sto e. cortez

N

Nisse98

hejsan!
Jag har ett litet sto (ca: 160 cm) efter cortez ue. Lemon.
vad skulle man kunna betäcka ett sånt här sto med?? (Kan verkligen inget om avel allsoch hon ska inte betäckas förrän om två år, men det vore kul och veta vad ni tycker).
Det är tänk att det isf ska bli en liten hoppare, mitt sto hoppar otroligt bra är mycket spänstig och har stor kapacitet och hög ridbarhet. Hon är ganska grovt byggd, men inte som en nordsvensk direkt, mer ltie "rund i formerna".
tacksam för svar.
 
Sv: sto e. cortez

Det JAG hade tänkt på om stoet varit mitt är att inte välja en alltför stor hingst, även om hon är liten själv. Hennes far Cortez är ju stor och jag har sett ett antal "elefanter" efter Lemon, dvs både stora, tunga och mer eller mindre klumpiga... Alltså ingen hingst över 170, men samtidigt vet man ju int eom hon nedärver sin egen litenhet, så kanske inte under 165 heller (om du nu skulle lyckas fastna för någon av de få i denna storlek). Sen hade jag definitivt kikat på de hingstar som är lättast i modellen.
Några specifika hingstar kommer jag dock inte på just nu...
 
Sv: sto e. cortez

Jag är ingen avels expert, och kan bara säga vad jag tycker personligen.
Ja gillar Hip Hop 1045 e: Feliciano ue: Electro. Han är en trevlig häst som hoppar bra.
Mitt sto ska få ett föl e: Hip Hop i slutet av April.


Mvh Sandra
 
Sv: sto e. cortez

Jag skulle inte bry mig så mycket om storleken (maidenföl kan ju ibland bli mindre än de efterföljande fölen), huvudsaken är att hingsten har ett stabilt temperament och hög ridbarhet, gärna fullblod lite längre bak i stamtavlan eller i alla fall av det ädlare slaget. Santa Cruz, Tornesch, Camaro M, Acacio, Nobel eller Lancier beroende på vilka blodslinjer du vill ha in. Camaro M har där jag bor lämnat ganska känsliga hästar som haft lite synpunkter på det där med inridning, men de kan verkligen hoppa! Även Acacio kan lämna lite försiktiga hastar, däremot tror jag inte att det gör så mycket iom att du har Lemon som morfar. De Tornesch-avkommor jag sett har sett bra ut, god överlinje och halsansättning och normalstora. Santa cruz har jag inte sett några avkommor efter men det är en trevlig individ med "rätt" blod. Nobel och Lancier företräder ju Ladykiller-linjen så de är ju att betrakte som förädlare i viss mån.
 
Sv: sto e. cortez

Det är ju inte helt lätt att veta vilka hingstar som är i avel om två år ;)

Jag tycker att man på ett oprövat sto ska använda en hingst med dokumenterad förvärvning. Själv är jag svag för Feliciano. Lipton är en annan hingst jag tycker är intressant, har sett både honom och hans pappa Limelight, men Lipton är född 1981 så det är risk för att han inte är kvar i aveln om två år. Guinness har jag sett trevliga hoppare efter, trots att han själv är dressyrhäst.
 
Sv: sto e. cortez

Nisse98 skrev:
hejsan!
Jag har ett litet sto (ca: 160 cm) efter cortez ue. Lemon.
vad skulle man kunna betäcka ett sånt här sto med?? QUOTE]

Får man fråga vilken mamma det är till ditt sto??? Mkt intressant stam tycker jag... ;)
 
Sv: sto e. cortez

Görel skrev:
Det är ju inte helt lätt att veta vilka hingstar som är i avel om två år ;)

Jag tycker att man på ett oprövat sto ska använda en hingst med dokumenterad förvärvning. Själv är jag svag för Feliciano. Lipton är en annan hingst jag tycker är intressant, har sett både honom och hans pappa Limelight, men Lipton är född 1981 så det är risk för att han inte är kvar i aveln om två år. Guinness har jag sett trevliga hoppare efter, trots att han själv är dressyrhäst.

Om man ska använda en hingst med dokumenterad förärvning och vill ha en hopphäst kanske inte en dressyrhingst med dressyrstam vore bästa valet eller? :confused:
 
Sv: sto e. cortez

Klart att dressyrhästar kan få avkommor som är hopphästar, eller tvärtom!

Ett tips, kolla upp Briar...
 
Sv: sto e. cortez

ancan skrev:
Får man fråga vilken mamma det är till ditt sto??? Mkt intressant stam tycker jag... ;)

självklart får du det!
Neon heter hon (min häst är alltså helsyster till iron maiden, maria ingvarssons häst, fast dem är tydligen lika olika som natt och dag :p)
 
Sv: sto e. cortez

Görel skrev:
Klart att dressyrhästar kan få avkommor som är hopphästar, eller tvärtom!

Ett tips, kolla upp Briar...

Visst lämnar Briar finfina hopphästar, men med hans härstamning (Magini - Krocket - Illum) är det kanske inte så konstigt eller?? ;) Många framträdande avelspersonligheter är ju av den meningen att man ska skilja på hopp och dressyravel. Vidare så kan det ju vara så att det är lättare att sälja en hopphäst med hoppstam än med dressyrstam.
 
Sv: sto e. cortez

Läs livstidsstatistiken så ser du att det inte är så enkelt!

Cortez t ex hade fler än en avkomma i svår dressyr, Gaspari har lämnat fler hoppare än Imperator, Artist och Strauss har båda varit framgångsrika internationellt, men i varsin gren. Listan kan förstås göras mycket längre än så...
 
Sv: sto e. cortez

hmm, jo de tfinns säkert många "dressyrhingstar" som lämnar fina hoppare, men jag vill nog helst betäcka med en hopphingst för att vara lite mer på det säkra, och så kan det vara lättare att sälja en sådann som hopphäst om man vill sälja den när den är ung.
 
Sv: sto e. cortez

Det jag menade var att det kan vara väldigt svårt att placera in vissa hingstar i fack som hopp- eller dressyrhingst :)
Cortez själv är ju ett utmärkt exempel! Åtminstone har Corrado WL, Cesar och Charlie Drum gått svår dressyr!

Vad tycker du om rena fullblodshingstar?

Favoritas xx är liten, men går svår hoppning. Come Fast xx har segrar i svår internationell hoppning.
 
Sv: sto e. cortez

jag vet inte, jag vill gärna ha lite blod i den, men jag vet itne om jag vill ha ett rent fullblod som far.... jaja, det är två år kvar att fundera..
 
Sv: sto e. cortez

Jag hade valt Camaro M! Det här med att vissa tycker att avkommorna har varit svåra att rida in är inget jag har sett eller hört! Vi har själva ridit in ett flertal avkommor som har varit hur coola som helst! Det gäller ju att handskas med dem på rätt sätt. ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 593
Senast: Görel
·
Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 822
Senast: KickiH
·
Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
1 940
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Konstigt simsätt
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp