Bukefalos 28 år!

Stökig när bussen står stilla

allahemma

Trådstartare
Har en 6 åring som går bra att köra men som blir otålig och vill ut när vi stannar. Åker B-kortsbuss ensam, står längst in, har foderbord framför sig med hö i. Har säkerhetsrem så hon inte kan hoppa upp...några tips på hur man kan komma till rätta med detta?
 
Sv: Stökig när bussen står stilla

Hur gör du när han börjar? Tar du ut honom direkt, låter han stå kvar? Annat sätt?
 
Sv: Stökig när bussen står stilla

En av mina bästa vänner hade samma problem med hennes förra häst. Hon tränade massor,bara att lasta,stänga,vänta tills hästen stog stilla och var lugn,lasta ur,sen ökade hon hela tiden på det där,ibland körde hon en vända i byn.

Det viktiga var att ALDRIG lasta ur när hästen "bråkade". Lika om hästen börjar bråka igen när hon haft ner rampen,så då fick hon stå där igen tills hon var lugn innan bommen togs bort. Sen fick hon stå still tills ägaren sa åt henne att backa,ifall hon backade ur själv så var det bara in igen i släpet direkt.

Tog några månader,men hästen stog som ett ljus i transporten sen,även när man stog still.
 
Sv: Stökig när bussen står stilla

Försöker ha kvar den så länge som möjligt innan vi tar ut.....men när hela bussen rör sig brukar jag tyvärr inte stå ut utan tar ut, går en promenad, lastar igen....tills jag inte står ut igen...har den gått en klass och är lite mör så kan det gå bättre. I vintras var det inga problem alls, men kan inte minnas hur vi gjorde då....kan ha varit så att vi hade helt stänkt för att det var kallt och nu har vi öppnat för att få in luft??
 
Sv: Stökig när bussen står stilla

Det sämsta du kan göra är att ta ut hästen när de lever djävul. Då belönar du och uppmuntrar beteendet.

Kör iväg en vardag, ställ er någonstans där det inte spelar så stor roll att hästen för väsen. Kör en sväng och återvänd nära stallet kanske? Låt hästen stå till den tröttnar och är tyst, lugn och stilla. Börja då förbereda av lastning. Börjar den väsnas- avbryt och stäng igen. Till hästen står still, prova igen att öppna etc.

Gör detta när det finns minst 6 timmars lucka, så ni har TID att träna hästen.

Skaffa kamera så ni kan vara utanför på avstånd och ändå hålla koll på vad som händer.
 
Sv: Stökig när bussen står stilla

Du har självklart rätt! Grejen är ju förstås att man är rädd att den ska göra illa sig...men hon har en sådansäkerhetsrem som sitter framför manken så att hon inte kan hoppa upp i foderbordet. Ibland försöker hon istället liksom knäa ner och lägga vikten mot mellanväggen, även försöka vända sig är populärt. Förutom remmen sitter hon fast i grimmskaft, också i foderbordet dvs lågt, inte på sidan...hon kan komma åt att äta.

Vad kan egentligen hända?! Har kamera i förarhytten.
 
Sv: Stökig när bussen står stilla

Har en 6 åring som går bra att köra men som blir otålig och vill ut när vi stannar. Åker B-kortsbuss ensam, står längst in, har foderbord framför sig med hö i. Har säkerhetsrem så hon inte kan hoppa upp...några tips på hur man kan komma till rätta med detta?

Hur gör du när du lastar och åker iväg? Är det in med hästen och sen köra iväg på studs?
En tränare jag pratade med trodde att många problem skapades av att man inte låter hästen stå still och komma till ro i transporten innan man drar iväg.

Annars tror jag på Lovisaleonoras tips. Kanske behöver ni inte ens köra nåonstans. Ställ hästen i hussen och ge den käk och låt den komma till ro därinne. Få den att förknippa bussen med ett ställe där man kopplar av, ungefär som i boxen.
 
Sv: Stökig när bussen står stilla

Skaffa en rejäl ardennergrimma och ett repgrimskaft med riktig karbinhake. Det absolut värsta som kan hända, då riktiga skador uppstår, är när hästar i den sinnesstämningen kommer loss.

När de haft sina utbrott och dränerat energin, ger de upp och fogar sig. Det tar olika långt tid för olika individer. De provar allt de har, sedan är det bra och de ger sig. De funkar helt enkelt så.

Stålsätt dig och berätta för dig själv att det blir värre innan det blir bättre. Hästen ger allt den har, då gäller det att alla grejor håller.
 
Sv: Stökig när bussen står stilla

När jag hämtade hem min häst (som då inte alls var van att åka,hade åkt en-två gånger tidigare) så började han leva rövare när vi stannade första gången för att käka lunch. Han skreeeek verkligen och hoppade runt så alla folk omkring stannade till och kollade. Hade då med mig vännen som jag berättade om,och jag var skitnervös och livrädd att han skulle skada sig,men hon lugnade mig och sa "han kommer ingenstans,vänta ut han bara,annars gör du sig själv en björntjänst! Gå in och kolla till han när han är lugn!" Gjorde som hon sa,effter att han lugnat sig efter vad som kändes som en evighet så öppnade jag skötardörren,han stog på alla fyra,men började då om igen att försöka ta sig ur/upp/ner/loss,vi stängde igen och väntade åter igen på att han skulle lugna sig. Han lugnade ner sig betydligt snabbare och andra gången vi tittade till han stog han helt lugnt och hade tom börjat äta ur hönätet. Alla stoppen vi gjorde sen (säkert 5-6 stycken) så stog han som ett ljus där inne när vi stannade,märkes inte ens att vi hade han med oss längre! :p

Han har aldrig krånglat efter det,utan står fortfarande som ett ljus i släpet. Kan lämna han där en halv evighet och han rör sig inte det minsta! Han accepterade tillslut att "Ok,jag kommer ingenstans,lika bra att äta lite istället"

Låt hästen leva om där inne! H*n kommer ingenstanns endå. Öppna när H*n står still,börjar H*n bråka igen,stäng och vänta ut en gång till. H*n inser tillslut att det öppnas när man är lugn. Att lasta ur en stressad häst är inte säkert för nån utav er!
 
Sv: Stökig när bussen står stilla

Den är väldigt resvan och åker minst en gång i veckan, aldrig problem med att lasta i och ur....har alltid hö i foderbordet, börjar alltid äta direkt. Står bra när det rullar. Upplever det som att den är otålig och aningen spänd...när vi kommer till tävlingsplatsen ska den liksom ut och ge järnet direkt.
 
Sv: Stökig när bussen står stilla

Kan du verkligen inte hålla dig så gå därifrån då! Sätt fast hästen ordentligt och sedan går du och tar en lååång fika.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 803
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp