Bukefalos 28 år!

Sto som kastar gång på gång?

buff

Trådstartare
Hej,

köpte för 1,5 år sedan ett russ sto f.01. Har av tidigare ägarna fått reda på att hon betäcktes första gången 07 o fick då ett föl som lever än. Efter det har hon betäckts med samma hingst igen 2-3 år på följd , blivit konstaterad dräktig men sen på hösten/vintern kastat. Hon betäcktes inte 2011, men denna sommaren var det dags för oss att försöka.

Vi valde en annan hingst som har en extremt hög dräktighetsprocent. Blev inte dräktig, så åkte till veterinären där hon fick pencillin och efter det blev hon dräktig i början på Juli.

Idag när vi ledde förbi en av hingstarna så gnäggade hon och ställde sig och kissade...

Så mina frågor är ju vad tror ni att det är? och vad tror ni det är som händer och vad för fel det är på henne? Har ni varit med om detta förut, behandlingar, finns det ngt preparat?
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Först och främst ska du kolla om hon fortfarande är dräktig. Att hon visar brunsttecken för hingst behöver inte betyda att hon kastat. Det har mitt sto gjort flera gånger för att sedan föda friska föl.
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

aha, men det var så tydligt, finns det alltså möjlighet att hon kan vara dräktig ändå? Men vad finns det som kan förklara att hon i så fall tidigare kastat så många gånger tidigare?
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Är du säker på att hon har kastat och inte resorberat? Vilket det är beror på när i dräktigheten det händer.
Eftersom hon behövde antibiotika behandlas i somras så tyder ju det på att hon haft en infektion. Vilket kan förklara en del och hon kan ha haft den länge.
Sedan kan ju ston kasta om de utsätts för smitta under dräktigheten. Så om hon har träffat många andra hästar eller t ex stått i ett stall där det finns hästar som tävlar och eller tränar på andra ställen kan hon ha råkat ut för det.

Men som Görel skrev kolla först så att hon inte är dräktig. Inte alls ovanligt att ston kan visa brunst även om de är dräktiga.
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Hon var i månad 5, har hon kastat eller resorberat då? Är nu helt säker på att hon har resorberat/kastat.. Då hon är kollad idag.

Infektion har hon haft, den har hon antagligen haft flera år enligt veterinären. Hon verkar frisk, normal temp osv. Vi har eget stall och inga hästar har åkt ifrån stallet på månader då alla har vila just nu. Men ingen förstår vad det är som händer, nu har hon ju varit frisk och allt, ingen infektion eller så och ändå kastar/resorberar hon?
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Du vet väl fortfarande inte om hon nyligen kastat, eller resorberat tidigt? När gjorde du senaste dr-kollen, som sa att hon var dräktig?

Antar att det är streptococker hon haft, eftersom hon fick pencillin? Jag har aningar om att om stona står med såna bakterier, så är det enkelt att behandla bort dom så stona blir dräktiga, men att de har ökat risk att resorbera/kasta fostret.
Tar man sen bakterieprov, så står så gott som alla dessa med streptococker igen.
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Nu är det ju inte det jag efterfrågar, för mig kan det kvitta om hon resorberat eller kastat då hon i vilket fall som går tom och har gjort så de senaste åren, därför att hon vid varje år resorberar/kastar. Frågan var ju om någon varit med om detta tidigare och vad som i så fall har gjorts åt saken :)

Ah, det var streptococker. Intressant om det är så enkelt, eller inte enkelt men har en sådan enkel förklaring i alla fall. Tack så mycket!
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Ah, det var streptococker. Intressant om det är så enkelt, eller inte enkelt men har en sådan enkel förklaring i alla fall. Tack så mycket!

Det var inte streptocoker nu när jag tänker efter, utan hon hade alldeles för många ägg samtidigt. Därför fick hon pencillin, efter den behandlingen så såg hon helt normal ut och blev dräktig direkt..
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Men det är ju klart viktigt att veta mera detaljer - hur ska man annars kunna veta vad som kan göras åt saken. Det kanske kan vara lite olika beroende på kastning/resorbering
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Det var inte streptocoker nu när jag tänker efter, utan hon hade alldeles för många ägg samtidigt. Därför fick hon pencillin, efter den behandlingen så såg hon helt normal ut och blev dräktig direkt..

Jag hade ett tag lust att hjälpa dig spåna fram vad som kunde vara felet. Därför ville jag veta NÄR hon dr-kollades och var dräktig.

Sen är jag rätt fundersam på hur man får ihop att flera folliklar behandlas med pencillin. Har du lust att utveckla det? Tog ni inga bakterieprov?
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Det var inte streptocoker nu när jag tänker efter, utan hon hade alldeles för många ägg samtidigt. Därför fick hon pencillin, efter den behandlingen så såg hon helt normal ut och blev dräktig direkt..

Finns det verkligen ett samband här? Mig veterligen har äggen att göra med hormoner och risekn med för många ägg är att flera folliklar blir befruktade. Hur det kan avhjälpas med penicillin förstår jag inte:confused:?
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Det finns väl ingen anledning att försöka hjälpa /spåna med Ts om varför hennes häst kastar ?
Kan man inte delge den information man har när sista dräktighetskollerna varit och till man vet att pålle kastat ,så vill man inte ha hjälp i sitt *spåneri*

Det hon endast vill veta är om någon annan haft sto som kastat fler gånger ....
Och ja TS det finns det säkert om man inte reder ut _Varför _stoet kastar /Resorberar ...

Mia
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Tack så mycket allihopa för all hjälp och ert intresse av att hjälpa till!

Förövrigt så dr-kollades hon den 30/7 och var då i 20 dygnet. Och vi vet att hon kastade runt den 25-26 november

Jag har inte heller någon aning eller förstår sambandet mellan pencillin och för många ägg MEN det hjälpte och hon såg helt normal ut efter den behandlingen och blev dräktig vid första språnget..
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Är i säkra på att hon har kastat ? dvs har ni hittat fostret ?
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Vi har inte hittat fostret men har letat, nu går dem i en väldigt stor hage så det är helt möjligt att vi har missat det..
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

jag blir bara nyfiken på vad det är som gör dig så säker på att hon har kastat just då, när du inte har hittat något foster.
jag hittade ett foster i boxen för två vintrar sedan, men det syntes egentligen inget på stoet. Hade jag inte hittat fostret så hade jag inte misstänkt något alls.
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Det som gör att vi tror hon har kastat just då är att hon vid de dagarna blev sitt vanliga "bitch" humör, några dagar senare blev hon även brunstig och är helt enkelt inte "lugn, fin och dräktig" längre vilket hon varit hela tiden innan. Hade ju självklart inte brytt oss om det inte varit för att vi vet att hon kastat så pass många gånger tidigare vid denna period på året.. Men vi vet alltså inte om hon kastat då vi inte hittat fostret, som kan finnas var som och det är i princip omöjligt att leta igenom hela hagen. Tyvärr!
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Fast många ston genomgår en humörförändring omkring månad 4-5, blir argsinta och stingsliga istället för rara och vänliga, och föder sen friska normala föl.
 
Sv: Sto som kastar gång på gång?

Ni vet alltså med säkerhet att hon kastat vid denna period förut, har fostren hittats då ?

Ni vet att hon var dräktig på 20 dygn, men inte senare ?
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 184
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 549
Senast: Hedinn
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 743
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp