Stigbyglar för värkande knän och fotled

Ackio

Trådstartare
Jag har efter en skada sliten fotled som blir känslig när den blir låst. Samtidigt reumatism och lätt problem med knäna. Läser runt efter förslag men behöver även passande bred fot och "tyngre" ryttare (hittat vissa med maxvikt osv). Vilka stigbyglar har ni som har "problem" fysiskt och märker ni skillnad?
 
Sprenger Bow balance. Rider ogärna med andra stigbyglar och tycker absolut jag känner skillnad! :)
Har beställt ett par Ophena-stigbyglar och de ska också vara flexande, men inte fått hem dem ännu.

Tillägg; har artros i (i alla fall) ett knä.
 
Jo hört så mycket om dem men verkar finnas olika modeller. Är det de som ledar åt andra håll ni har? Haft de som varit ledade åt ett håll och de gjorde inte mycket. Tråkiga är att de ser så klumpiga ut :)
 
Mina kan flexa åt flera håll. Är typ 15 år gamla så bra kvalité. Tycker inte alls att de ser klumpiga ut, jag tycker de är snygga :love:
 
Jag fick lätt ont i knän då jag red stående. Bytte till Bow Balanced och kunde då rida 6 hästar per dag utan att få ont. Har haft flera elever med smärtproblematik i knän som blivit smärtfria vid ridning med BB.
 
Säger också Sprenger Bow Balance. Har problem med knäna och dom hjälper mycket. Jag har också en fotled som värker (bröt den för 10 år sedan) och jag får problem efter ett tag även om jag rider i SBB och t ex rider lätt i trav länge, men mindre än med andra stigbyglar.

Annars rekommenderar jag distansstigbyglar, dom stora breda med korg fram. Dom är oslagbara om man vill ha mycket stöd under foten.
 
Bow balance har jag , utifrån lite svaga knän och dålig ärvd genetik som förebyggande och undvikande av ”onödig” problematik .

Dock så löser ju inga stigbyglar någon skada i sak, så har man grava knäproblem kan nog ingen utrustning i världen erbjuda mirakel .
 
Instämmer i hyllningskören för Bow Balance! ;)Har problem med ena knät och märker stor skillnad mot när jag rider med vanliga stumma stigbyglar.

Ett plus om det känns jobbigt att "öppna plånboken" är att de finns på så många ställen, jag behövde inte hålla utkik länge förrns jag hittade en återförsäljare som hade typ "20% på hela köpet/valfri vara" eller något liknande. Så måste man inte ha dem idag kan man ju hålla lite utkik
 
Jag tycker att bow balance är för ledade och tycker bättre om budget varianterna :).
tror några av mina är jacson och de har ganska mjukt gummi och är rörligare än andra budget ledade :).
 
Sprenger Bow Balance.
Det är inte bara flexandet utan även vridningen i bygeln som minskar belastningen på knäna. Sen upplever jag deras fotplatta som lite bredare än ”klassiska” stigbyglar.
 
Jag har efter en skada sliten fotled som blir känslig när den blir låst. Samtidigt reumatism och lätt problem med knäna. Läser runt efter förslag men behöver även passande bred fot och "tyngre" ryttare (hittat vissa med maxvikt osv). Vilka stigbyglar har ni som har "problem" fysiskt och märker ni skillnad?

Har haft sprenger bow balance men det blev ännu bättre med freejumps så har bara haft freejumps de senaste 4-5 åren.
 
För mig beror det lite på vilken sadel som jag ska rida i, också.
När det gäller westernsadlar har jag breda trästigbyglar och stigläder med en riktig twist, som gör att stigbygeln hänger rätt av sig själv (den kan inte hänga "fel", öht) vilket drastiskt minskar påfrestningen på knän, fotleder, höfter.
Till min Sensation-sadel, där stiglädret knäpps i kåpans nederkant och alltså är mer "fixerat", fungerar Soft up bäst eftersom de hänger rätt. När jag använde mina Bow Balance till den sadeln upplevde jag en högre belastning eftersom stigbygeln måste vridas.
I allmänhet till hopp- och dressyrsadlar använder jag Bow balance. Skillnaden mot ett par klassiska stigbyglar är enorm. Jag hade turen att hitta mina begagnade (i princip nya) på lagom avstånd för att hämta och betalade mindre än halva nypriset. Är lite sugen på att prova Sprengers nya modell, med samma vridning och ledning som BB men annan platta, men det får bli längre fram...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 711
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: Mandarinen
·
Hästmänniskan Jag fick mig en ordentlig flygtur från en unghäst jag hade för tre år sedan. Han precis landa i sadeln när hon reste sig i panik (av...
2
Svar
35
· Visningar
4 613
Senast: Tilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp