Stigläder som ej töjer sig

TheRedLightning

Trådstartare
Vilka är era bästa tips på stigläder som inte töjer sig?

Jag har ett par i läder och det verkar som lädret töjt sig, det ena är marginellt längre än det andra och jag hade ändå planer på att byta ut dom då de är för långa.
Nu klurar jag lite på vilken typ det är jag bör kika efter.

Gärna något som håller, de i läder har hållt bara att de töjt sig. Vet några läder på ridskolan är i syntet eller liknande och det trasas sönder med tiden.

Tänkte de finns säkert erfarenhet här på buke. Fram med era bästa tips. :D
 
Vilka är era bästa tips på stigläder som inte töjer sig?

Jag har ett par i läder och det verkar som lädret töjt sig, det ena är marginellt längre än det andra och jag hade ändå planer på att byta ut dom då de är för långa.
Nu klurar jag lite på vilken typ det är jag bör kika efter.

Gärna något som håller, de i läder har hållt bara att de töjt sig. Vet några läder på ridskolan är i syntet eller liknande och det trasas sönder med tiden.

Tänkte de finns säkert erfarenhet här på buke. Fram med era bästa tips. :D
Ett stigläder som är för långt är väl bara att ta upp ett par nya hål på och korta av?
 
Det jag fått lära mig är att man byter plats på dem då och då för att de ska töjas jämnt.
Det har jag aldrig hört innan, då måste jag byta plats på stigbyglarna också, det är Sprenger Bow Balance och det står ju R och L på dom.
Men då vet jag det till nästa gång, misstänker att det är nog försent för dessa läder att hinna rätt till sig. 😅
 
Ett stigläder som är för långt är väl bara att ta upp ett par nya hål på och korta av?
När jag rider dressyr behöver jag ha det på de yttersta hålen, i hoppningen vill jag dock ha kortare, har redan gjort två nya hål men det hjälper inte när lädrena är olika långa.
Därav att jag tänker införskaffa nya läder och göra som @Shaggy skrev om att byta sida på dom lite då och då.
 
En annan lösning för att "slita jämnt" på stigläder (och häst) är ju att variera vilken sida man hoppar upp från.
Lite lättare att göra det när man har egen häst, jag rider på ridskola och vi har pall när vi sitter upp från vänster sida.

Men nu handlar inte den här tråden om att slita jämnt på lädrena utan om tips på bra läder och har inte fått något bra svar på det än. 😕
 
Jag har haft en del olika. De sista jag haft är globus och prestige. De har inte töjt sig.
Sedan finns det säkerligen 100 andra märken med nylonkärna som inte heller töjer sig
 
Hur är de i kvalitén? Håller de i längden eller kommer de trasas sönder me tiden?
Inget håller ju för evigt men med läder utanpå och nylon inuti ökar livslängden på stigläder mycket. Då har man lädrets bra egenskaper på utsidan, dvs. man smörjer som vanligt och lädrets egenskaper är som vanligt. De trasas inte sönder så som billiga syntetstigläder gör och nylonkärnans bra egenskaper på insidan gör att de inte töjer sig.
 
En orsak till att läder töjer sig kan vara att man smort eller oljat för mycket, läder som belastas skall man vara sparsam med att smörja.
 
Jag har Amerigo stigläder. Har aldrig gått i sönder, inte ens slitna efter typ sex år. Läder med nylonkärna om jag inte minns fel. Byter också sida på dem men har inte upplevt att de har töjts alls medan när jag hade vanliga i läder så töjdes dem mkt och ofta.
 
Jag köper bara med nylonkärna sedan jag i en värmning inför ett montelopp knäckte ett ganska nytt stigläder.
Inget av de tre par jag köpt har trasats sönder.
Låter intressant, hur är de om man t ex. behöver göra ett nytt hål (inte för jag tror jag kommer behöva göra det, men kan va bra att veta ändå ifall att)? :)

Jag har Amerigo stigläder. Har aldrig gått i sönder, inte ens slitna efter typ sex år. Läder med nylonkärna om jag inte minns fel. Byter också sida på dem men har inte upplevt att de har töjts alls medan när jag hade vanliga i läder så töjdes dem mkt och ofta.
De lädrena jag använt nu har jag haft länge och använde väldigt flitigt när jag hade häst. Har i och för sig andra läder liggandes hemma och skulle kunna börja med att prova med, å se om de funkar, vet dock inte om de andra är läder eller något annat. Inköpta för längesen och varit i princip oanvända sen jag tog bort min häst.

Ska bara försöka klura ut vilken längd det kan ha varit på de lädren jag har nu för att lättare veta vilket storlek jag ska gå ner till. Misstänker att de är runt 145 från början så 135 borde funka, men nog inte fel å undersöka först så de inte blir tokigt.
 
Jag har Amerigos med nylonkärna och läder utanpå. Har haft mina säkert 10 år eller mer och använt på flera hästar per dag. Har nog inte växlat sida alls med dem. De är fortf i fint skick och lika långa.
 
Lite lättare att göra det när man har egen häst, jag rider på ridskola och vi har pall när vi sitter upp från vänster sida.

Men nu handlar inte den här tråden om att slita jämnt på lädrena utan om tips på bra läder och har inte fått något bra svar på det än. 😕

men vanta, helt OT, du rider alltsa pa ridskola och tar med dig egna stiglader och stigbyglar till lektionerna? Inget fel i sig med dig, har bara aldrig sett det forut!
 
Låter intressant, hur är de om man t ex. behöver göra ett nytt hål (inte för jag tror jag kommer behöva göra det, men kan va bra att veta ändå ifall att)? :)


De lädrena jag använt nu har jag haft länge och använde väldigt flitigt när jag hade häst. Har i och för sig andra läder liggandes hemma och skulle kunna börja med att prova med, å se om de funkar, vet dock inte om de andra är läder eller något annat. Inköpta för längesen och varit i princip oanvända sen jag tog bort min häst.

Ska bara försöka klura ut vilken längd det kan ha varit på de lädren jag har nu för att lättare veta vilket storlek jag ska gå ner till. Misstänker att de är runt 145 från början så 135 borde funka, men nog inte fel å undersöka först så de inte blir tokigt.
Jag tar bara min håltång och gör nya hål.
 
Lite lättare att göra det när man har egen häst, jag rider på ridskola och vi har pall när vi sitter upp från vänster sida.

Men nu handlar inte den här tråden om att slita jämnt på lädrena utan om tips på bra läder och har inte fått något bra svar på det än. 😕
Men du tar väl inte med egna läder när du rider på ridskola? Bör ju vara ridskolans jobb att hitta nya så att man får en chans att rida med jämna läder.

Om du tar av dom så är det väl iofs bara att byta sida när du sätter på dom. Då gör det inget att du bara hoppar upp från vänster sida.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 842
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 519
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 018
Senast: giovanna
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp