Stigbyglar! Hjälp mig välja mellan:

Bukefalos 30 år!

Fashionistan

Trådstartare
Efter vad jag har läst, sett och hört står det mellan:

- Sprenger Bow Balance Safety stigbyglar (eller utan safety?)

eller

- Kvick Out säkerhetsstigbyglar

Jag har aldrig ridit med vare sig den ena eller den andra så jag låter det bli en procentkamp enligt era erfarenheter! :devil:

Vilken är egentligen bäst?
Vilken är säkrast? (ramla av, för kroppen)
Lämpar sig båda som allroundstugbyglar? (i alla fall till en början när man rider in)

osv osv! Tell me all buke! :bump:

Senast ändrad:
Sv: Stigbyglar! Hjälp mig välja mellan:

Jag har båda. Sprenger har jag bara haft i ca ett år, mina Kwickout har jag haft i ca 5-6 år. Har aldrig ramlat av med BB, dock har jag fastnat när jag har ridit med vissa typer av skor. Jättesköna att rida med.
Med Kwickout har jag aldrig fastnat och de har alltid löst ut när jag ramlat av. Dock får jag ont i knä och leder av dessa...
Behöver du en säkerhetsstigbygel skulle jag definitivt välja Kwickout, framförallt om du ska rida en unghäst.
Vågar du ta risken - välj BB. Även om det kallas för en säkerhetsstigbygel finns det många vinklar du kan fastna i även om du använder nätta skor/stövlar. Vid en olycka vet du aldrig heller hur du kommer flyga av, så du kan ha otur och fastna.
Var själv med om en ridolycka i vintras och hade jag inte ridit med mina Kwickout då vet jag faktiskt inte hur det hela hade slutat. Och efter det tar jag hellre smärtan än att riskera att fastna.

Ja det känns som att BB får bli ett senare väl när hästen är mer riden :)

Kvick out gnisslar S****! ej ramlat av med dem (än) två av min kompisar har kvick out och de gnisslar med. provat att smörja dem men det hjälper inte :P

Har Kvick outen och de är helt ok, har flugit av med dem de har löst ut. Vet många som gnisslar men jag har väl tur för mina är tysta:) Sen är det väldigt dåligt fäste för foten på den lilla mattan.

Men annars är de ok:)

jag skulle valt de ledade stigbyglarna, men kvik out är väl säkrare?:)

Jag har bara BB, och vet att av alla (!) gånger jag har flugit av så har jag inte fastnat en enda gång! Riktigt, riktigt bra!

Och då snackar vi inte om 5 gånger som jag har flugit av med dom, utan kanske närmare 30...

Andra stora + är att dom är lindrigare för knäna (annars mkt problem med oledade stigbyglar) och sköna! Breed fotplatta och lagom med flex!

Jag har bara gott att säga om dom!

Diana

Mmm jag har absolut lite att fundera på! Som sagt är min unghäst en Baloubet kopia när det gälller flygturerna (hoppningen också hoppas jag :angel:) och behöver nått säkert och bra!! :)

Jag har också kwick out stigbyglarna och dom har alltid löst ut sig. men som sagt mina gnisslar också eller rättare sagt en av dom gör det.. lite små störande men ja gillar dom ändå!!! Lycka till med väljandet!!

Gnisslande är ju jättestörande, speciellt när man ska sitta in en unghäst!

Någon som hört talas om dessa? x'up Säkerhetsstigbygel? Ska tydligen vara en väldigt poppis stigbygel bland proffsen! Man klickar fast sin ridstövel (måste vara en stövel med speciell sula) i stigbygeln och den släpper bara när du klickar loss dig eller om du ramlar av!

Låter ju superbra!? Speciellt med hoppinga unghästar! :banana:

Det var väldigt många som red med den för några år sedan, tror att RGB gör det fortfarande...

Dom är ju grymt praktiska, men risken finns att dom löser ut när du rider (t.e.x. i landningen från ett bocksprång) så det blev nästan så att tränarna här nere "förbjöd" dom.

Har tydligen hänt att dom har löst ut nät en ryttare hoppade på en stor tävling, och det är i prinip omöjligt att klicka i dom igen när man sitter på hästen, så ryttaren fick avbryta ritten och förlorade sin chans till vinsten...

Diana

Åh fy! :crazy: Det hade ju vart sådär roligt när det är dags för inhoppningen! *hemska bilder*

Finns det inga andra varianter som rekomenderas? Helst i mässing då jag stör mig på att Kwick Out stigbygeln kommer att vara i "silver" när allt annat är i mässing :devil:

Men SOM SAGT så är det säkerheten som går först nu :)

Har inte ridit med kvick out, men har ett par sprenger BB sen några år tillbaks. Har ramlat av ett par gånger och har aldrig fastnat i dem. Får väldigt ont i benhinnor och knän av allt annat jag testat än sprenger, så för mig finns det inga alternativ. Bred fotplatta, sviktande och inte stumma som vanliga stigbyglar. Har dem till all ridning, hoppning, dressyr och distans och har även tävlat i de grenarna med stigbyglarna.

Så jag säger helt klart Sprenger Bow Balance!

Senast ändrad:

Ja det låter ju helt klart som att detta skulle kunna vara ett alternativ. Men orginalet finns väl bara i blått va?

*vill ej ha några kopior då jag inbillar mig att de är sämre* :p

Finns ju de här med (om du går ner en bit på sidan), de lär ju varken gnissla eller gå att fastna i.
http://www.softsaddles.info/tillbehor.htm

Och ja, tror bara bow balance finns i blått. Ang kopior så har jag haft ett par sprenger kopior, och visst är originalet bättre, men de andra var inte så långt ifrån.

Åh va läskigt med en öppen stigbygel! Det borde man ju tappa ganska lätt när hästen gör ett hoppstuds? Men snygg va den ;)

Ha ha, ja det är ju avvägningen, att komma loss när man behöver kontra att ramla loss när man inte ska det ;)

Hahaha! Ja ne man vill varken ramla av eller fastna! Frågan är bara om man borde börja med kwick och sen byta till BB efter ett tag? :idea:

Liknande trådar

• Säkerhetsstigbyglar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka