Stöpa korn

jamman

Trådstartare
Hur gör man när man stöper korn? Kokar, slår på kokande vatten eller tar varmvatten ur kranen?
Hur länge ska det ligga iblöt?
Är det någon som ger helt korn i dagens läge?
Vilka nackdelar finns det med korn?
Kan hästar reagera negativt på korn? Så som dom kan göra med havre.
Jag hinner inte göra av med krossat korn innan det blir "gammalt", så därför tänkte jag på helt korn.
Pållan kan inte äta havre.
Tacksam för hjälp.
Ingela
 
Om du häller på vatten och låter det stå över natten och fodrar dan därpå, så behöver det inte ens vara varmt vatten för att kornen ska svälla. Det går fortare med varmt vatten, men jag rekommenderar isf kokt vatten med tanke på ev. bakterier.

Jag vet flera som fodrar med stöpt korn, min häst tål det däremot inte utan får annat foder istället. Spelar ingen roll hur försiktigt jag försöker vänja in henne, hon får svullna ben och knölar av korn. :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Castellini
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 194
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 807
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp