Stigläder.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare bussig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 147
B

bussig

Då jag inte tycker om tjocka stigläder och stort klumpigt spänne så undrar jag om det finns någon som har tips på bra läder. Idag har jag spännet nere vid stigbygeln. Inte vackert. Och nu börjar dom bli utslitna. Min sambo köpte nya sabre för 595:- ( vågar inte säga att jag inte trivs med dom) Han ville köpa kvalite till mig. Ack så tokigt.

Sv: Stigläder.

DEt finns mkt smidiga stigläder på marknaden.
Jacson har ett par i kalvskinn för 298:-.
Vill man gå på dyrare är presige o butets stigläder att rekommendera.
Kostar 1000-1300:-

Wintec webbers. Tunnare än så blir det inte. Dessutom töjer de sig aldrig och det är lätt att ändra stigläderlängden från hästryggen!

I alla hästaffärer som har Three Horses sortiment (det vill säga de flesta). Om de inte har hemma så kan de ta hem.

Prestige är bra i början sen brukar lädret lossna lite från nylonet så det viker sig och det blir jätte jobbigt att dra dem. Fast så blir nog alla med nylon i mer eller mindre om man drar i dem mkt.

Säger som Svea Wintec webbers är kanonbra, finns även andra märken men Wintecs är bäst då de har T-spänne och inte de lite klumpigare conwayspännena.

En webber drar man ju aldrig fram och tillbaks i stigläderkrampan, utan den sitter ju där den sitter i en liten ögla.

Här är en bra bild där man tydligt ser hur webbers ser ut.

247.jpg

usch....såna e ju hemska!!!! red en häst me såna i somras å ja tyckte att de va helt värdelösa!

Sånna har jag och dom är SKIT bra! har haft dom i säkert 5 år och dom har inte töjt sig. Och är dessutom tunn.

dom är kanon, det blir inga fula märken på sadelen heller. Måste få ändan ur vagnen och köpa ett par nya till min nya sadel :p

Efter min förra sadel som var syntet så kör jag med nylonstigläder. Vackra är dom inte, men vad smidiga att byta, eftersom jag har ett par kortare till ungarna än mig själv. Läder är mycket klunsigare och jobbigare att byta.

Diabolical_Kitten skrev:
Är de i läder eller syntet?
Det är nylonkärna i stiglädren så de töjer sig inte, skulle tro att det är syntetläder utanpå, men är osäker.

Det är sällan man behöver ha spännet så högt upp som på bilden. Då skall man ha väldigt korta ben eller hoppsits. För mig (163cm) hamnar spännet ungefär på halva stövelhöjden

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
603
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 033
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej!Tycker ni att man får sämre sists genom att ha snurrade stigläder? läste det nånstans men vet inte om det stämmer. Jag vill även...
Svar
9
· Visningar
1 870
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
4 004
Senast: Barrel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka