Stockholm Hundmässa

Tittade på bilderna från gruppfinalerna och reagerade framför allt på shar peien i grupp 2 och mopsen i grupp 9. Båda gav ett osunt intryck.
 
Såg på filmen från bedömningarna också och både i BIG-bedömningen för grupp 9 och i avelsgruppsbedömningen var det dessutom tydlig bukandning. Riktigt trist.

2_jfm9169.jpg
 
Nuuu ska jag titta igenom alla bilder på BIR-vinnarna :devil:

Kelpiens huvud skrämmer mig. Ska de se ut sådär? Och så raka bakställ? Jag tänker mig kelpien som en arbetande hund och då är det ju bra med lite rejält käkparti och åtminstone lite mer vinklar. Å andra sidan vet man ju inte vad domaren haft att jämföra med heller.
Varför behöver en arbetande hund rejält käkparti? Beror väl på vad den ska arbeta med? Sen tycker jag visserligen personligen att det inte är vidare vackert med snipig nos på kelpie, vilket är relativt vanligt på tikar. Men rätt ovanligt på hanar, skulle jag vilja påstå. Har dock ingen aning om hur de bitarna bedöms på utställning.

Bakbenen är nog mer tillfällighet på bilden (gissar jag utan att känna hunden). Jag har i alla fall bilder på kelpien jag hade både där han står med i princip helt raka ben och såna där han har bra vinkel. Och han var definitivt inte utställningsavlad. Jag ser det mest som positivt att det inte är på väg åt andra hållet. :p
 
Man kan inte ens fatta att det här är samma ras...
Vinnande labrador:
g266_160912165211.jpg


Min iofs fortfarande lite spinkiga, men ändå fullt arbetande, labbe:
23668104_188975398325638_1144067992166858752_n.jpg
Det där är så tragiskt! Var för några år sen på besök hos en med jaktlabbeuppfödning (i hästärende, hade bara erfarenhet av utställningslabbar innan det) och blev ju helt stum när jag såg dem! Jag som hade jättesvårt för labradorer pga tunga, klumpiga och allt fick ju en smärre chock när jag såg de där och förstod att det är så de ”ska” se ut egentligen... Och ja, det är sjukt svårt att förstå att det är samma ras. :(
 
Det där är så tragiskt! Var för några år sen på besök hos en med jaktlabbeuppfödning (i hästärende, hade bara erfarenhet av utställningslabbar innan det) och blev ju helt stum när jag såg dem! Jag som hade jättesvårt för labradorer pga tunga, klumpiga och allt fick ju en smärre chock när jag såg de där och förstod att det är så de ”ska” se ut egentligen... Och ja, det är sjukt svårt att förstå att det är samma ras. :(

Ja, det är helt galet..
Min hane är ju fortfarande ung, 15 månader bara, så han kommer ju grovna mera - men han kommer ju aldrig se ut som en utställningslabbe i kroppen..
Det finns ju inte ett spår kvar av jakthunden hos den utställningsavlade labradoren :( Hur ska en sådan hund orka arbeta i flera timmar i snö, vatten och vassar?
 
Ja, det är helt galet..
Min hane är ju fortfarande ung, 15 månader bara, så han kommer ju grovna mera - men han kommer ju aldrig se ut som en utställningslabbe i kroppen..
Det finns ju inte ett spår kvar av jakthunden hos den utställningsavlade labradoren :( Hur ska en sådan hund orka arbeta i flera timmar i snö, vatten och vassar?

Här är hans föräldrar, mamma till vänster och pappa till höger.
Ingen uppställningsbild, men ändå en tydlig skillnad mot showlabbarna :p
Key_Falco.jpg
 
Här är hans föräldrar, mamma till vänster och pappa till höger.
Ingen uppställningsbild, men ändå en tydlig skillnad mot showlabbarna :p
Key_Falco.jpg
Nu gillar jag ju jaktlabbarnas utseende, men ska man vara petig så står det tunnformad bröstkorg i labbarnas standard och de har jag inte sett på några jaktlabbar :) Därmed inte sagt att showlabbarna ska vara feta, vilket dom ofta är och är en helt annan sak :(
 
Nu gillar jag ju jaktlabbarnas utseende, men ska man vara petig så står det tunnformad bröstkorg i labbarnas standard och de har jag inte sett på några jaktlabbar :) Därmed inte sagt att showlabbarna ska vara feta, vilket dom ofta är och är en helt annan sak :(
Googlade tunnformad bröstkorg och fick en massa träffar om KOL, samt felaktiga avvikelser i rasstandarden hos en massa andra jakthundar... Så det låter ju spontant inte som nåt som borde vara önskat hos en arbetande ras. :p

Kollade sen upp labradorens standard och det står tunnformade revben, men det kanske är samma sak? Oavsett, hur ser tunnformade revben/tunnformad bröstkorg ut? På showlabbarna syns ju liksom inte revbenen (trots att det står i rasstandarden att effekten inte får orsakas av övervikt...) så svårt att veta hur det ser ut.
 
Nu gillar jag ju jaktlabbarnas utseende, men ska man vara petig så står det tunnformad bröstkorg i labbarnas standard och de har jag inte sett på några jaktlabbar :) Därmed inte sagt att showlabbarna ska vara feta, vilket dom ofta är och är en helt annan sak :(

Det är klart det finns jaktlabbar med tunnformad bröstkorg :p även om den inte är lika extrem som hos utställningsmodellen. Men jag undrar hur många som har de där revbenen under allt fett...
De två ljusgula här t ex:
macc88sterskap-dag-1-113.jpg

eller denna gula:
dsc_7964_8996-522x1024.jpg

eller den här:
tahto.jpg
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 089
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 801
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 147
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp