Stigbyglar BILDTRÅD

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare caramelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 16 999
Sv: Stigbyglar BILDTRÅD

Har Flex i kolfiber från Equipe. Skönaste sköna o väger inget! Så man kan bara släppa dem när man rider utan stigbyglar och både du o hästen slipper få ont av dunk, dunk, dunk.....

Vad är det som gör Bow Balance så bra? *nyfiken* Många i tråden har ju prisat dem, så nu blir jag nyfiken!

Jag har haft kopian förut men kan helt klart säga att orginalet är bäst, mina höfter, knän och fotleder är väldigt tacksamma, att jag sedan sitter mycket mer avslappnat tack vare att det inte gör ont i ovan nämda leder gör ju att hela ridningen blir så mycket bättre.

De gör helt enkelt att man sitter naturligare och inte behöver tänka vare sig på benets eller fotens läge.

Jag har ett par "vanliga" i rostfritt stål från Knights med vita plattor. Känns stilrena, snygga och prisvärda. Har tyvärr inga bra bilder på dem.

Jag har Sprengers Bow Balance. Egentligen ville jag ha vanliga sprenger. Men det var min käre far som köpte dem i present. Så jag får stå ut med utseendet, då de är sköna.;)
AmerigoVega.jpg

Vad är det som gör Bow Balance så bra? *nyfiken* Många i tråden har ju prisat dem, så nu blir jag nyfiken!

För det första så älskar jag designen på dom.
Sen får man väl ta del av de flesta fördelar med strigbygeln sålänge man siter kvar på hästen.
*Den större fotplattan ger bättre stabilitet.
*Svikten i den ser till att hälen pekar neråt och att tån inte åker in genom stigbygeln.
*Stigbygeln är ledad åt 4 håll.
*Stigbygelns botten är något bredare vilket gör attdu snabbt kan få tag på den.
*Formen gör att du har en höger respektive vänster stigbygel.

Eftersom jag själv inte har testat så är detta endast saker som jag läst mig till. Det som om möjligen är lite sämre med BB är att det inte finns så mycket fördelar just när man ramlar av, och det kan disskuteras hur mycket den kan klassas som säkerhetsstigbygel. Men som sagt, jag har aldrig testat en, men är en god aspirant att glra det framöver. Och gillar definitivt designen på den!

Senast ändrad av en moderator:

Lite mer funderingar om Bow Balanse, och även andra ledade stigbyglar (oavsett enkel eller fyrledade).

Jag har en förmåga att inte bara ibland - vid hoppning - trampa in foten för långt, utan jag är rätt bra på att tappa ena stigbygeln med. Frågan är om en ledad modell skulle hjälpa eller stjälpa?

(Problemet sitter givetvis i min sits, blir det ett kråksprång hamnar jag ofta på sniskan och då brukar en stigbygel åka eller jag trampar in den för långt. Jag får alltid tag på den igen på ett öjneblick, men ändå)

Hur är säkerheten om man skulle fastna vid en avfallning med de ledade?

Jag har bara ridit i enkelledade stigbyglar och jag upplever det som att de är mer stabila än "hårda" (som inte är ledade)
Jag är världsmästare på att tappa vä stigbygel men det händer mig inte lika ofta med de ledade som med "hårda" stigbyglar. Jag TROR att det är för att de ledade följer foten bättre.

Säkerheten vet jag inget om,men spekulera kan man ju. Jag tror att risken för att åka in och fastna är mindre, just av den aledningen att stigbygeln följer fotens rörelser mer.
När man väl sitter fast o åker efter så är de nog inte lika bra som stigbyglar som löser ut, men det finns ju iaf en/flera led/er som gör att chansen att lossna ökar.

Som sagt, en del spekulationer, någon kanske har mer fakta.

Har Spr*nger Bow Balance på hoppsadeln och vanliga på dressyrsadeln.

Jag använder dessa:

Plaststigbyglar :love:

21892557.jpg

Och dessa:

21892555.jpg

Jag fick en gång rådet att använda sådana stigbygelplattor för jag fick kramp i fötterna eftersom jag trampade snett i stigbyglarna.

Jag tyckte det fungerade så där...

Det blev större skillnad, och otroligt mycke bättre, när jag bytte till islandstigbyglar.
Nu var det inte själva stigbygeln i sej utan mer att fästet för stiglädret satt annorlunda.

Numera får jag bara kramp i fötterna när jag hoppar, eftersom islandsstigbyglarna inte är så bra när man hoppar... tycker vi i alla fall...
När vi hoppar har vi dom som redan är sneda i konstruktionen...
Se bild i tidiagre inlägg.

Varför använder man sneda stigbygelplattor? Har funderat på detta en tid :)

Jag har också sneda så jag tar mig friheten att svara. Tanken är att underlätta att trampa ned hälen (de lutar ju både inåt och bakåt så att säga), och att ryttaren ska uppmuntras att placera foten vid den inre sidan av stigbygeln eller iaf mer centrerat.

Jag som är fena på att ha foten så långt mot utsidan av stigbygeln det går kan det utmärkt med de sneda plattorna med. Vad gäller hälen har jag inga problem med den med vanliga plattor heller. Men jag får betydligt mindre ont i mina trasiga knän under hoppning och/eller långa sträckor i fältsist med de sneda inläggen. (Å andra sidan får jag ont i ena ankeln vid extremt mycket fältsists men det är då extremt mkt)

Med vanliga plattor brukade vänster knä försöka ta livet av mig efter sisådär 30 minuter med hoppläder, med sneda plattorna kan jag knämässigt rida hur länge som helst :bump:

Enda haken är att de inte är så nedra enkla att finna längre om man inte skickar efter, och mina gick sönder igår *mummel*

Antagligen skulle enkelledade plattor där stigbygelplattan sviktade bakåt ge samma effekt för mina knän dock, men jag vill ha svängd utsida eller annan 'riktig' säkerhetsvariant (Kwik out etc) och det har jag inte hittat ledade, så kör med mina gummiklumpar istället. För det är nackdelen, de är klumpiga och väger en del (iofs fördelar med det sista med, tappar du stigbygeln är den lätt att i farten hitta igen även i galopp för den hänger där den ska)

Ja, det jag menade med 'om man inte skickar efter' (iofs kan jag åka till Hööks, men det är tio mil..). Börjes etc och många andra postorder har dem ju också. Men GG, lokala ridsportsaffärerna etc ser ut som fågelholkar när man frågar efter såna numera. (Förr hade iaf GG, mina är därifrån från början)

Precis som alexandra skrev, så är det för att jag ska hålla foten rätt i stigbygeln, har lätt för att hålla den längst ut, och att glömma hälen. Har aldrig haft problem innan, men sedan jag skadade ryggen så har jag haft svårt med mina hälar.. :grin:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
667
Senast: cowgirl81
·
Tjatter En spinoff på tidigare tråd om att hitta på ett efternamn. Jag kommer byta efternamn i samband med skilsmässa. Har, som sagt, varit inne... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 093
Senast: Enya
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 406
Senast: qitis
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 055
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka