Stödet på yttertygeln...

S

skumpan2000

Förr red jag lektion på min unghäst för tjejen jag hade hästen hos. Pållan min lossnade aldrig riktigt bra utan gick emot handen och var allmänt spänd i halsen på lektionerna!

Nu har jag sedan knappt ett år tillbaka ridit för en annan kille och jag har fått lära om mig på en punkt vilket gjort att jag har fått en mer stabil form på hästen, mer stilla i munnen och jag rider nu med en mer stilla hand. Den stora skillnaden mellan dessa personers sätt att lära ut är detta med stödet på yttertygeln. Tjejen vill att man ska ha så mkt stöd på yttertygeln som möjligt, alltså ett riktigt rejält, fast grepp. Detta trivdes varken jag eller hästen med. Killen däremot vill att man ska tänka cykelstyre, ställer jag åt höger lossar jag i vänsterhanden.

Anledningen till varför jag kom att tänka på detta är att jag red för den här tjejen igen i går. Allt gick bra till en början, hästen var lugn och harmonisk ända tills hon ville att jag jag skulle öka stödet på yttertygeln. Hästen började direkt slå med huvudet och ju mer halvahalter hon ville att jag skulle ta på ytterhanden, ju mer spänd blev hästen.

När jag red hemma idag var jag lite orolig att pållan skulle spänna sig efter gårdagens misslyckade pass men hon var hur fin och mjuk som helst i alla gångarter tack och lov!

Så, nu undrar jag, hut mkt stöd vill ni ha på yttertygeln. Vill ni ha störst stöd på inner eller ytter eller lika mkt på båda?
 
Stöd är ju bara att man har en stadig kontakt, inte att man håller fast yttertygeln! Antingen förstår ni inte riktigt varandra, eller så har tjejen missuppfattat det hela...
 
Vår ungponny reagerar tvärt emot din, ger man inte ytterstöd så slår hon gärna med huvudet, spänner halsen och blir väldigt hög i formen.

Då dottern rider ungponnyn vill jag att hon ger att rejält stöd på yttertygeln. Ponnyn slutar tjafsa och förstår vad man vill om man rider henne så. Sen får man ju inte låsa, eller bli stum i handen för det, men det säger ju sig själv. :)
 
Hur mycket stöd du ska ha på yttertygeln är nog väldigt individuellt. Du ska kunna rida med såpass stöd i yttetygel så att du kan släppa innertygeln och hästen ska ändå gå kvar i samma form. Det är nog något man får känna och träna på.
 
Du ska kunna rida med såpass stöd i yttetygel så att du kan släppa innertygeln och hästen ska ändå gå kvar i samma form.

Det här kan lätt missuppfattas. Det borde inte behövas något stöd ytter tygel för att hästen ska gå kvar i formen när man släpper på innertygeln. Det räcker med lite kontakt.

Om man, som någon skrev, måste ha kraftigt stöd på ytter tygeln för att hästen inte ska köra upp huvudet så har man hamnat väldigt mycket fel. Det kan aldrig sluta väl.

När jag rider min häst så strävar jag efter att kunna släppa båda tyglarna, ytter bara korta stunder (ca 1 ms) än så länge och hästen ska gå kvar både i form och ställning, jag inverkar mest med sitsen. Jag tränar även på att få hästen att korta och länga sig enbart genom att jag vinklar mitt bäcken framåt eller bakåt, jag behöver ofta inga tyglar då heller.

mvh Jessica
 
Bra svar.
Tycker man skall skilja på stöd och kontakt.
Kontakt har jag på bägge tyglarna, ett fast stöd vill jag inte ha på någon.
Tycker att bara ordet bevisar att det är något inte önskvärt, jag vill att hästen skall bära upp sig själv och inte ta stöd i min hand.

/
Susanne
 
Enligt min ridlärare är målet att ha lika mycket stöd i båda tyglarna, oavsett vad man gör (vilket jag antar är mer "cykelstyrevarianten"). På en häst med dålig balans har jag upplevt att man ibland kan behöva ge mer stöd på yttern på böjt spår, men det är inget mål i sig förståss. Målet är ju att hästen ska ha god balans och vara lika stark i båda sidorna.
 
Om man, som någon skrev, måste ha kraftigt stöd på ytter tygeln för att hästen inte ska köra upp huvudet så har man hamnat väldigt mycket fel. Det kan aldrig sluta väl.

Nu pratar vi om en unghäst som behöver stöd för att hitta balansen. Och om ett stöd, inte en låsning av yttern. Det har inget med att låsa hästen i någon speciell form att göra. Målet är att kunna släppa på båda tyglarna, ja, men det finns en väg dit också, glöm inte det. Du är helt uppenbart längre i träningen av din häst änn vad vi är med vår lilla.
 
Målet är att kunna släppa på båda tyglarna, ja, men det finns en väg dit också, glöm inte det. Du är helt uppenbart längre i träningen av din häst änn vad vi är med vår lilla.

Håller inte med. Jag kan rida min mammas oridna nordsvensk, som gått skogspromenader högst 1 ggn i veckan i två år, likadant. Det går alldeles utmärkt.

Enda skillnaden är att jag inte kräver lika mycket samling av honom som av min egen häst.

mvh Jessica
 
...ger man inte ytterstöd så slår hon gärna med huvudet, spänner halsen och blir väldigt hög i formen. ... Då dottern rider ungponnyn vill jag att hon ger att rejält stöd på yttertygeln.

Det här tycker jag låter fruktansvärt!!!

Jag är inte alltid så värst snäll om jag märker att hästen jag rider vill trilskas, men jag skulle aldrig drömma om att låsa fast hästen i ett visst läge. Det motarbetar bara mitt mål med hela utbildningen, dvs att hästen ska bära sig själv.

Vill man ha en självbärig häst så finns inga genvägar, man måste ta bort det stöd som hästen ber om, och uppmuntra hästen att bära sig själv. Hästen kommer inte att göra det frivilligt för det är mycket jobbigare att gå själv än att låta någon annan bära runt på en.

Om en häst kör upp huvudet när man släpper yttertygeln så är något fel, fast inte nödvändigtvis på hästen. Det kan vara ryttaren som är problemet också.

Jessica
 
Men en gång till då, det handlar inte om att låsa fast hästen utan att ge den ett stöd på yttern så den får hjälp att hitta balansen. Hästen trilskas inte, tvärtom är den väldigt samarbetsvillig och positiv, den är knappt riden och innan den hittar rätt balans med ryttare på ryggen blir det flaxigt. Att hjälpa den genom att stödja på ytter är en vanlig hjälp på unga hästar.
 
mammas oridna nordsvensk, som gått skogspromenader högst 1 ggn i veckan i två år

Det kan du säkert. Har den blivit riden i skogen i två år har den både balans och styrka. Oavsett hur utbildad den sen är.
 
Vad är så fruktansvärt???
Hästar är indivder precis som vi människor...Kan göra ett exempel..vissa människor kan gå i högklackat första gången dom provar.Medans andra får träna länge och väl för att lära sig balansera och gå med dessa skor.Så är det ju med hästarna oxå..vissa behöver tid och stöd medans andra klarar sig rätt bra ändå..En del unghästar kan gämföras med de personer som inte automatiskt kan gå i högklackat.Har du då en ledstång som du kan hålla dig i går dett mycket lättare..Du känner dig tryggare och självförtoendet blir starkare och du kanske vågar ta några steg utan att hålla i stången..Gämför man det med unghästen så blir ju stödet i tyglen =ledstången..((lika med att hästen vet var stödet finns om den känner sig osäker och obanaserad.)) :)

Vad är det för fel med det :confused:
 
Men känns det bra att behöva hjälpa hästen med balansen genom stöd på ENA tygeln ? jag vill inte behöva rida unghästar så att de håller balansen bara för att nån håller i tyglarna, hellre att de hittar sin egen balans själva ... som vanligt skitsamma var huvudet är, hästen skall inte ha balans där utan det skall börja i bakbenen.
 
hellre att de hittar sin egen balans själva ...
Ja men dom kan behöva hjälp att hitta den ;)

Tror inte för allt i världen att Snuffsan menar att hästen alltid ska gå så."med stadigt stöd".Utan det är en period då hästen behöver hjälp.Och vägledning :)
 
Det är säkert så...jag är ingen expoert och jag vet inte hur just deras unghäst funkar. Det är bara det att JAG tror inte att man kan hjälpa hästen att hitta balansen genom att hålla i ena tyglen. jag tror att hästen själv KAN hitta balans. Och alla hästar jag har varit med och hjälpt till att rida in/utbilda (rätt många) har kunna hitta balansen utan hjälp. Dessutom med en stark yttertygel, brukar det bli att hästen inte ställer utan bara skjuter ut inner bog. Men som sagt allt är en fråga om nyanser. Jag rider inte unga hästar så och jag skiter i vart huvudet är.
 
En häst som gått högst 1 ggn i veckan på en timslång promenad, under två års tid, är inte vidare välriden. :angel:

Men vi lär nog inte komma överens så vi glömmer hela grejen tycker jag.

mvh Jessica
 
Det jag tycker är fruktansvärt är att man istället för att börja resonera runt möjliga problem hos ryttaren, så förutsätter man att hästen trilskas och måste "plockas ned" med hjälp av ytter tygel.

Kanske är det mindre lämpligt att dottern rider ponnyn om hästen protesterar så kraftigt.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 011
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 653
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp