Stöld fast varan är kvar i butiken?

Givetvis kan man anmäla för stöld om man vill. Däremot faller det ju då det inte rör sig om stöld, men anmäla kan man göra.

Antingen vill de verka avskräckande eller så vet de inte själva vad som faktiskt är stöld. Min erfarenhet är att gemene man använder termen stöld för alla möjliga sorters beteenden och handlingar.
Man kan inte anmäla en specifik person om man inte har en misstänkt person att anmäla. Givetvis kan man anmäla vad man tror är ett brott, men att anmäla att lösgodis stulits är inte detsamma som att anmäla spöket Laban som misstänkt för att ha stulit godiset. Skulle butiken kunna identifiera spöket Laban så behöver spöket Laban inte bekymra sig för att ha begått brottet stöld.

Det är ämnat att hota, men det är bara ett tomt hot. Sedan kanske butikens personal tror att hotet går att verkställa, men då är de okunniga och någon borde upplysa dem.
 
Stöld är ju inte aktuellt men skadegörelse tror jag skulle kunna vara det, om varans värde förstörts eftersom den inte går att sälja. Det tror jag inte är orimligt att hävda.

(Som redan nämnts kan förstås butiken anmäla för vad de vill, så skyltens formulering är inte nödvändigtvis fel.)

Ringa skadegörelse i så fall, pga det obetydliga värdet.
 
Man kan inte anmäla en specifik person om man inte har en misstänkt person att anmäla. Givetvis kan man anmäla vad man tror är ett brott, men att anmäla att lösgodis stulits är inte detsamma som att anmäla spöket Laban som misstänkt för att ha stulit godiset. Skulle butiken kunna identifiera spöket Laban så behöver spöket Laban inte bekymra sig för att ha begått brottet stöld.
Jo, du kan göra en anmälan oavsett om du har en misstänkt person eller ej. Det görs dagligen. Det görs även anmälningar dagligen om saker som överhuvudtaget inte är brottsliga.

Man har rätt att anmäla vad man vill. Man kan upplysas om att det man beskriver inte är brottsligt men polisen kan aldrig neka att ta emot en anmälan.

Givetvis behöver ingen oroa sig för att bli dömd för stöld, det tror jag alla förstått i tråden. Men faktum kvarstår att anmäla kan man göra på vilka grunder man än vill. Vad det sen blir av det, det är en annan fråga.
 
Jo, du kan göra en anmälan oavsett om du har en misstänkt person eller ej. Det görs dagligen. Det görs även anmälningar dagligen om saker som överhuvudtaget inte är brottsliga.

Man har rätt att anmäla vad man vill. Man kan upplysas om att det man beskriver inte är brottsligt men polisen kan aldrig neka att ta emot en anmälan.

Givetvis behöver ingen oroa sig för att bli dömd för stöld, det tror jag alla förstått i tråden. Men faktum kvarstår att anmäla kan man göra på vilka grunder man än vill. Vad det sen blir av det, det är en annan fråga.
Ja men det skrev jag ju också, läs en gång till förutsättningslöst :)
 
Ja men det skrev jag ju också, läs en gång till förutsättningslöst :)
Jag är ledsen, jag är helt slut efter en kämpig dag på jobbet. Jag förstår ärligt talat inte hur du menar.

Butiken säger att de anmäler för stöld om de hittar vad det nu var stående i butiken. Och svaret är att ja, det kan de göra om de vill. Svårare än så är det inte. Att identifiera ev misstänkt är ju en annan fråga och i det här fallet hade man ju inte kommit så långt.
 
Jag är ledsen, jag är helt slut efter en kämpig dag på jobbet. Jag förstår ärligt talat inte hur du menar.

Butiken säger att de anmäler för stöld om de hittar vad det nu var stående i butiken. Och svaret är att ja, det kan de göra om de vill. Svårare än så är det. Att identifiera ev misstänkt är ju en annan fråga och i det här fallet hade man ju inte kommit så långt.
Vad som som framgick i trådstarten var att ”man anmäls för stöld” det var det jag ursprungligen raljerade kring. För anmälan krävs det inte att ha en person men som hot är man kraftfullt, det riktar sig mot person.

Vad du utgår ifrån är ”Det anmäls för stöld”. Det är kanske också just vad som står på lappen i butiken. Vad vet vi.
Vi behöver inte drunkna i detta hårklyveri då vi i grunden är överens om vad man kan och inte kan göra.
 
Stöld är det ju inte, men juridiskt har man nog ett betalansvar. Lite som du beställt en skräddarsydd vara.
 
Jag är fascinerad. Är detta ett vanligt förekommande problem i butik?

Utifrån min erfarenhet: ja. Även att en del lägger ifrån sig kyl/frysvaror i hyllor etc (tar en vara, ångrar sig och lägger den på första bästa ställe istället för att gå tillbaka..), varpå de förstås inte går att sälja utan får kastas.
 
Nu var jag i affären igen och såg att jag hade skrivit lite fel i min trådstart. Det står inte att man anmäls för stöld utan att det räknas som stöld. Vilket det förstås inte kan göra. Tanken med lappen är såklart att avskräcka folk från att ångra sig, men då hade det varit bättre att skriva något mer sannolikt.
 
Så märkligt att de måste sätta upp en sådan lapp. Hur ofta händer det liksom, varför gör man så?
För att man är totalt humorbefriad kanske? Eller så har man jobbat för länge på samma ställe.

Tycker hornbachs kampanj är bättre:
ie2izyiww2g41.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp