Bukefalos 28 år!

Stilbedömning!

LBR

Trådstartare
Hej!

Jag ska iväg och tävla nästa helg för första gången på mycket länge. Det är stilbedömning i de första två klasserna och jag undrar om ni har några tips på vad man ska tänka på?
 
Hej!

Jag ska iväg och tävla nästa helg för första gången på mycket länge. Det är stilbedömning i de första två klasserna och jag undrar om ni har några tips på vad man ska tänka på?

Rid i ett lagom tempo med bra rytm, ta ut svängarna ordentligt och planera noggrant, titta vart du ska osv.

Och putsa grejerna och pållen ordentligt :D
 
  • Gilla
Reactions: LBR
Tack, will do!

Är det viktigt att bibehålla en och samma sits? Alltså 3punkt eller 2 punktssits genom hela banan?
 
Jag tänker mig att man ska väl anpassa sitsen efter vad som behövs, men att man ska tänka på hur man sitter så man har bra lodplan och inte flaxar osv. Men det är ju mer rytm, vägval, tempo och hur helheten ser ut som man tittar på känns det som.
 
Det du kan påverka på en vecka är typ - planera vägen noggrant och rid bra vägar, i en bra rytm. Stilbedömning är inte längre endast "den som sitter snyggast" utan har övergått till den som RIDER bäst för dagen. Dvs, lägger du om sitsen helt för att få skolbokssits är sannolikheten stor att du tappar ridning, rid istället som du brukar/så bra du kan.
 
rider du ordentligt så rider du snyggt i princip :p, ändra inte för mycket i ridningen så att du spänner dig osv.
bra vägar, bra blick, bra tempo.

det är ju inte så att snyggast sits vinner eller vem som har blankaste hästen, det är ridningen de bedömer.
 
Störst chans att få bra poäng är att vara väl förberedd för uppgiften.

Min erfarenhet är att det verkar vara lättast att få bra poäng på hästar som har bra framåtbjudning så att ryttaren inte måste sitta ner och driva en massa. Eller för den delen använda spö. Det ska se "lätt" ut. Men självklart är det felfritt som är prio 1 även för stilpoängen, så man får ju anpassa ridningen efter den häst man har.

Klädsel och hästens puts spelar inte längre någon roll.

Bäst resultat i stilhoppning fick en av döttrarna en dag när de vita ridbyxorna plötsligt var urvuxna, hästen var p g a en incident både lite smutsig och "rufsig i håret". Det var i en populär cup med många rutinerade ryttare, som hon slog. Domaren gav positivt omdöme för att hon red i lätt sits, men det kan nog variera mellan olika domare. Hon startade klassen bara för träning, trodde att mindre snygg klädsel/puts skulle dra ner + att det var andra gången på den höjden. Blev en andra plats.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 884
Senast: hhere
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
895
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Twihard
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 097
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp