Stigbyglar! Hjälp mig välja mellan:

Bukefalos 30 år!

Sv: Stigbyglar! Hjälp mig välja mellan:

stigbyglarna på länken med öppen utsida har en vän till mig. Eller hade! Hon drattade i backen och snörningen på stigbyglarna fastnade i den lilla piggen. Nu gick det bra eftersom snörningen ganska snabbt gav med sig. Man ser även på stigbyglarna att de töjer sig, precis lika som de med gummisnodd på utsidan! Inte att rekommendera med andra ord!

Sprenger är sköna att rida med MEN jag förstår inte hur de kan kallas säkerhetsstigbyglar. Visst ingen här har fastnat i dem men när olyckan väl är framme och du faktiskt får in foten i stigbygeln så sitter du där du sitter! Jag skulle faktiskt tror att det är svårare att komma loss i bow balance eftersom fotplattan är såpass bred! Så nej inga säkerhetsstigbyglar även om de är sköna!

Kvick out löser ut när du ramlar av! De kan gnissla men brukar ge med sig om man smörjer med matolja och rengör dem ordentligt! Jag använder alltid kvick out när jag rider unghästar!

Åker man av så känns det bra att inte behöva oroa sig för att fastna i stigbyglarna. Jag har sett några hemska skenturer med ryttaren hängande fast i stigbygeln. Det har slutat bra tack och lov alla gånger men en gång började hästen sparka efter ryttaren. Hon fick en spark på armen och på skärmen på hjälmen så att nylonbanden rök och hjälmen flög av. Några millimeter till så skulle huvudet fått sig en smäll så hon hade änglavakt!

Så jag skulle rekommendera att köpa ett par kvick out om du sitter på en studsig häst!

Ja jag tror att det får bli dom till att börja med! :D Synd bara att dom inte finns i mässing bara :angel:

Det beror ju på vad du är ute efter.
Jag har både Kvick-out och Sprenger BB.
Kvick out är ju en ren säkerhetsstigbygel som du kan lita på. ( mina gnisslar inte )
Men BB är ju jätteskön att rida i, och bra för leder men det är ju egentligen ingen säkerhetsstigbygel.

Ja eftersom att jag ska rida in min häst nu till hösten så är det säkerhet i första hand! :)

Denna häst är en mycket pigg och framåt häst, visst är hon unghäst (som SKA vara busiga i min mening) men man har märkt ända sen hon var fölis att hon är dominant och hon kommer alldelses säkert att bli en dröm att rida :love:, men busen kommer att bli ala Baloubet ;)

Jag har Kwick-Out stigbyglar. Har dock inte ramlat av sen jag skaffade dem :D. Mina gnisslar inte!
Tycker de är sköna!

Låter ju bra!! :laugh:

Men en fråga bara, finns det kopior eller kan man köpa orginalet vart som helst? (typ hööks har ju dem osv)

Jag köpte mina på Granngården (original). Har inte sett några kopior, men det kanske finns.

Jag har också Kwick-outs och de gnisslar som 17 om man inte håller efter dem med olja. Jag gillar dem dock skarpt trots oljudet. Känns säkert och de krånglar aldrig!

Ja men då är det förmodligen bara en modell som finns, som många butiker köper in då :)

Jag har ett par Kvick-out och mina gnisslar jättemycket... Så nu ska jag nog köpa ett par Sprenger Bow Balance :)

Liknande trådar

• Säkerhetsstigbyglar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka