Stigbyglar BILDTRÅD

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare caramelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 17 005
Sv: Stigbyglar BILDTRÅD

Chaiize!!:eek: Har aldrig hört nåt sånt innan, eller sett, men tack för era tips!:)
Då blir det till att shoppa igen snart då... för jag är inte dumsnål, var bara inte medveten om detta...

Kanske därför min sits inte är den bästa då:angel:;):p

Senast ändrad:

kl
Har ett par vanliga sprenger på både hopp och dressyrsadeln, men är väldigt sugen på ett par Sprenger Bow balance till hoppsadeln :)

18306052982.jpg

Översta bilden är på dressyrsadeln, understa hoppsadeln.

KL

Jag har mark todds bruna. De matchar min annars bruna utrustning så det är bra :)

21161994.jpg

Medis har sånna här:
19176763.jpg

Har säkerhetsstigbyglar
DSCN9553.JPG
(har fått lov att använda bilden, min kamera är trasig och på reparation).

Superbra stigbyglar!

Jag har ett par gamla vanliga med gummiband på sidan. Skitfula och obekväma, och känns dessutom inte säkra för fem öre.
Kommer dock inom det närmaste köpa mej ett par Sprenger Bow Balance :love:

(Bästa bilden jag hade och inte jag som rider)
pic_show_id9140192.html

Chaiize!!:eek: Har aldrig hört nåt sånt innan, eller sett, men tack för era tips!:)
Då blir det till att shoppa igen snart då... för jag är inte dumsnål, var bara inte medveten om detta...

Kanske därför min sits inte är den bästa då

Se på bilden, så ser du att fotplattan inte är vågrät längre. DÅ kan du kika efter det själv sen, om du vill ha likadana.

Jag hade också snoddvarianten förr, men fastän mina är 'raka och fina' har jag bytt ut dem. Just för att folk påpekade att de ger sig. De tål helt enkelt inte att ha en 'öppen sida', det blir för hög belastning, spec om man har foten på 'yttersidan' av fotplattan, och sakta men säkert mattas det ut och fotplattan börjar 'sjunka' i ytterkant. Beroende på metall snäpper de rakt av en dag, eller 'bara' sjunker mer och mer tills ryttaren märker det innan de snäppt sönder.

Tyvärr =/

Och känn dig inte dum, jag var heller inte medveten om det.

Jag har btw vanliga på dressyrsadeln:

thumbnail.aspx

och sådana med svängd utsida på hoppsadeln, med 'sneda' kilade plattor. (inte jag som rider på bilden, och plattorna urtagna)

thumbnail.aspx

Vilket år som helst nu ska jag köpa Kwik Out, men tar emot att köpa så tråkiga saker som stigbyglar för dyra pengar ;)

Dock ska jag köpa ett par röda sådana aluminium sen när ponnyn ska ridas in, 'islandsstigbyglar', dvs både in och utsida svängd. Bara för att matcha med annan röd utrustning, då känns det roligare att köpa ;) (Man FÅR spöka ut ponnyer..)

Bow Balance
IMG_4978.jpg

Hade dessa böjda på dressyrsadeln innan. Har vanliga Sprenger nu.
lasse10.jpg

*knapplån*
Ang stigbygel med snodd på utsidan så sa de till oss när jag tod montélicensen (typ 2004 kanske?) att de stigbyglarna inte var godkända inom monten pga att de kan gå av.

Bara någon vecka efter trillar min kompis av en häst under en hopplektion och den stigbygeln hade böjt sig så fotplattan var nästan rakt ner.

Om jag ska tala för egen del så har jag jättesvårt för stigbyglar med svängd utsida (dels för att jag har hört att man kan fastna i dem) men mest för att jag tycker inte att man får något bra stöd i dem, de är så vingliga.
Är det någon mer än jag som upplever det?

Jag har funderat på såna där ledade stigbyglar, de ska ju vara bra för knäna och så, men mina kwick-out får hänga med så länge kroppe inte säger ifrån. (eller stigbyglarna själva)

Ok, tack så jättemkt!:) har aldrig hört talas om detta förut, så tack, tack!
Älskar Buke då man kan få hjälp & lär sig nått nyttigt varje dag:D

jag har ett par plaststigbyglar, funkar bra. :laugh: ska dock köpa ett par Mark Todd ledade stigbyglar. men först så ska jag testa grannens sprenger bow balance o se om de är ngt :bump:

skaviutoridanufrgarsluggo2.jpg

080625060.jpg

sen så har jag haft dessa också:
2047_.jpg

Vad är det som gör Bow Balance så bra? *nyfiken* Många i tråden har ju prisat dem, så nu blir jag nyfiken!

Om jag inte minns fel, dom är i stallet och har numera metallplattor för bättre fäste, så är dom av märket Kieffer.

Men just dessa är jättegamla, dom är från 60 - 70-talet.

Har några ännu äldre som är i samma material som Sprengerbetten, och som är lika bra att använda vid hoppning som nya :love:

såna där stigbyglar är farliga! metallet ger efter.

jag har vanliga sprenger, orkar inte lägga in nån bild, alla vet ju hur dom ser ut så.... :p
ponnyn har sprenger kopior med brunt gummi, tror dom är från mark todd eller shire.

Grannen har Mark Todd och, han är en "knubbig" liten "gubbe", han får inte ens ont i knäna längre. Han har utslitna knän, höfter och fotleder efter att ha jobbat som lastbilsschaffis i >30 år...

(KL) Ingen som har EZ-Ride eller flex ride? såna är jag sugen på :d

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Tjatter En spinoff på tidigare tråd om att hitta på ett efternamn. Jag kommer byta efternamn i samband med skilsmässa. Har, som sagt, varit inne... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 103
Senast: Enya
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 569
Senast: qitis
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 130
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka