Stimulering vid boxvila?!?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare NiitSirK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 794
Sv: Stimulering vid boxvila?!?!

okej, ja jag hade ju hästen utanför skolan så det var liksom bara att promenera dit. och 7 hästar i samma stall så fanns ganska goda möjligheter så. men nu handlar väl inte det här om våra specifika sjuka hästar utan om generell boxstimulering :angel: :p

Lord Owen skrev:
okej, ja jag hade ju hästen utanför skolan så det var liksom bara att promenera dit. och 7 hästar i samma stall så fanns ganska goda möjligheter så. men nu handlar väl inte det här om våra specifika sjuka hästar utan om generell boxstimulering :angel: :p

Exakt och jag tycker inte man kan säga generellt att det är bättre att ha hästen i en sjukhage. Ställ den där den är lugnast eller där veterinär ordinerat att den ska stå.

Jag har en flaska som jag har klippt ut en fyrkant på och sedan lagt in godis i. Den hänger på gallret. Sen har jag en dunk med godis i som ligger på marken och ibland hänger jag äpplen i snören på galret. Hade en såndärn boll, som man har til hundar, som är i hårdplast i boxen med godis i, men den återfanns i fem bitar dagen efter ;)! Nån hade nog haft kul... :)

Det som almänt gäller boxvilan, så håller jag mig till att hästarna ska gå ut i vanlig hage. De producerar ingen ledvätska när de står still och de måste få igång blodcirkulationen. Men, i vissa fall har man inget val och får låta hästen stå i sjukhage/boxen. Jag tycker bara inte att man ska ge hästen boxvila i onödan, utan då får det vara riktigt allvarligt och det är det nog i detta fall gissar jag...

Min häst hade oxå boxvila...i 3 månader...sjukhage gick INTE för sig, då risken var för stor att han rörde för mkt på sig, då han fått en stor spricka i underarmsbenet...
trodde hästen skulle bli tokig, men han tog det bra, stackaren...usch
Vi såg till att han alltid hade mat, alltid kvistar att gnaga på och att de andra hästarna ibland fick komma in och vara sällskap....

mat är nog det mest lugnande tror jag. boxvila tycker jag att bara ska förekomma om det är ABSOLUT nödvändigt då jag vidhåller att det är psykiskt slitage på hästen. men om man talar om benbrott och frakturer samt liknande mer allvarliga saker så är nog boxvila det som ska sättas in. :crazy:

Just nu har jag ingen häst som har boxvila, och hoppas att jag aldrig mer kommer att få ha det.

Men min förra häst hade jag i sjukhage istället för i boxen, det gick jättebra.

=)

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 959
Senast: EZMK
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst... 2
Svar
31
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: Bison
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
435
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet