Stödet på yttertygeln...

Jag red för diverse dressyrtränare förut som sa åt mig att hålla kraftigt stöd på yttertygeln , när jag sedan lättade på den vart min häst lite obalanserad och "tappade" sig själv lite.Jag tycker därför inte att för kraftigt stöd på ytter är att sträva efter , jag har tränat min hästs inner sida mer och mer dom senaste månaderna pch tycker att det funkar mycket bättre , han är bär sig smidigare åt tex. Sen så tycker jag personligen inte att man ska sitta och fnula med tyglarna en massa hit och dit utan att man ska sträva efter e häst som bär sin kropp/ hals/huvud själv , inte för ens man kan sitta med noll kontakt i hästens mun och den går samlat och fint i form vet man att den är i full korrekt balans.Jag tycker alltså du ska köra på "cykelstyret" , det gör bäst nytta i längden. Jag lovar!
 
Ett ledande tygeltag går utåt-framåt och leder hela framdelen åt det hållet. Ett tygeltag som går utåt-bakåt kallas understödjande och förstärker samma sidas skänkel, jag tar alltså i verkligheten ett understödjande tygeltag utåt-bakåt höger för att förstärka min högerskänkel som vill flytta framdelen åt vänster. Jag kan bara antyda det understödjande tygeltaget, för hänger jag kvar i det sänder jag motstridiga signaler.

Om dina ledande tygeltag resulterar i utskjuten bog har du förmodligen gjort det för kraftigt eller för länge, eller med en häst som är förböjd. Det ledande tygeltaget fungerar bara samtidigt som du gör det, du kan inte hålla kvar det, för då övergår det i ett understödjande och får precis den verkan du beskriver. Både ledande och understödjande fungerar bäst för mig om de tas så små att de egentligen bara antyds.

I övrigt förstår jag inte riktigt ditt inlägg :confused:

"Jag håller med om att när hästen skjuter ut bogen så måste man flytta "bogen efter bakdelen", och är det då inner bogen så kommer stödet att finnas på yttertygeln"... Du måste alltid flytta inner bog, eftersom du ska flytta åt det håll hästen själv böjer sig för att den ska spåra. Om hästen skjuter ut höger bog i vänster varv, måste du flytta hästens framdel åt vänster. Om du byter varv måste du fortfarande flytta framdelen åt vänster. Det är ganska svårt att flytta framdelen åt vänster på högervolt (och jättejobbigt för hästen), varför detta görs lämpligast på rakt spår.

"Även om det är vanligare att hästen drar sig mot väggen/staketet men då vill jag i första hand få hästen att flytta ig för ytterskänkel, vikthjälp. I sista hand tygel."

Hur menar du att du kan rakrikta en förböjd häst (jag antar att du menar att den tränger med bogen före) utan tygeln? flytta den kan du ju göra, men om hästen går böjd åt vänster och du lägger höger skänkel an på bogen, uppnår du väl bara att den flyttar sig längre in på banan, fast med samma böjning? Jag har, precis som fio, ännu inte stött på en häst som inte väljer "sin" bekväma böjning om den går på hängande tygel. Rider du på stångbett med hängande tygel så är det inte frihet från bettpåverkan, tyngdkraften gör att bettet hålls lodrätt i hästens mun och det kommer då att verka så fort hästen sträcker nosen framåt och mer på den sida från vilken hästen böjer sig.

Inom parentes sagt att min häst inte på något sätt drar mot väggen/staketet även om hon har olika stor "närvaro" på bettet på vänster och höger sida. Hon går spikrak. / Å
 
Vad är remontsits och vilken ålder och utbildningsnivå räknas som en unghäst? Är en ponny riden i 2 år, 5 år gammal, utbildad LB/LB en unghäst?
 
Jag har fått lära mig följande, som kan förklara varför vi i tråden diskuterar en tygel (men som ni kanske minns så gick jag och tog ridlektioner med Gustav Vasa - så mycket är nog omvärderat nu). Ett ridpass och en inridning följer samma mönster (men inte samma tidsschema):

1) start - hästen går framåt för skänkeln. Framåtbjudning
2) stopp - hästen lyssnar bakåt. Röst kombinerad med tygel, därefter i kombination med vikten
3) hästen lyssnar för sidförande hjälper och svänger för ytterhjälperna
4) Hästen lösgörs genom att ett bakben i taget gymnastiseras och placeras under hästens vikt. Detta görs oftast genom att ekipaget arbetar parallelt : hästens innerbak - ryttarens ytterhjälper. Kontakten med yttertygel i kombination med ytter överskänkel och sits, ramar in kraften från inner bakben och hindrar den från att skjuta ut åt motsatt sida. Båda sidorna ska lösgöras. Serpentiner är bättre än volter (eftersom det blir mindre tragglande)
5) Hästen rakriktas. Den ska vara lika lösgjord i båda sidorna och söka lika mycket kontakt i båda tyglarna
6) Samling

I steg 4 händer det att jag arbetar med mer eller kanske stadigare kontakt i yttertygel (som hjälper till att rama in och rikta kraften) och större eftergifter i innertygel (som släpper fram det bakben som jag främst vill påverka). I alla andra faser strävar jag efter lika stöd/kontakt (lite slarvigt uttryck - kontakten mellan mig och hästen blir de facto liksidig med en mer generös innerhand om innerbak tar för sig mer)

Observera att ytterhjälper för mig bara existerar när jag ställer eller galopperar. Rider jag rakt fram ska hästen söka lika kontakt i båda tyglarna (och träda lika långt under sig med båda bakbenen). Hästens mun ska söka ryttarens hand och ryttarens hand ska söka hästens mun (ingen ska någonsin hitta fram, för vi ska inte hålla i varandra - tänk damens hand på kavaljerens axel. Jag har alltid fått använda bilden av att jag håller bakbenen i mina händer - fastnar tygeln, fastnar bakbenet. Hästens bakdel följer mina höfter och händer)

Ungefär så lärde de ut på Vasas tid.
 
jag har nog lite svårt att uttrycka mig. Men i stort så menar vi exakt samma sak. Bara det att jag inte använder ledande tygeltag öht. Självklart tar jag tygeltag, men mina händer "delar" inte på sig. Fast det är förmodligen en definitionsfråga.

övrigt förstår jag inte riktigt ditt inlägg

"Jag håller med om att när hästen skjuter ut bogen så måste man flytta "bogen efter bakdelen", och är det då inner bogen så kommer stödet att finnas på yttertygeln"... Du måste alltid flytta inner bog, eftersom du ska flytta åt det håll hästen själv böjer sig för att den ska spåra. Om hästen skjuter ut höger bog i vänster varv, måste du flytta hästens framdel åt vänster. Om du byter varv måste du fortfarande flytta framdelen åt vänster.

Inte konstigt att du inte förstår - eftersom jag uttrycker mig dumt :) Men i sak menar vi samma. Den sidan som är böjd är ju alltid innersida oavsett vilket varv, men jag skrev lite dumt där...skitsamma.

Hur menar du att du kan rakrikta en förböjd häst (jag antar att du menar att den tränger med bogen före) utan tygeln? flytta den kan du ju göra, men om hästen går böjd åt vänster och du lägger höger skänkel an på bogen, uppnår du väl bara att den flyttar sig längre in på banan, fast med samma böjning?

Nej, så gör inte min häst iallafall, jag försöker få honom att gå på lika stöd genom att den INTE skall fastna i yttertygeln, då vill jag ha fram den på inner. Sitsen är mest effektivt, jag försöker få "bort" böjningen genom att försöka göra bålen rak genom att pressa yttre sittbenet nedåt och lätta lite på andra sidan. Svårt att förklara...men det funkar hyffsat iallafall i skritt.

Hur menar du att du använder tygeln i detta fall ?
 
Kan vi vända på det? Använder du inte yttertygeln alls när du gör detta, inte ens för att förhindra att hästen "drar ihop" sin mjuka sida (i detta fall den vänstra) när du använder sittbenet för att få hästen att hålla "in" ytter fram (höger) om jag förstår rätt? Det är så jag tänker mig att jag använder ytter (höger) tygel, inte bakåt eftersom det siganlerar kortare form utan bara uträtande på huvud/hals medan motstående skänkel verkar på bakdel och jag själv fortsätter sitta centrerat med sitsen och på så sätt påverkar mellandelen.

Tycker själv att en förutsättning att få fram och räta ut inner sidan är att räta ut ytter, vilket jag alltså gör som ovan.

Hoppas att detta förstås av någon alls, midsommarafton är kanske inte rätta kvällen att sitta och skriva inlägg :D är inte säker på att alla är riktigt hemma, tangentbordet har inte riktigt varit samarbetsvilligt ikväll men är man svenskalärare så är man... / Å
 
Jag tycker det är helt fel det hon lär ut!
ridning kommer genom en kontakt som snabbt ska lätta, ju mer du drar i hästen ju mer drar din häst, så är det och det går inte att ändra på.
Direktt när du ska sakta av din häst så ska du klart inte hänga kvar i tyglarna utan lätta..det är där formen kommer in..inte när du drar och sliter..glömm inte skänklarna!
Hästen fixar formen själv när ryttaren sitter bra och har bra balans..så kommer hästen, det tar tid , bättre med tid än att få en häst som inte fungerar senare när det blivit "knäckt"

En bra hemsida att läsa är Dag Netterqvists.. den är helt underbar att läsa..skulle inte varit fel att ha en sådan ridlärare!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 011
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 653
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp