korrekt hantering att leda årsföl i stigbett.

Har själv en hingst på 10 månader som leds till och från hagen i grimma, oftast leds dom två och två (tre hingstar och ett sto som går i en grupp) men det händer att vi leder alla fyra samtidigt också när det kniper. Det har inte varit några problem, men det handlar om fostran, något vi lade ner en hel del tid på när de precis kommit. Hantering ett par, tre, gånger i veckan är inga problem, förutsatt att han är grundhanterad och i övrigt fungerar. Är han svår så behöver han mer tid att lära sig umgås med människor.

Jag är av åsikten att hingsproblem skapar man sig om man börjar särbehandla för mycket. Behandla hästen som en individ, och fostra den till att bli lätthanterlig. Hästar som, trots korrekt och bra fostran, blir svårhanterliga ska inta alls användas i avel.

I Sverige upplever jag att mentalitet hos hästen är oviktigt i mycket av aveln, man riktar helt fokus på gång, utseende, prestationer o.s.v. och glömmer bort att hästen också ska ledas till och från hagar m.m.

På gården där jag bor har vi fyra "andalusiska" föl, importerade från Spanien, tre hinstar och ett sto. Den spanska PRE'n kastreras sällan, men man kräver att hästarna är lätthanterliga. Det har gett till följd att man inte avlat på hingstar som inte fungerar, det är nedärvt ett sunt beteende hos de allra flesta invider.

Vi har också en rädsla för hingstar inneboende hos oss, och de ska hela tiden särbehandlas. Det är nu inte så konstigt, vi är inte vana vid hingstar eftersom vi kastrerar dem, vilket nu också är ganska sunt ur säkerhetssynpunkt.

Nu sticker jag kanske ut hakan, men jag får väl ta det då... Men jag vill mena att istället för fostran och selektiv avel tar man till stigbett/hingstbett, ledkedjor och annat tillsköns skrot för att lugna sin rädsla och tygla den vilda hingsten.

De fyra fölen var helt ohanterade när de kom i slutet på oktober och det är det inte många som tror när de ser dem. Mycket sociala, med tydliga viljor och karaktärer men enormt tillgängliga och lättlärda. Därmed inte sagt att de inte försöker, de testar rätt friskt, men den som varit svårast att få diciplin på är stoet... Jag är mycket imponerad över deras mentalitet och det ska bli mycket intressant att se hur mitt av fölen, Campero, utvecklas som unghingst. Förblir han bra att ha att göra med får han stanna som hingst, annars skär jag honom.

Jag menar inte att jag aldrig någonsin kommer ha något annat än grimma på min hingst, men jag anser att om han inte går att hantera i grimma när jag leder honom till vardags är något fel, antingen på hästen eller min fostran av honom.
 
Re: Stigbett + funderingar (blev visst lite längre än jag tänkt mig)

Tror du har sagt allt som behöver sägas i det här fallet. :)

LIA
 
Det är ju bara ett föl. Har själv ett föl i nästan samma ålder och han leds alltid bara i grimma och grimskaft. Visst ibland busar han lite men han har ju ingen styrka att kunna dra iväg. Även om han mest leds till och från hagen så är det aldrig problem. Föl busar ibland, det gör små barn oxå fastän de inte alltid får.
 
jag säger bara.. LYCKA TILL! De kommer få STORA problem med den hingsten sen. Jag är helt emot att särbehandla hingstar. Dom skall hanteras som vilken häst som helst från början så slipper man massa problem senare! Stigbett, hingstkedjor och andra skarpa saker skapar bara svårigheter och konflikter. VI rider våra på snällast möjliga bett, leder dom i vanlig grimma och grimskaft och det funkar! Med rätt behandling från början så!
Många orutinerade hingstägare skapar sig ett monster bara för att de behandlar hingsten "för säkerhetsskull" som ett sådant!
Stackars dessa hingstar!!! :(

Kan ju tillägga att dessa hingstar rids tillsammans med varandra och adnra hästar ocha tt vi varje dag leder dom förbi stostallet flera ggr..
 
Det spelar val ingen roll om folet ar hingst eller sto, vid sa tidig alder har hormonerna inte riktigt tagit overhanden sa att leda fol med stigbett ar helt enkelt enormt fel!!!

Stigbett anvands framst pa vuxna hingstar for att man har en mycket battre kontroll over dessa nar dessa borjar stegra sig titt som tatt sa fort de sett ett sto, aven om de flesta ska kunna ledas i vanlig grimma anda,

Kan man inte leda sitt fol i en grimma utan hjalp vid 6 manaders alder betyder det enbart att man skitit fullstandigt i folets mest grundlaggande utbildning och garanterat kommer fa igen for det man missat vid senare tillfalle. Det ar bara dumt att skippa det enklaste tillfalle att lara en hast for livet - nar det ar fol - att ga ordentligt i en grimma. Vad i helsicke gor dessa personer nar deras fol blir vuxet och ska leda runt det, tar de pa hasten tre stigbett, inspanningstyglar och fem medhjalpare for att fa ut det i hagen eller???
 
För min del så använder jag ALDRIG stigbett.

Jag tar hellre och leder hästen i en longerlina om den är svårhanterlig så är risken väldigt liten att hästen försvinner iväg.

/Madelene
 
Re: Stigbett + funderingar (blev visst lite längre än jag tänkt mig)

Jag håller med dig Jegra, det handlar om våran rädsla för hingsten. Vi gör dem till de monster man ofta ser, istället för att låta dem bli de härliga individer de är egentligen, och om vissa hingstar inte är hanterbara ska de inte avlas på, precis som du säger :mad:!

Har haft flera hingstar i min ägo och bara upplevt problem med en av dem, en gammal Welsh på 17 år eller nå´t som vi hämtade från en gammal farbror i skogen, han hade aldrig sett hästar i hela sitt liv och blev heltokig när han fick se våra ston....Han blev aldrig riktigt bra hos oss, så vi skickade ner honom till en kille i Hok som satte honom i en flock med nyfölade, rejäla fjordston, de gjorde processen kort och talade om för honom att så där beter man sig inte!! Efter det var det en underbar häst.

Alla mina andra hingstar har vi kunnat hantera i grimma och grimskaft, ridit med allsköns olika hästar, haft dem gående i stoflockar, gjort precis som med vilken häst som helst!

Min radikala åsikt är att man inte skaffar sig hingst om man inte kan ge den ett värdigt liv! Och värdigt är det INTE när man måste hänga på en massa metallskrot i munnen, låsa in dem i hagar som är som ett fort, skriva varningar på boxen att" gå ej nära - HINGST!", vifta med spön när man går ut, utrymma ridhuset innan ridning osvosvosv!!!
 
unga hästar fostrar man ordentligt, men inte med våld och bet i munnen på dem. Kan man inte hantera och fostra ett föl utan våld, då ska man inte ge sig på unga hästar.

Vårat föl är ett litet busfrö, hon har get en en liten spark när hon är ivrig att komma ut i hagen.
För att visa att det är fel (att sparka, stegra m.m när man leder) så stannar jag upp och säger med arg och lite höjd röst: FY, så får man inte göra!
Den unga hästen lär sig snabbt när man blir arg eller när man tycker att den är duktigt. Beröm kan de aldrig få för mkt av!

Det lilla busfröet börjar kunna behärska sig, och småvtravar snällt sidan om en.
 
Stackas liten säger jag bara!!
De kunde väl ha använt en repgrimma istället om de vill ha något osm är lite starkare det gör i alla fall ingen skada, Tänk om det någon gång skulle hända något och den lilla fastnar med stigbettet och fläcker sänder sig, det kommer aldrig gå att ha bett i munnen på honom efter det.

Vad är det för ridskola du hittat egentligen? Jag antar att det förra berättelsen var därifrån med?
 
De e inte en ridskola, de e ett naturbruksgymnasie som ska lära oss hur man hanterar hästar och så!

Vilken andra berättelse? :confused:
 
Det kanske var en annan ridskola du berättade om?
Eller så var det inte du, jag är så snurrig ibland. :crazy: :D
Något om ungar som sparkade med sporrar och att tränaren inte sa till? :confused:

Jag menade inte illa så utan det vara bara att jag reagerade när du jag trodde att allt hänt på samma ställe.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 368
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp