Stigbygelplatter.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kallzon_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 950
K

kallzon_

Snea stigbygelplatter, som är högre på ena sidan och sedan går nedåt,- förstår ni vad jag menar?:D

Undrar vad dom är bra för, eller vaför man använder just sådana.;)

Sv: Stigbygelplatter.

Tror dom är till för att benet ska lägga sig mera rätt och att det kan vara lättare att trampa ner hälen. Men personligen tycker jag dom är helt värdelösa.. Man känner sig ju helt sne och värk i knä och höfter får man.. Nej usch.

Oh mina favoriter!! Älskar sneda stigbygelplattor:love: :love:

Började använda sånna till min gamla pålle för att inte skänkeln skulle ligga emot när jag red.. (hon blev helt galen och stack direkt om man hade för mycket skänkel på henne)

Sen kom jag på att om man vänder på dom så känns det iallafall som man kan hålla om mer... Så nu har jag dom till min nya påle fast på andra hållet då..:crazy:

Jag uppfattar det så att har man den höga änden utåt så kommer skänkeln ut från hästen och tvärt om om man har det höga änden innåt...

Aha okej. :idea:
Har oxå köpt sådanna nu, helt älskar dom. Känns och funkar mkt bättre tycker jag :) (för mej iaf)

Men alltså, jag har tittat på sånna, och det är ju jättestor skilnad i inner- och överkant! Känns det inte liksom... snett? Typ i knäet eller i fotleden?

dom är underbara!
är helt kär i mina sånna.
köpte dom för 10 kr på gekås, mest för att testa

känns inte snett alls. jag tycker att jag sitter bättre med mina sånna, känns säkrare på nåt sätt

De ar till for att hjalpa skankeln att sluta om hastens sidor.
Jag tycker att det kanns snett och lite knasigt, men man vanjer sej snabbt om man maste rida i dem.
Ska kanske tillaggas att jag inte rider med nagra.

De hjälper en att komma mer rätt med benet och inte sitta med tårna utåt som vingmuttrar.
Jag använder sådana ibland och morsan gillar dem också. Tycker att de är helt okej, speciellt till folk med vingmutter-syndromet!

Polly_Mulle skrev:
De hjälper en att komma mer rätt med benet och inte sitta med tårna utåt som vingmuttrar.
Jag använder sådana ibland och morsan gillar dem också. Tycker att de är helt okej, speciellt till folk med vingmutter-syndromet!

Men hur har du dem vända? Med den högre kanten utåt eller inåt mot hästen?

Visst känns det annorlunda. Men jag tycker det känns mkt bättre hela mitt ben hamnar bättre och hälen kommer ner varken om man vill det eller ej.;) :D

Jaa gör det, finns nu både billiga och dyrare.

Jadu, det vet jag faktiskt inte, bäst man kollar upp;)

Jag trodde dom var till för personer som var typ snedfotade på ett eller annat sätt. Typ va plattfotade eller nåt.:smirk: När jag provred min häst i sånna sneda stigbygelplattor så höll jag på att bli galen! Det va jätteobekvämt och jag fick jätteont i knäna. Men jag är väl lite klen oxå :p

Polly_Mulle skrev:

Oh, jag kanske borde köpa en bara till högerbenet! :)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 428
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 830
Senast: Nota
·
Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
983
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈