Stigbyglar

Sv: Stigbyglar

Okej, det visste jag inte. Men jag tycker säkerhet är viktigt, och det borde ju vara precis lika lätt att fastna i en Sprenger som i vilken stigbygel som helst.

Det går att fastna i alla stigbyglar!
Australienska säkehetsstigbyglar är skyldiga mig ett knä!

Rider endast i vanliga samt Sprengerstigbyglar nuförtiden.
Sannolikheten för att fastna i en korrekt tillpassad stigbygel är lika hög som att fastna i en säkerhetsstigbygel. Uträkningen är baserad på att ryttaren använder stövlar. Med dagens rådande mode med skor och gaiters kan jag tänka mig att risken ökat något oavsett stigbygel

Apo

Men det beror ju också på vilken säkerhetsstigbygel. Australienska skiljer sig inte så mycket från vanliga, men mina Kwick-out har varit suveräna. (så länge man öppnar dom då och då och tvättar bort grus, så de inte fastnar såklart) Nu har itne jag ramlat av, min medryttare gjorde det, och den öppnade sig som den skulle. Min syrra är en sån som flyger av lite då och då så fort hästen gör nåt utöver det vanliga, och hennes kwickout har varit jättebra där med. Och jag har haft problem med att jag fastnar i de flesta stigbyglar då jag har höga vrister och breda skor och framförallt om jag har sporrar fastnar spännet i stigbygeln (var jag än placerar spännet) men kwickout är mycket högre än de flesta stigbyglar, och om jag nu skulle fastna är det bara att vinkla ut foten så är man loss. (nu har det itne hänt, men om jag skulle få in hela min fot genom stigbygeln på nåt konstigt sätt, så är det bara att trycka mot den ena sidan så öppnar sig stigbygeln)

Vi använder alla det vi tror på :)
Jag skulle inte använda utlösande stigbyglar då jag köpte ett par av de första som kom ut på marknaden, de löste ut i tid och otid.
Det är väldigt läskigt att vara halvvägs igenom en bank och stigbyglarna löser ut, men det hände mig.
Bra att dina fungerar som det ska och att du är nöjd med dem.

Mina Sprenger ligger i sin låda och väntar på att min häst skall återvända från sin påtvingade exil från mattes sida. :love:
Byter aldrig bort dem :bow: :bow:

Apo

Oj... ja, det är tur att mina inte läser ut sig själv lite då och då. Då hade hoppträningarna blivit ännu läskigare än vad de redan är... ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 157
Senast: Capybara
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 587
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
454
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Uppdateringstråd 31