Bukefalos 28 år!

Stigbyglar

Dempan02

Trådstartare
Hej, jag köpte ett par plaststigbyglar från en vanlig hästbutik i vanlig prisklass. Jag väger inte särskilt mycket men ändå knakar dem så fort jag sätter foten i dem. Dem gör det även när andra rider med dem.

Så nu söker jag ett par nya stigbyglar. Mina förra hade en bred platta och det vill jag fortsätta ha.
Jag vill också att dem ska vara någon form av säkerhetsstigbygel.

Jag vill gärna ha tips och er erfarenhet om stigbyglar. Vill helst köpa lite billigare men om det är bara dem dyra som är bra, så får man väl börja samla;)

Tacksam för svar:)

Ps. Mina stigläder från samma affär sprack direkt när dem böjdes (efter köp) och dem är inte heller så trevliga att rida i:(
Så jag vill gärna ha tips om stigläder också.
 
Till min häst fick jag med ett par Composti-plaststigbyglar. Svarta med bred platta och supergrepp. Den tyngsta som ridit i de väger ca. 85 kg skulle jag tippa på, och då knakade det inte om de. Inte heller när jag, som väger ca. 53-55 kg, rider i dem :)
Så de kan jag absolut rekommendera! Dessutom inte så dyra och finns på Hööks!
 
Hej, jag köpte ett par plaststigbyglar från en vanlig hästbutik i vanlig prisklass. Jag väger inte särskilt mycket men ändå knakar dem så fort jag sätter foten i dem. Dem gör det även när andra rider med dem.

Så nu söker jag ett par nya stigbyglar. Mina förra hade en bred platta och det vill jag fortsätta ha.
Jag vill också att dem ska vara någon form av säkerhetsstigbygel.

Jag vill gärna ha tips och er erfarenhet om stigbyglar. Vill helst köpa lite billigare men om det är bara dem dyra som är bra, så får man väl börja samla;)

Tacksam för svar:)

Ps. Mina stigläder från samma affär sprack direkt när dem böjdes (efter köp) och dem är inte heller så trevliga att rida i:(
Så jag vill gärna ha tips om stigläder också.
Flex ride har jag ridit i mycket i ca 10 års tid och dom är som nya. Skulle aldrig byta bort dom.
Jag har ridit i dom billigaste stiglädrena från Börjes lika länge, dom har blivit lite flammiga i färgen men dom är som nya i funktionen, dom har inte töjt sig eller gått sönder.
 
Till min häst fick jag med ett par Composti-plaststigbyglar. Svarta med bred platta och supergrepp. Den tyngsta som ridit i de väger ca. 85 kg skulle jag tippa på, och då knakade det inte om de. Inte heller när jag, som väger ca. 53-55 kg, rider i dem :)
Så de kan jag absolut rekommendera! Dessutom inte så dyra och finns på Hööks!


Det var precis såna jag köpte och jag väger ca 49kg:( Men tack ändå:)
 
Flex ride har jag ridit i mycket i ca 10 års tid och dom är som nya. Skulle aldrig byta bort dom.
Jag har ridit i dom billigaste stiglädrena från Börjes lika länge, dom har blivit lite flammiga i färgen men dom är som nya i funktionen, dom har inte töjt sig eller gått sönder.

Vart kan man köpa flex ride stigbyglarna?:)
 
Hoppas att du reklamerade både läder och stigbyglarna. Väldigt dumt att bara låta det vara när man kan få nya varor som faktiskt håller och inte knakar.

Stigläder köper jag från börjes, man får iofs peta på dom i butik och se så att de är någorlunda jämna i hålen och mjuka. Men de jag har är väldigt trevliga även om den ena är en 2cm kortare och den andra är mer brun än svart :p. Har sen också ett par märkeslösa webbers som jag hittade i en rekord för 50kr.
Visst slits dessa ngt snabbare än de i super kvalitet men det är inte ngn större skillnad mot andra mellanpris märken.

Stigbyglar har jag bara märkeslösa ledade för 200kr st :), visst är sprengers ledade mycket bekvämare och även softa up är mycket trevligare. Men jag har inte 2000kr att hosta upp på stigbyglar.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 006
Senast: valy
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
934
Senast: Gulis
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
750
Senast: Anemone
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 447
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp