sto+valack på bete

Laguna

Trådstartare
Ni som har ston, har det fungerat att ha dom på bete tillsammans med valackar? Jag tänker alltså på "betäckningsrisken".
Stoet ifråga blir ganska så "på" vid brunst och är lite översexuell. Valackarna är inte direkt hingstiga. Hon blir enda stoet.

Vad tror ni? Erfarenheter? :)

Sv: sto+valack på bete

Tidigare har vi alltid haft alla våra hästar ihop året om utan problem, nu har vi fått två som inte går att ha ihop med stona så de får gå själva, så det är helt individuellt hur det funkar.
Är man minsta osäker ska man givetvis inte släppa ihop dem o särskilt inte vid brunst.

Tack för svaret :)
Dom valackar det inte fungerade med, var dom väldigt hingstiga då, eller var det helt "normala" valackar? Började dom bråka eller var det att dom klättra på stona?

Min kompis hade ett sto som var väldigt "på" vid brunst. Hon gav stoet munkpeppar och stoet kunde gå i samma hage som min valack utan problem.

Tack för svaret :)
Dom valackar det inte fungerade med, var dom väldigt hingstiga då, eller var det helt "normala" valackar? Började dom bråka eller var det att dom klättra på stona?

Tar mig friheten att svara.

Har även jag haft valacker som funkat perfekt med ston, och sådana som inte fått gå med ston för de inte skött sig.

En av de som inte klarat det var lite hingstig överlg (osv lite), de övriga har varit helt vanliga, snälla ohingstiga valacker. Men med ett brunstigt sto framför näsan har de blivit annorlunda, och klättrat.

Så de behöver inte vara hingstiga alls för att vara betäckande valacker. Och jag har haft en hingstig valack som var HELT ointresserad av 'sätta på' delen ens om stona backade upp och brunstkissade och blinkade framför näsan på honom.

Hur stoet är har inte spelat någon roll med mina, inte ens 'översexuella' ston har kunnat 'övertala' de valacker som inte varit intresserade.

Min nya häst har bara varit kastrerad i knappt ett år så det är första våren han upplever där han fått lov att gå med ston, så att han belv hingstig var inget konstigt utan togs ifrån stona innan brunsterna började. I vinter har han visat "hingsttendenser" genom att valla sto o vara störig men inget mer.
Dock så blev min andra vallack som aldrig varit hingstig tidigare (tidigt kastrerad) plötsligt för sig att han kanske också var hingst, den andra väckte väl något hos honom, så nu får de gå i en egen hage o skämmas för att de inte kan uppföra sig och på sin höjd agera brunstprovare. Kanske kan det fungera nästa år när det inte är nyhetens behag längre, vi får väl se.

våra hästar har alltid gått blandat ston och valacker.
Ett tag hade vi två valacker och två ston, valackerna kom inte överrens så vi satte ett sto+en valack i varje hage och allt blev kolugnt.

Ni får väl pröva och se. Blir det oroligt får man väl sära på dem igen.

Alla översexuella ston som stått här har fått samtliga valacker att hoppa på dem, trots att de gått med mer normala ston tidigare och aldrig visat tendens till att hoppa upp. Men kommer ett sto som TOKBRUNSTAR och hela dagarna backar upp rumpan mot valacken, ja då har de också börjat till slut...

Jag tror man får testa, men vet man redan på förväg att stoet är sådant tror jag risken är överhängande.

Jag har en valack som ridit på ston vid två tillfällen. Båda gångerna har det varit när han och stoet har varit helt upp över öronen kära i varandra.
Andra ston, hur brunstiga de än är, har han inte varit på.
Ett av stona som han går med nu var väldigt på honom förra året, ställde upp mitt framför och lyfte på svansen.. Men han brydde sig inte.

Så min slutsats är att det skiljer sig och man vet inte riktigt om/när det kan tänkas hända.

Senast ändrad:

Alla: TACK för era svar!
Lutar nog åt att jag inte vågar ha henne på det betet, synd det var ju verkligen perfekt annars! Och svårt att hitta ett bra stobete verkar det som..
Är ju verkligen rädd för att hon ska få infektioner, sen kan det ju vara skaderisk för valackarna också. Även om ingen är intresserad av henne så "tvingar" hon dom genom att trycka in dom i ett hörn :crazy:

Hemma hos oss har vi alltid blandat ston och vallacker utan problem. Stona blir ju lite mer "stoiga" under brunsten när de går med vallackerna men det brukar inte vara några problem med att vallackerna försöker betäcka eller liknande. Då har jag ändå mitt ponnysto med vallacker och hon trycker upp rumpan under nosen på dem och brunstar och verkligen tigger om det. Det har hänt som max 2 gånger att vallackerna försökt hoppa upp på henne, och då under en period av 11 år.

Min valack tycker brunstiga ston är läskiga, pinsamma och alldeles för framfusiga.

Det skriver min islandsvallack under på!
Han brukar tröttna rejält på dom efter ett tag och då försöka jaga bort dom eller biter dom i rumpan. Då tjuter dom alltid och trycker sig närmare honom och man riktigt ser på honom hur illa han tycker livet är! När det finns att äta, vem vill ha ett sto ivägen då liksom?

När jag köpte min valack, för ca 5 år sedan, fick jag veta att han var hingstig, men då han bara gått med valacker så märkte jag inget. Men i hagen bredvid gick ston o valacker blandat helt utan problem. Så jag har aldrig funderat närmare på det. MEN när jag flyttade honom till nya stallet i höstas o alla skulle gå ihop i stor hage så blev han som förbytt!!! Betäckte ett brunstigt sto, och de varnade de andra mig för att hon kan sparka av honom benet. Han blev oxå enormt hingstig i hanteringen, gnäggade, skrek, krullade ihop si, studsade fram, enorm nacke m.m Han är sent kastrerad, men är trotts allt 18 nu!

Nu går han bara med valacker o är som vanligt igen.
Så svaret på frågan är att det beror helt på från häst till häst.

Jag blandar aldrig ston och många vallackar tillsammans, eftersom vallackarna kan bli hingstiga, även om dem inte är det annars.. och det finns risk för att de ska bestäcka stona.. och blir fler hingstiga i flocken så finns det risk för allvarliga slagsmål.
För övrigt brukar jag inte vara rädd för lite slagsmål i flockarna, men just när ston och vallackar går ihop.
Det räcker med att en vallack blir hingstig, så brukar hela flocken bli orolig.

Jag har en "tum-regel" i stallet och det är: flera ston och en vallack går bra, men aldrig flera vallackar och ett sto.

Det är inte bara bestäcknings risken man ska tänka på när man släpper ihop ston och vallacker.. men du kan ju alltid prova och se vad som händer, men jag själv skulle ivilket fall inte släppa in ett sto med fler vallacker.

Hej!

Min förra häst var en sån pinsamt kåt variant som verkligen jagade in valacker i hörn och nästan tvingade upp dom på henne.

När hon inte brunstade kunde hon vara ganska "elak" mot andra hästar, men när hon sen brunstade... piinsamt. Jag lämnade henne med en b-ponny i 10 min och när jag kom tillbaka ståg han på en höjd i hagen och klättrade vilt på henne..

Vi hade en valack i stallet (18 år gammal) som aldrig varit några problem med ston tidigare, men så blev han kär i ett av stona och klättrade som en galning.. Och den lilla b-ponnyn gick utan problem med ett shettissto- inget klätter där inte.. Så det verkar variera mycket. Minns nu också en halvblodsvalack som trodde han var hingst och tom försökte med stallets 1-åriga sto..

Så, jag brukar försöka undvika blandade flockar ffa på sommaren och flyttar mitt sto omgående om någon häst i hagen börjar klättra..

/Lavinia

som foregaende skrivare sa, ett sto flera vallack gar inte, men flera sto en vallack ar perfekt.. aven om alla ston brunstar pa en gang..
jag har nu separerat min lillhingst fran ungsto och han gar antingen med aldre vallack eler gammeltanten som ar 28 och inte brunstar langre..
nasta vecka kommer ny vallack sa han kommer att ga med lillhingst ett tag och sedan borjar vi "musical paddocks" igen..

Säg aldrig, aldrig. Till dig som sa aldrig flera valackar på ett sto. Vi har ett sto som ofta brunstar och 4 valackar. Det går hur bra som helst. Min valack är dessutom hingstig men har aldrig " hoppat " på stoet även fast hon är väldigt kär i honom. Har hästarna tillräckligt med utrymme att ströva på desto bättre att det lyckas att blanda ( tror jag ).

Senast ändrad:

Mina hästar går allid i blandade grupper. just nu går dom 2 och 2. 1 valack å 1 sto i varje hage bara för att

2 åring valack
5 årigt sto (svår å hålla hullet på)
behöver mer mat än de 2 gamla om är sto och valack
så därför får dom gå 2 och 2 så. sen har jag sto med föl i en hage men alla brukar gå ihop mer elelr mindre..

men hade jag sett minsta tendens att någon av valackerna e intresserade så hade jag delat dom.. mitt gammel sto e översexuell. Ställer upp sej för allt när hon brunstar men ingen varken 2 åringen eller den gamle bryr sej de minsta om henne. Jo 2 åringen tycker de e spännande å få vara så nära henne när hon brunstar (då han vill va kompis med alla =)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 498
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
535
Senast: animalasia
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 394
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka