Stilhoppning?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Beatrize
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 911
B

Beatrize

På mitt förra ridläger hade vi en stilhoppningstävling som avslutning. Jag undrar hur det är på "riktiga" stilhoppnigar. Vad tittar domaren på? Och brukar det finnas stilhoppningstävlingar? Har aldrig sett någon annan.

Tacksam för svar!:D

Sv: Stilhoppning?

Förbundet har speciella stilhoppningsprotokoll, på dem står exakt vad domarna ska titta på och bedöma.

I grova drag så bedöms ryttarens sits mellan och över hinder, med rutor att kryssa i "förtjänster" och "brister".
Sedan bedöms tempo och vägval.
Avdrag görs för nedslag och vägringar, minns inte exakt hur många poäng som dras av.
Ryttarens klädsel och hästens "omvårdnadsintryck" bedöms också, men nu på senare år så har jag sett att de flesta domare sätter 9 eller 10 på de punkterna, sällan ser man ju ovårdade hästar och slafsiga ryttare på en tävling.

Jag har ridit några stilbedömningar, de ggr jag gjort det har stilbedömningen ingått i en vanlig klass, som en extra tävling i tävlingen så att säga. Sist jag red stilbedömning ingick den i 1,00 och 1,10 vanlig klass i grundomgången, det ekipaget som fick högsta sammanlagda poängen i de båda klasserna vann ett penningpris och jag vill minnas ett täcke. Så den ryttare som vann stilpriset kunde ha vunnit både det och pris i 1,00 och 1,10 den dagen.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 905
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
766
Senast: Svartkatt
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 136
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka