Stödet på yttertygeln...

Jag läser förklaringarna och det låter som om alla menar ungeför samma sak. Men jag skulle vilja veta varför man vill ha stöd eller kontakt eller vad vi nu skall kalla det bara på ENA tygeln. DET förstår inte jag !?? :confused: :confused:
 
Jag har ridit in ganska många unghästar utan stöd på tygeln, och tycker personligen att det är det rätta sättet! Istället för att göra så svåra eller styrkekrävande saker att man MÅSTE ge hästen stöd på tygeln och andra korrigerande hjälper för att den inte ska tappa balansen, så tycker jag det ger bättre resultat och är mer sympatiskt att stärka hästen i de övningar man för tillfället kan göra utan stöd (men med kontakt -vilket inte nödvändigtvis betyder sträckt tygel).

I början kan det kännas som att man går ganska långsamt fram, men efter ett tag faller ganska mycket på plats på kort tid vad gäller styrka och bärighet, så man har valuta för det i det långa loppet enligt min erfarenhet.

Jag tycker hästen ska ridas för logiska och lätta signaler plus ryttarens sätesbalansering oavsett utbildningsståndpunkt. Alltså tygel och bett har endast en signalfunktion, ingen mekanisk funktion enligt detta sätt att se. De håller inte kvar eller emot, de ger inte stöd, utan fungerar endast som 'telegraftrådar'.

Sedan kan det ju finnas situationer när jag inte når upp till mitt ideal, tex när jag hoppar mitt relativt heta fullblod de första 5-6 gångerna efter ett hoppuppehåll. Då hamnar jag alltid i situationer där jag får använda bettet som en mekanisk broms tills hon inser att man kan hoppa och lyssna samtidigt och jag kan återgå till 'bromssignal' istället för 'mekanisk inbromsning'.

Vad gäller stöd på yttertygeln, så tycker jag inte det fungerar särskilt bra att rida så, eftersom det möjliggör för hästen att 'luta alla sina snedheter in i handen', och ändå kännas rätt käck i formen och takten. Min häst kan inte gå särskilt sned om hon inte får stöd på tygeln... för då måste hon balansera sin kropp (och mig) runt sin mittlinje. Men om jag ger stöd så slutar hon bära med vänster bak, och sätter över både mig och sadel åt det hållet. Det stöd man har (får? tar?) i handen är det som hästen inte bär med sitt diagonala bakben.

Till sist tycker jag att det är intressant för varje ryttare att ställa sig frågan -eller rättare sagt ställa frågan till hästen- vad den KAN göra utan stöd, för där får man ju en ganska snabb diagnos på hur självbärig ens häst egentligen är... Om det då är jättestor skillnad mellan vad jag kan göra med respektive utan stöd på tygeln, så måste man ju fråga sig om man har hittat en träningsprincip som någonsin kommer att göra hästen självbärig. Varje ryttare med självkritik borde testa detta ganska ofta, tycker jag.

Oj vad långt det blev! Hoppas nån orkade läsa... :o
 
Ok.Bent rider med kontakt på ytter, har han ingen självkritik då??
 
För något decenium sedan var det på tapeten att lära ut "stöd på yttertygel och lirkande innerhand", en ridning de flesta förhoppningsvis lämnat bakom sig. Men kanske är det en rest av det vad vet jag. Jag rider med utgångspunkt för ett jämnt stöd i båda tyglarna, strävan är ju få en rakriktad häst som inte hänger i ena el. andra tygeln. Alltså stödet (genom en mjuk kontakt) är jämnt i båda sidor, därmed inte sagt att jag aldrig använder tygelhjälper som är kopplade till hästens ytter- resp. innersida beroende på vad jag gör.
 
ja, det kanske är så det är. En gammal historisk tradition helt enkelt :)

Visst kan man ta ett tygeltag relaterat till inner eller yttersidan, men målet måste ju hela tiden vara rakriktningen och om hästen behöver stöd på ENA tygeln för vara i balans så tror jag att man måste börja kolla hurpass sned ryttaren egentligen är !
 
Jag tycker inte att du har definierat vad du menar med stöd, men jag kanske har missat det helt.

Det jag reagerar emot i ditt första inlägg är att du verkar anse att ett jämnt och stadigt stöd på yttertygeln är en helt okej hjälp för att hålla ned hästens huvud. Mitt kritik är egentligen mog att du inte någonstans resonerar om den eventuella orsaken till att hästen vill köra upp huvudet utan du förutsätter att det har med hästens balans att göra. Kanske har ni krävt för svåra saker av hästen om den tappar balansen och måste köra upp huvudet.

Jag tycker inte att man bör börja felsöka hos hästen, utan ryttare och utrustning måste kontrolleras först.

När ett stöd på ytter tygel hjälper till att ta ned huvudet så har man bara tagit bort symptomet, det verkliga problemet har man kvar.

mvh Jessica
 
Innan man kan rida ihop en häst (vilket jag "gör" med yttertygeln), måste den först stärka sina muskler genom att gå i remontform. När den jobbar bra i remontform, kan man samla upp den mera och ett sätt är då att ha ordentligt stöd på yttertygeln, men man får börja i små doser. Har den här tjejen stor erfarenhet av unghästar? Annars är det inte säkert att hon förstår att hästen inte är musklad för att klara av det hon kräver av den. Annars är risken att du till slut lär hästen att knäcka av i nacken för att efterkomma dina önskemål om att den ska svara framåt samtidigt som bromsen sitter i. Det är ju tyvärr inte så ovanligt att det är målet för ryttare/instruktör. Jag skulle be någon jag litade på kolla när du rider för den nya (eller filma!), och säga om det är bra eller inte, och är det bra behöver du ju inte rida för tjejen någe' mer. / Å
 
Men hur kan man rida ihop en häst på ENA tygeln ? Gud vad jag tjatar, men jag fattar ju bara inte hur man då får en rak häst ? Är jag korkad eller ?

jag rider ihop mina hästar för sätet och skänkeln (om jag nu lyckas med det)
 
Men fio, nu vet jag faktiskt inte vad jag ska svara, för din fråga hänger inte ihop med det (jag tycker) jag sagt...
Jag måste vara väldigt otydlig :o

Bent representerar en ridstil som jag tycker är mycket sympatisk, och han om någon ryttare jag sett kollar väl OFTA av att hästen inte är upphängd i ytter tygel. Jag anser inte det är tabu att ha kontakt på ytter tygel, bara att det är fel att ge STÖD i den. Bent rider ju ganska ofta på hängande tygel, och då är det ju inte möjligt att ge mekaniskt stöd (femte ben).

Han säger ju också att målet är att hästen ska komma till ytter tygel, men att detta inte ska ske genom att ryttaren TAR hästen på ytter tygel. Istället använder han halvhalter på inner så att den kommer bort från inner (lösgörs i insidan) så att den kan söka mot ytter tygel.

Det jag menade i mitt inlägg var, att det finns många ryttare på MYCKET hög nivå som sitter och rider piff och puff 'mellan skänkeln och handen' men vars hästar fullkomligt faller isär även i enkla övningar om inte ryttaren håller ihop dem med handkraft.
 
hålla ned hästens huvud

Men människa, hur läser du egentligen?? Var kom det ifrån?

Sen skriver du om att rida med sitsen och använda sitsen i ridningen. På en unghäst? Man försöker hålla rumpan ur sadeln så mycket det bara går på en unghäst. Det är lättridning och remontsits som gäller.
 
Kontakt heter Stöd i "vanlig dressyr" därför blir alla så upprörda :crazy:
 
Men hur kan man rida ihop en häst på ENA tygeln ? Gud vad jag tjatar, men jag fattar ju bara inte hur man då får en rak häst ? Är jag korkad eller ?






yttertygel och innerskänkel = rak häst.

Ni verkar tro att man vrålhåller på yttertygeln, det handlar inte om det utan det handlar om att man har en kontakt på ytter och en fri innertygel där man istället använder innerskänkel, senare använder man ytterskänkel istället för ytter tygel och får då hästen mellan hand och skänkel,
Skänklarna kontrollerar framdelen och sätet kontrollerar bakdelen.
jag rider ihop mina hästar för sätet och skänkeln (om jag nu lyckas med det)











Samma sak fast man börjar inte där och när man väl hamnar där och har gjort rätt från början så lyckas man oxå ;)

Jag har hört folk rida utan tyglar och allt vad det är till dödagar men konstigt nog finns inte dessa hästar i verkligheten :confused:
Gör dom det brukar det se för djävligt ut , snea och går inte fram för hjälperna osv osv.

(detta var inte riktat till dig Xeline)
 
Om man rider i vänster varv , har ett stöd(kontakt) på yttertygel, släpper på innertygel och hästen går kvar i samma form. Om man gör samma sak i höger varv och hästen också går kvar då måste väl hästen vara väl balanserad i alla fall. Det är väl en sak om den bara klarar av det i ena varvet.Eller har jag fel??? :confused:
 
Hästen bör, enligt mig, klara av att man släpper på stödet och kontakten i båda tyglarna i båda varven utan att den faller framåt eller drar sig åt sidorna. Klarar den det så vet man att den gått i balans just då.

Men balansen rubbas hela tiden och ju mer tränade/samspelta/starkare häst och ryttare blir desto längre stunder kan hästen hålla balansen själv, utan att man är där och stöttar upp den.

Jag inser att det här med en häst i fullständig balans som rids utan stöd/kontakt är en utopi, men jag tycker det är en vacker målbild, som jag gärna fortsätter sträva emot.

Mycket utav mina tvärsäkra uttalanden är en beskrivning av min målbild, men jag vill inte nöja mig med mindre än det bästa. Jag sitter också gärna med för mycket stöd i tyglarna och måste hela tiden tänka på min balans och att jag inte har för mycket i handen, men det går bättre och bättre ju duktigare/starkare jag och min häst blir, och det ger en kick vill jag lova. :rofl:

mvh Jessica
 
hm.. ja har alltid hört att man ska vara stadig, följsam, mjuk på ytter..
när ja rider min ponny kan ja släppa innertygel och bara rida på ytter och släppa båda tyglarna och han går kvar där om jag driver.
de e väl olika..
 
När jag rider är jag i första hand intresserad av att få en RAK häst, dvs en som spårar och går med FRAMhovarna i (framför) det spår som BAKhovarna kommer att ta. Detta gör jag genom att flytta hästens FRAMdel åt motsatt håll som hästen vill skjuta ut den. Alltså: Om hästen vill skjuta ut högerbogen betyder det att vänster bak går längre till vänster än vad vänster fram gör. Jag vill då flytta hästens hela framdel till vänster. Detta gör jag medelst ett ledande tygeltag till vänster, alltså med inner tygel.

När hästen är förböjd (vilket den ÄR när den skjuter ut höger bog) kommer ett ledande tygeltag med vänster tygel inte att fungera ledande utan understödjande, vilket gör min vänstra skänkel starkare och den kommer då att verka starkare sidförande (flytta hästen åt höger), vilket bara förvärrar problemet. Jag måste alltså först räta ut högersidan, vilket jag gör med höger skänkel "mot" höger tygel som jag använder svagt understödjande (alltså utåt-bakåt), inte tvingande utan mer som en fingervisning om vad jag är ute efter. När jag fått in högerbogen kan jag med bibehållet stöd på ytter få igenom mitt ledande tygeltag åt vänster och på så sätt rikta framdelen på bakdelen. Om jag släpper stödet på ytter, kommer jag återigen att hamna i den ursprungliga situationen.

Detta får jag till att börja med göra om och om igen, men ju oftare jag gör det, desto oftare sätter jag vänster bak (i detta fall) i arbete och desto starkare blir det. Ju starkare svaga bak blir, desto längre orkar den hålla mjuka sidan rak, och desto längre tid är hästen rak. Först när hästen orkar gå rak, börjar jag arbeta med böjning, för spårar inte hästen så får jag inte någon effekt av mitt arbete på böjt spår heller, utan kräver istället i ena varvet mer än vad hästen orkar, och i det andra "inget alls", eftersom inget händer.

Speciellt på den svaga sidan, är det helt avgörande att inte innertygeln kommer hästen att böja sig, utan den måste vara mycket löst ledande framåt, så att hästen får plats att räta ut sig och kliva framåt med inner fram åt det håll som inner bak tar. Den måste fungera som en dörr som öppnas och visar vägen för framdelen.

Ytter tygel är således en förutsättning för att inner ska fungera, medan motsatsen inte är nödvändig, för rider du på rakt spår behöver inner tygel inte inverka, men ytter måste fortfarande hjälpa till att visa hästen att den ska hålla in ytterbog, naturligtvis i kombination med sits och ytterskänkel.

Rent teoretiskt borde en absolut rakriktad häst inte längre behöva stöd av någon tygel eftersom den har framdelen rakt framför bakdelen därför att båda bakbenen gör samma jobb med exakt lika långa steg och med exakt samma bär/drivkraft. Fram tills det händer fortsätter jag att rida med stöd på ytter, dock inte alls med samma tyngd och press som jag fick lära mig när jag började rida.

Har i dagsläget kommit så långt att jag kan räta ut hästen tills den är så rak att den "försvinner" från högertygeln, vilket känns otroligt läckert. Fortfarande har jag mer "närvaro" på högertygeln än på vänster och tyder det till att vänster bak ännu inte är lika stark som höger. Märker också att det är först nu som böjningen till höger kan göras med "lång" häst utan att den för den skull tappar takt och balans.

När jag sedan vill samla upp hästen (fortfarande under korta repriser) innebär det att jag ber båda bak om mer bärande arbete och återigen är det då viktigt att inte hästen viker sig i kroppen, varför det återigen är ytter tygel som stöder och inner som visar, dock kommer båda tyglarna att vara kortare eftersom hästen ska vara kortare när den går mer samlat än i remontform.

Nu blev det en hel uppsats med Åsas tolkning av Müseler, arméns R.I. mfl verk, men jag tror att det är här det ofta går fel, man vill rida den orutinerade, omusklade hästen på samma sätt som man skulle kunna rida den färdiga, och man får då en massa andra problem med bakben, rygg, nacke och mun, både fysiska och ridmässiga. Min häst är korsning vbltrav/holsteiner och har utvecklats enormt sedan jag "kom på" hur det var meningen att jag skulle göra, även nordsvensken som jag tidigare ridit i 12 år utan att egentligen lyckas riktigt bra med (patellaupphakning) ens regelbundet för instruktör svarade enormt bra efter bara 3 ridpass sedan han gått på ridskola i ett år med mest mindre rutinerade ryttare. Rider även in nya nordisen enligt detta tankesätt och hon bygger jättefina muskler längs hela överlinjen och har inga låsningar och springet och stressen blir som bortblåst, hon blir fokuserad och tjänstvillig, vilket inte är min erfarenhet av "böjmetoden", där jag upplever att man först måste "lära" hästen att den ska slappna av, eller "håll-och-pressametoden", där man som regel ska "rida igenom" en konflikt innan man hamnar där man ska (eller inte).

Vet ej om detta var mer än du ville ha svar på, men det ligger mig (åtminstone det senaste året) rätt varmt om hjärtat. Ursäkta att jag tagit upp så mycket utrymme. / Å
 
Stöd är ju bara att man har en stadig kontakt, inte att man håller fast yttertygeln! Antingen förstår ni inte riktigt varandra, eller så har tjejen missuppfattat det hela...

Håller med dig om det där! :bow:
 
:bow:
Rent teoretiskt borde en absolut rakriktad häst inte längre behöva stöd av någon tygel eftersom den har framdelen rakt framför bakdelen därför att båda bakbenen gör samma jobb med exakt lika långa steg och med exakt samma bär/drivkraft. Fram tills det händer fortsätter jag att rida med stöd på ytter, dock inte alls med samma tyngd och press som jag fick lära mig när jag började rida.


Precis man måste komma till den punkten där det faktiskt går att rida rakt utan hjälp av tygeln, som sagt jag har aldrig sett en häst i verkligheten som är inriden med hängande tyglar vara rakriktad utan dom är sneda och vinda och har alla möjliga problem som "äldre".


Sedan tror iof inte jag att en häst någonsin kommer bli helt liksidig och rakriktad för dom är lite sneda när dom är ute och går i hagen och det gör dom en stor del av sitt liv.
 
Hi hi, låter som om din häst och min är rätt lika, det där med att vara starkare i höger än vänstersidan.

Jag håller med om att när hästen skjuter ut bogen så måste man flytta "bogen efter bakdelen", och är det då inner bogen så kommer stödet att finnas på yttertygeln, men aldrig utåt-bakåt. Jag rider inte med ledande tygeltag. Det leder i princip alltid till hästar med utskjutna bogar iallafall när jag rider.

Normalt på raka spår skall hästen kunna gå på lika stöd, oavsett om detär ute i skogen eller på ridbana/ridhus. Även om det är vanligare att hästen drar sig mot väggen/staketet men då vill jag i första hand få hästen att flytta ig för ytterskänkel, vikthjälp. I sista hand tygel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 011
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 653
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp