Stigläder... Hjälp mig att välja i djungeln!

remmis

Trådstartare
Kan ni alla hjälpa mig att välja:D

Har en childeric dressyrsadel som behöver nya. Har beslutsångest om jag vill ha vanliga eller nylonföstärkta.
Jag har alltid haft Prestige nylonföstärkta men är öppen för annat.
Passier? Hur är kvalitén? Viktigt att de håller färgen och sömnad i några år i allfall :)

Inte smalare än 2,5 men helst 2,8 cm i bredd :)

Det ska vara vanliga och inte de som hänger nere alltid!

Sv: Stigläder... Hjälp mig att välja i djungeln!

Globus har otroligt bra pris! Ngt att ha?

Jag använder webbers från Tolga till min Childeric, nylonförstärkta. Det är bra läder och håller sadeln i fint skick, så kan verkligen rekommendera dessa :)

Jag har Childeric stigläder. Har de enkla men vet att det finns vanliga stigläder också. :)

Annars är Prestige super tycker jag, bra kvalite och de skaver inte sönder sadeln.

Globus stigläder är kassa! Tappar färgen osv.

Köp inte vanliga, har sett Childeric sadlar där de haft det och de har inte varit vackra. Skaver jättemkt! :crazy:

Köp inte vanliga, har sett Childeric sadlar där de haft det och de har inte varit vackra. Skaver jättemkt! :crazy:

Vad menar du med vanliga? Alltså dom utan T-spännen? Jag har helt vanliga på min Childeric och dom skaver inte.

remmis: Jag har precis bytt till ett par Lippo. Dom ser precis ut som Prestige med samma förstärkning i spännet och nylonförstärkt kalvskinn men till halva priset. Vet dock inte hur länge de tänker hålla:p.

Nej jag menar vanliga som i icke-kalvskinn, dvs vanliga gammaldags stigläder som är grova, hårda och med en ru insida.

Tack tack alla för svaren.
Då blir det i kalvskinn nylonföstärkta.
Lutar åt det från passier då det är bra pris :D

Tidigare har jag varit väldigt emot "webbers" från typ Bates/wintec exempelvis. Att man inte kan hänga upp de ordetligt, krångligt att dra ner osv. FEL FEL FEL!

Har lånat min kompis dressyrsadel några gånger nu, och hon har webbers från Bates.

KANONBRA!!

Det är så enkelt att bara fälla ner och stoppa i T-spännet i det hålet man ska ha.Inte massa extra lädergrejer över.

När man sätter upp dem igen, är det lika enkelt då. Dessutom, om man har såna där fiffiga påsar till stigbyglarna (som skyddar sadeln från smuts och repor) så borde påsarna sitta mycket bättre på stigbyglar med webbers. Det behövs liksom inte dras igenom stigbygeln.
Oj, vad luddigt det där blev.. :o Hoppas du förstår.

Och, de är dessutom jättemjuka och skaver inte på sadel (Bates alltså, bara erfarenhet av dem).

Jag har helt ändrat uppfattning!

Tack men kommer fortfarande köpa vanliga och inte webber.

Just nu undrar jag mest över om kiefffer och passier är ngt att ha gämnföresevis mot prestige....

Jag har haft Presitge innan o älskat dem! Nu Lippo och de köper jag inte igen (men köpte dem äckligt billig på Gekås, det var de iaf värda). Funderar på Stübbens med kärna nästa gång. Billigare vad jag sett men har inte sett dem IRL än. Kanske något att kolla?

Jag gillar inte avslutet på stübbens läder. Stor flärp med blå prick. För övrigt är ju priset samma som prestige... Och lika fint läder. Dock vet jag inte hur länge de håller sig snygga!

Jag är mkt nära att beställa passiers läder... På måndag skickar jag beställningen... Tror jag.

Kanske ska svänga förbi Sthlm ridsport i morgon... Där har de childerics läder... Ska kolla på de ;)

Lädret är inte lika "segt" och hållbart som Prestiges liksom. Blir mycket lättare märken/skav i det på ytan och jag vill köpa ett par och ha dem i typ 10 år :D Men för 200 kr vs 1200 kr så är de väldigt bra :p

Jag har Passier!

Har bara haft dem någon månad, men hittills tycker jag att de har varit super för det priset! De är mjuka och fina och har inte orsakat några märken på sadeln utöver de som redan fanns när jag köpte den. Men det jag är mest nöjd med är nog att de redan från köp har varit otroligt smidiga att handskas med. Jag har några gånger ridit med Prestigeläder, och tycker de varit mycket segare att greja med.

Jag är supernöjd med mina Passier! :)

Har passiers kalvskinn nylonförstärkta, köpta från c*levo.com, till min nya sadel i kalvskinn. Nästan identiska med Prestige men ca 1000 kr billigare. Mjuka och smidiga från första ridturen

Senast ändrad:

Åh tack!!! Det är precis de jag vill ha och just från calevo!
Då köper jag dem :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka