Bukefalos 28 år!

Stigbygeltåhättor eller burliknande stigbyglar?

M

MajaGraddnos

Jag håller på att lära en mkt gammal dam att rida, men det är hopplöst att hålla reda på fötterna i stigbyglarna. De glider in till hålfoten och nästan ännu längre in när hon övar på att trava och galoppera. Tanten är tuff, men en bra bit över 70 år och bara intresserad av att lära sig såpass mycket att hon kan komma ut en sväng i skogen på en trygg fjording tillsammans med sin sondotter. Men galoppera vill hon ;)

Kan det fungera tror ni med sådana där fastspännbara tåhättor på stigbyglarna, så inte foten glider för långt in. alt. har för mig att jag sett nån sorts stigbyglar som var som en halv bur. Eller finns det något bättre alternativ?

Hur klumpiga är de? Någon som kan tipsa om sidor på internet där de finns i bild?
 
Det burde være en fin løsning på problemet!

Jeg husker at de hadde sånne på Hööks før, vet ikke om de har det fortsatt...
 
Varfor inte korta hennes lader sa att hon tvingas ha vikt i stigbyglarna?? Problemet ar ju att hon sitter pa hasten och inte har nagon vikt i stigbyglarna. Korta hennes lader sa att det blir lite mer stablit for henne. Nar hon sedan vet hur det ska kannas i foten, sa lang ladren till dar du vill att de ska vara igen.

Roligt att hon vill lara sej att rida pa aldre da'r!! Bra for henne att halla igang kroppen ocksa. ;)
 
Fast de där har jag kikat på och de är så smååå! :( Jag skulle inte ryms med mina normala 38:or i skostorlek, snarare barn som kan ha de där, de är så smala just i nerkant, så sulan får inte redigt med plats.
 
testa på börjes eller hööks sida,jag vet att nån av dom har dom.
det är en bra lösning att ha och dom är inte alls klumpiga att rida med :smirk:
 
Hej!

De bästa stigbyglar jag sett finns på Hü & Hott i Tyskland. Det är stigbyglar med helgjuten tåhätta och mycket bra grepp. Det finns inte en chans att fastna i dessa som jag kan se det. Personligen använder jag i stort sett bara sådanan stigbyglar, eftersom jag är jättenojig vad gäller risken att fastna.

www.hue-hott.de är adressen, sök på geschlossene steigbügeln. Damen som har affären pratar engelska.
 
Tack för alla svar.

Dom där Tyska stigbyglarna såg spännande ut. Har printat ut sidan med bilderna så skall jag visa dem för tanten.
 

Liknande trådar

C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 133
Senast: Curly
·
E
Utrustning Det är dödsjobbigt! Jag kan inte rida i vanliga stigbyglar utan att få ont, måste ha rejält stöd under hela foten annars får jag ont som...
2
Svar
20
· Visningar
3 583
Senast: palle
·
L
Träning Hej! Jag är rätt nyinflyttad i en by och häromdagen ringde min granne och undrade om jag möjligtvis kunde hjälpa honom att rida in...
Svar
8
· Visningar
932
Senast: Liquid Diamond
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp