Bukefalos 28 år!

Stigbyglarna åker in i till hälen?!

London

Trådstartare
Hej! :) Nu är det så att ända sen jag började rida har jag alltid haft problem med att hålla stigbyglarna på plats! Det är inte så att jag tappar dom utan dom åker in till hälen vilket nästa är värre då det stör något otroligt mycket. Och det händer i alla gångarter för mig, även om jag rider lätt i trav eller sitter ner så händer det. Jag har ingen aning om varför. Någon som haft samma problem? Vad ska jag göra? :)
 
Sv: Stigbyglarna åker in i till hälen?!

Träna på att trampa ner hälen och slappna av i benen. Ibland kan man även vara hjälpt av att stretcha. Sedan kan du alltid prova att korta stiglädrena ett hål, eller har du samma problem med hoppläder?
 
Sv: Stigbyglarna åker in i till hälen?!

En tanke är att du troligen klämmer dig fast med benen, vilket gör att du inte har vikten i stigbygeln. Kan få hjälp nån gång och bli longerad så att du kan fokusera bara på din egen balans? Det finns massor med bra övningar för att öva upp balansen, jag gillar de flesta som visas i detta program: http://www.oppetarkiv.se/video/1216799/till-hast-avsnitt-2-av-13
Ca 8.30 in och framåt. Lycka till :)
 
Sv: Stigbyglarna åker in i till hälen?!

Det är precis som Lazer09 säger, att du klämmer fast dig med benen, fast omedvetet. När du rider, tänk på musklerna ffa på baksidan av låret och rumpan - klämmer man där lyfter man hälen omedvetet (sitt på en stol och dra ihop dom musklerna så känner du hur hälen lyfts) och då blir hela foten "lös" i stigbygeln pga att man inte trampar ner, och stigbygeln kanar bakåt. Man måste verkligen ha ett nedtramp i den för att den ska hålla sig på plats.

Jag vet allt detta för att jag länge haft samma problem :crazy: och har analyserat noga. Det som hjälpt mig oerhört är att trava utan stigbyglar men också att trava barbacka. Rider man barbacka är man tvungen att sitta ner ordentligt och släppa ner benen, annars blir det bara pannkaka. Det är bästa sättet att lära sig att släppa ner benen enligt mig :)

Om du inte har möjlighet att rida barbacka, kör utan stigbyglar, och tänk på att vara avslappnad i benmusklerna och rida "med balansen" i st f med benen. Undvik att "hjälpa till" med benen när du ska hitta balansen. Och sen när du tar tillbaka stigbyglarna, försök behåll känslan.

Övning ger färdighet :)
 
Sv: Stigbyglarna åker in i till hälen?!

Jag brukar korta upp dom något hål om jag känner att dom inte sitter på plats :)
 
Sv: Stigbyglarna åker in i till hälen?!

Jag har också haft jätte problem med det! Jag fick instruktionerna att vara så lång som möjligt i benen, slappna av och tänka upp med tårna. Istället för ner med hälen, då spänner man sig bara.

Jag hade samma problem även med korta läder. Nu har jag problemet att jag istället tappar stigbygeln!
 
Sv: Stigbyglarna åker in i till hälen?!

Jag har samma problem, har ridit länge men detta problem är svårt att bli av med. Jag vet att jag har väldigt korta höftböjare så förra veckan provade jag att stretcha dem väldigt mycket, och det gav riktigt bra resultat! Yogaövningen krigaren rekommenderas! :)

För mig hjälper det inte så mycket att rida utan stigbyglar eller barbacka, det är jag hyfsat bra på, utan jag måste träna med stigbyglarna på.

När hästen väl går i rätt form är problemet i stort sett borta, då får jag direkt ett lagom stöd i stigbyglarna, antar att det är för att jag kan slappna av då.
 
Sv: Stigbyglarna åker in i till hälen?!

Jag har också problem med att jag tappar stigbyglarna, det spelar inte någon roll om jag kortar dom =/. Framförallt så är det höger stigbygel som glappar... Antar att jag är sned på något sätt.

Jobbar rent generellt med min svank och korta muskler framsidalår (är det höftböjaren det?). I westernsadel med riktigt långa läder tappar jag inte stigbyglarna, hur konstigt är inte det? Det måste ju ha något med min sits att göra, eller hur?

Jag är lång och har oftast ingen kontakt med hästen under fotknölarna, så kan det vara att jag gör något konstigt med låren/knäna? Hälarna är långt långt ner, men det glappar ändå :P.

Tränar yoga oregelbundet :P.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp