Bukefalos 28 år!

Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Är det den fina unghästen e Corlensky G det handlar om? Har för mig att jag sett en bild på henne i någon annan tråd. Om det nu är hon alltså :)

Annars håller jag med de flesta tips du redan fått, fortsätt ge kraftfoder även under betessäsongen så att hon inte faller ur. Skulle hon bli riktigt rund så är det ju inte värre än att du tar bort det då?
 
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Jag vill inte göra det krångligt alls, därför jag ville ha lite tips här bara så jag inte gör något galet, har aldrig haft en såpass svårfödd häst förut.

Just nu så är hon väl ganska normal, alltså inte så man ser några revben eller så. Men hon skulle gärna få gå upp några kilo till och eftersom jag vet hur lätt hon har för att rasa i vikt så var det därför jag hade tanklen att ge kraft även i början när betet är ordentligt. Men ville ändå kolla med andra så jag inte "överfodrar".

Det är ju ett par som tycker att jag bör undvika kraftfodret bl.a. pga fångrisk, därför jag nu velar. Det hade varit jätteenkelt om hon gärna åt lussern, för då skulle jag gärna ge det, men nu är ju inte läget så och jag vill inte att hon blir mager.

Men flera verkar vara positiva till kraften och det var de tankarna jag hade från början. Jag fortsätter isåfall med den sort jag har nu som jag vet funkar bra.

Mina andra hästar blir snarare för feta, hon kunde få några kilon av dem istället;)
 
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Är det den fina unghästen e Corlensky G det handlar om? Har för mig att jag sett en bild på henne i någon annan tråd. Om det nu är hon alltså :)

Annars håller jag med de flesta tips du redan fått, fortsätt ge kraftfoder även under betessäsongen så att hon inte faller ur. Skulle hon bli riktigt rund så är det ju inte värre än att du tar bort det då?

Ja det är hon:laugh: Jag är supernöjd med henne om man bortser från alla problem vi haft med skador, sjukdomar etc, men det är ju inget hon kan råför! Ska fota någon dag och lägga ut bilder, hon är riktigt snygg faktiskt.

För fet är jag inte rädd att hon ska bli, den risken är inte stor. Däremot så hade jag mer tankar på andra saker som tex att hon skulle växa för fort, bli sjuk av för kraftig mat etc..
 
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Ursäktar, var väl inte riktat till dig direkt om att göra det krångligt utan en del av råden. :)

Fång är ju en högst komplex sjukdom där exakt orsak ej är fullt fastställd. Att störa magen är väl bla en misstänkt orsak, bland en mängd andra och i ditt fall skulle jag nog försöka med att ändra så lite som möjligt. Att ett kraftfoder en häst gått på en längre tid skulle vara fångutlösande när gräs långsamt introduceras har jag svårt att tro även om fång kan komma av vad som helst ibland känns det som, det är ju dock svårt att gardera sig emot.

Man får ju alltid göra avvägning mot vad som är viktigast och i ditt fall är det dels att inte störa magen för mycket och dels att hålla henne i vikt och helst gå upp. Där läser jag in risken för fång som låg och skulle hellre gå på just de två ovanstående önskemålen. Att ta bort kraften för att sedan introducera den igen ger ju ytterligare risker för störning av magen vilket snarare ökar risken i så fall för fång, om man nu är orolig för det.

Men det är bara mina tankegångar och hur jag skulle gjort. :laugh:
 
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Även lång invänjning av gräs är inte helt riskfritt. Det som brukar utlösa fången även med invänjning brukar vara att folk släpper sina hästar alldeles för tidigt på bete, dvs när nätterna fortfarande är kalla men dagarna varma. Helst bör man vänta en bit in i Juni så även nätterna är varma. Fruktanhalten stiger mycket i och med kalla nätter, varma dagar.
 
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Tack för ditt svar, mycket kloka ord! Jag tycker det du säger låter logiskt:)
 
Senast ändrad:
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Även lång invänjning av gräs är inte helt riskfritt. Det som brukar utlösa fången även med invänjning brukar vara att folk släpper sina hästar alldeles för tidigt på bete, dvs när nätterna fortfarande är kalla men dagarna varma. Helst bör man vänta en bit in i Juni så även nätterna är varma. Fruktanhalten stiger mycket i och med kalla nätter, varma dagar.

De kommer inte släppas förrän 6-7e juni och då är förhoppningsvis nätterna varma!
 
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Det är ju det jag säger, fång kan komma när som helst, hur som helst och orsakat av vad som helst (känns det åtminstone som när man hör bakgrunder till olika fånganfall). Visst finns det vissa, i dagsläget åtminstone, mer troliga utlösande orsaker men det ändras ju allt eftersom forskning går framåt. Visst ska man alltid ta med fångrisk i tankarna när man planerar men att försöka planera bort fångrisken helt, det går inte och då får man väga sannolikheterna för problem mot varandra.
 
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Nej det är alltså lussern i pelletsform hon får nu, som hon inte är så förtjust i. :(

Ang. betfor. Hon fick betfor förut men jag tog bort det eftersom hon fick ont i magen av det. Betfor, frukt och morötter går inte alls. Men jag ha rgett henne uppblött betfor i pelletsform eftersom vi köper in det till stallet. Men om jag skulle köpa vanlig strimlad betfor och hälla av vattnet som du säger, tror du då att hon inte kommer få ont i magen?

Bakjäst låter som en bra idé. Är det något man alltså ska ge hela betesperioden eller bara nu när hon "betas in?"

Jag är jättenogrann med inbetningen på henne. Har hållt på nu i en vecka och nu har vi kommit upp i 20 minuter hon får beta. Det kommer ökas hela tiden tills hon kan gå en hel dag. Vi har en bra förbeteshage.

ANg fångrisken, det kanske är bäst att inte börja stödfodra med kraft direkt iallafall då? Nu blir jag kluven. Jag vet att grovfoder är det bästa, men eftersom hon ratar fodret när så fort jag ger ett kilo mer än 17kg hösilage och 0,7 lussen så vet jag inte vad jag ska göra. Hösilaget har ändå ganska bra värden...

En av anledningen till att hon inte "föder sig" på fodret och går upp i vikt kan ju vara att hon har det lite trassligt med magen (magsårskänning etc.).
Jäst är då toppen för att hjälpa henne att vara i balans. Jag vet de som ger det enbart vid foderomställningar och de som har magkänsliga hästar och därför ger det året om.
Jag skulle testa med snitslad betfor just för att kunna hälla ut sockervattnet men ändå göra lusernen godare att äta.

Har det överhuvudtaget varit på tapeten att ni misstänkt ev. magsår?

Om nu lusernen har bättre värden än hösilaget, kan du då dra ner på hösilaget och istället ge mer lusern?
 
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Jag hade inte stödutfodrat henne på betet till att börja med pga att betet har i början av sommaren höga värden både av energi och protein, även om det är ett ogödslat naturbete.

HBG Djursjukhus rekommenderar magsårs hästar eller hästar med grovtarmsinflammationer (Colit) att släppas ut på bete en längre period för att "Hästen är av naturen en gräsätare". På dessa känsliga hästar är kraftfoder ett problem...

Men om jag skulle välja ett kraftfoder att rekommendera så är det Groov 125 (pga mkt fibrer) och rek till känsliga hästar eller rehab, men jag hade väntat till juli/aug när näringsvärdet i betet minskar och hästan har fått tid att läka sin oroliga mage under en period utan kraftfoder. Hellre en lite tunn 2-åring än en 2-åring med magproblem...
 
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

En av anledningen till att hon inte "föder sig" på fodret och går upp i vikt kan ju vara att hon har det lite trassligt med magen (magsårskänning etc.).
Jäst är då toppen för att hjälpa henne att vara i balans. Jag vet de som ger det enbart vid foderomställningar och de som har magkänsliga hästar och därför ger det året om.
Jag skulle testa med snitslad betfor just för att kunna hälla ut sockervattnet men ändå göra lusernen godare att äta.

Har det överhuvudtaget varit på tapeten att ni misstänkt ev. magsår?

Om nu lusernen har bättre värden än hösilaget, kan du då dra ner på hösilaget och istället ge mer lusern?


Foderjäst kan ju faktiskt vara nödvändigt att pröva ge, det lär ju inte göra skada iallafall! Annars, just vid foderbyten, så brukar jag ge "magmedicinen" Pronrutrin som jag köpt av veterinären. Men foderjäst kan jag ju faktisk pröva att ge hela tiden, det lär ju bli billigare! Pronrutrinet kostar dryga 700 och räcker ca tre veckor så det är ju rätt dyrt...

Magsår har hon haft konstaterat, genom gastroskopi. Orkar inte dra hela historien om det nu men hon var iallafall rätt ialla däran ett tag innan vi fick diagnosen och kunde behandla med Gastroguard. Magsåret är borta men hon är fortfarande känslig i magen. Hon tål tex inte smärtstillande och hon har även fått ont i magen av morötter och betfor. Ett tag gick inget kraftfoder eller havre etc, men nu när såret är läkt så har jag kunnat börja införa kraftfoder igen. Hon kan också ibland få känningar om hon pillat i sig något i hagen. Men överlag så är magen i ganska bra skick nu, längesedan hon hade kolik etc. Men jag är rädd för förstora förändringar och exprementerar helst inte mer än nödvändigt:)
 
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Jag hade inte stödutfodrat henne på betet till att börja med pga att betet har i början av sommaren höga värden både av energi och protein, även om det är ett ogödslat naturbete.

HBG Djursjukhus rekommenderar magsårs hästar eller hästar med grovtarmsinflammationer (Colit) att släppas ut på bete en längre period för att "Hästen är av naturen en gräsätare". På dessa känsliga hästar är kraftfoder ett problem...

Men om jag skulle välja ett kraftfoder att rekommendera så är det Groov 125 (pga mkt fibrer) och rek till känsliga hästar eller rehab, men jag hade väntat till juli/aug när näringsvärdet i betet minskar och hästan har fått tid att läka sin oroliga mage under en period utan kraftfoder. Hellre en lite tunn 2-åring än en 2-åring med magproblem...

Jag hade mer än gärna låtit henne gå många månader på bete, även lösdrift. Det var tanken från första början och jagvet att det är bra för magsårshästar. Tyvärr så har ju damen haft en himla massa skador mm, dels böjsenekontraktur homn opererats för, dels en hel del sårskador och andra infektioner mm. Listan kan göras lång. Jag behöver därför helst ha henne på hemmaplan då hon har väldigt lätt för att skada sig och skadar sig även för minsta lilla träd i en hage mm. Såfort jag skickat iväg henne så har hon skadat sig och detta blir en ond cirkel då jag måste ta hem henne och ha henne på boxvila och mediciner, inget av detta klarar hon. Tyvärr har jag inte några stora beten hemma och ingen lämplig lösdrift. Hade som sagt gärna låtit henne gå ute redan nu, men omständigheterna gör att möjligheten inte finns.

Kraft groov ska väl vara ungefär samma som Hippo breed? Eller är alltså Kraft bättre lämpat för maghästar?

/mvh Maria

ps. Vill bara tillägga att just nu har hon alltså inga stora problem med magen, så ingen missuppfattar. Jag är mest rädd att det ska komma om jag hanterar foderbyten mm fel!
 
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Ja, jag har läst om din otursförföljda häst!

Men tänk positivt, ta det då, om problemet uppstår! I de flesta fall går både bete och lösdrift bra för de flesta hästarna och man kan inte skydda sin häst in i absurdum... Händer det så händer det...

Hon skulle må bäst av ett super bra bete med jämnåriga kompisar under en längre period för att det skall bli en bra och fungerande "vuxen" häst av henne. Grundläggande (redan i fosterstadiet hos stoet)foderrelaterade problem kan undvikas med rätt foderstat och bra värden på grovfoder och en inte alltför hög kraftfoder giva, men det vet du ju redan:)

Groov 125 blev jag rek av HBG till min magsårs och colit häst som hade långvariga problem med diarrer. Hippo foder har jag ingen erfarenhet av, men det skiljer säkert inte så mkt.
 
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Foderjäst kan ju faktiskt vara nödvändigt att pröva ge, det lär ju inte göra skada iallafall!

men det är inte foderjäst du ska ge utan vanlig BAKJÄST du köper på affären (ej torrjäst), foderjästen innehåller inte den sorts "bakterie" du behöver.
 
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

men det är inte foderjäst du ska ge utan vanlig BAKJÄST du köper på affären (ej torrjäst), foderjästen innehåller inte den sorts "bakterie" du behöver.

Okej! Hur mycket ska man ge och ska det blötas upp elelr bara smulas i maten? Ska ajg ge det i sommar eller är det kanske bättre att vänta till installningen i höst?

Mvh Maria
 
Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Var detta riktat till mig:confused:

Trodde att detta var ett diskussionsforum? varför skulle jag behövt använda *kl* enl dig?
Du har ju inte ens varit med och skapat några inlägg, varför då vara polis?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 260
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 413
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 357
Senast: Ketrawzc
·
Mat Det är inte varje dag man får be om det! :D Bakgrunden är att jag & sambon vill ge bort 5 flaskor champagne till våra bästa kompisar...
2
Svar
32
· Visningar
2 445
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp