Större eller mindre förändring i menyn m.m.

Forumen kommer den närmsta tiden flyttas till samma kategori för att förenkla navigeringen mellan olika delar av Bukefalos.

Några av de olika forumen kommer även slås ihop. Det har den senaste tiden även skett en del ändringar i prefixen (de olika ämnena under forumen).

Jag kommer försöka ta det lite stegvis så att det inte blir för mycket på en gång :)

För er som använder Nytt-länken för att hitta intressanta trådar lär förändringen bli liten, förutom att prefixen är lite mer synliga redan. Tanken är bland annat att prefixen skall användas för att lättare hitta det specifika man är intresserad av om man så önskar.

Jag kommer inom kort lägga in en widget i högerspalten eller längre ned på sidan där man kan välja ett ämne och få upp alla trådar inom det ämnesområdet.

Innan allt är på plats som det skall, kanske det kan verka lite rörigt, jag hoppas ni kan stå ut med detta. Tanken med detta är att det skall bli bättre för alla.
 
Jag hade hellre sett att de låg under varandra istället för bredvid. Alltså såhär;
Hund
Katt
Lantbruksdjur
osv.
Istället för hund katt lantbruksdjur osv.
För mig ställer orden på linje med olika färger i ett mixter till det såpass att jag inte kan läsa det alls utan att min hjärna protesterar ljudligt. Det gör fysiskt ont i ögonen med.
En sådan lösning skulle ta enormt med plats. Känns som det för dig vore bättre att välja forum först och sedan välja prefix där de ligger på rad ovanför forumet. Det fungerar precis som tidigare.
Detta är enbart en extramöjlighet att komma direkt till ett ämne.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En hel del handlar säkert om att vänja sig vid det nya. Men jag tar gärna emot fler synpunkter.

Jag har ändrat lite på färgerna på prefixen/ämnena förhoppningsvis är de lite mer lättlästa nu.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har ändrat lite till på prefixfärgerna, tycker detta passar ännu lite bättre.
 
Tycker det nya är SUPER! Men - tycker prefixen är för många. Tycker t.ex att utrustning hade räckt, det behöver inte finnas ryttarutrustning och hästutrustning också. Tycker även att grundutbildning, hästhantering och träning är lite samma sak. Prefixet däggdjur förstår jag inte alls.
 
Bukefalos och Bukefalos nyheter känns också för mycket, Bukefalos hade räckt - allt som rör Bukefalos kan skrivas under det prefixet. Hem och hobby och hemmet känns som två prefix som är samma sak? Hobby kanske ska vara ett eget prefix? Avel och hingstar är också samma enligt mig, borde räcka med att bara ha avel som prefix. Min personliga åsikt :)
 
Bukefalos och Bukefalos nyheter känns också för mycket, Bukefalos hade räckt - allt som rör Bukefalos kan skrivas under det prefixet. Hem och hobby och hemmet känns som två prefix som är samma sak? Hobby kanske ska vara ett eget prefix? Avel och hingstar är också samma enligt mig, borde räcka med att bara ha avel som prefix. Min personliga åsikt :)
Tack för synpunkter, det ligger en del i dem.
När det gäller Bukefalosnyheter är tanken att de skall vara officiella nyheter om Bukefalos, Bara jag som kan använda det hoppas jag. Bukefalos-prefixet är för alla frågor synpunkter m.m. runt Bukefalos.
Hem&Hobby-prefixet är egentligen Övrigt-prefixet under Hem&Hobby och är tyvärr välanvänt för allt möjligt. Någon vecka när jag har lite att göra borde jag väl gå igenom och byta till kanske mer lämpliga prefix, om det finns.
 
Tycker det nya är SUPER! Men - tycker prefixen är för många. Tycker t.ex att utrustning hade räckt, det behöver inte finnas ryttarutrustning och hästutrustning också. Tycker även att grundutbildning, hästhantering och träning är lite samma sak. Prefixet däggdjur förstår jag inte alls.
Missade detta först. Även i detta inlägg finns bra förslag. Jag har redan slagit ihop ett antal prefix de senaste dagarna för att få ner antalet.
Däggdjur är till skillnad från ex.vis spindlar, ormar, fiskar och fåglar som bör läggas under Övr.Djur
Innan jag bytte till Däggdjur hette prefixet Gnagare vilket jag med rätta fått klagomål på redan när jag lade in det.
Att Lantbruksdjur har ett eget prefix beror nog på att många med hästar även har ett intresse för dessa djur.

Utrustning har jag funderat på att slå ihop de övriga är jag lite mer tveksam till.

Finns det fler som har synpunkter här?
 
Sedan vill jag komplettera med att vi inte kan ta bort för många prefix då tappar vi fördelen med att kunna gå till olika specifika ämnen.
Vill man ha färre val kan man titta i forumlistan.
 
En sådan lösning skulle ta enormt med plats. Känns som det för dig vore bättre att välja forum först och sedan välja prefix där de ligger på rad ovanför forumet. Det fungerar precis som tidigare.
Detta är enbart en extramöjlighet att komma direkt till ett ämne.
Det förstår jag men för min del handlar det inte om att välja i den menyn, det gick inte för min del med de tidigare färgerna utan om att den alls ligger där i synfältet. Nu är det dock väldigt mycket bättre sedan du ändrade färgerna :)
 
Missade detta först. Även i detta inlägg finns bra förslag. Jag har redan slagit ihop ett antal prefix de senaste dagarna för att få ner antalet.
Däggdjur är till skillnad från ex.vis spindlar, ormar, fiskar och fåglar som bör läggas under Övr.Djur
Innan jag bytte till Däggdjur hette prefixet Gnagare vilket jag med rätta fått klagomål på redan när jag lade in det.
Att Lantbruksdjur har ett eget prefix beror nog på att många med hästar även har ett intresse för dessa djur.

Utrustning har jag funderat på att slå ihop de övriga är jag lite mer tveksam till.

Finns det fler som har synpunkter här?
Nu läser jag ju mest genom nyttknappen, men är de forumen mindre aktiva kanske det räcker med bara "övriga djur"?
 
Nu läser jag ju mest genom nyttknappen, men är de forumen mindre aktiva kanske det räcker med bara "övriga djur"?

Själva forumet är fortfarande bara 'djur' uppe i menyn. De övriga är bara prefix man kan välja när man startar trådar/vill läsa inom ett visst ämne. :)
 
Inte en våldsamt stor sak, men jag tycker att den grå färgen på "gnägg" blir förvirrande för att den är för lik det som används längre ner på andra orelaterade forum.
Hem&Hobby-prefixet är egentligen Övrigt-prefixet under Hem&Hobby och är tyvärr välanvänt för allt möjligt.
Lämpligt att skriva "Övr. Hem&hobby" på samma sätt som gjorts på motsvarande för Allmänt, Barn och Djur.
 
Förstår nog inte riktigt vad du menar med Hästnyheter. Är det där det står Hästfolk och Hästnyheter. Där är det kanske onödigt. Sedan är det så att Hästnyheter bara har ett prefix och det heter Hästnyheter. Hästnyheter är även underforum till Hästfolk då det precis som Radannonser inte behöver ligga längst upp, de forumen är dessutom lite specialforum.

Sedan skulle jag nog säga att Bukefalos är ett hästforum som fått mer och mer aktivitet under framförallt Allmänt och Hund. Så det är väl inte lika mycket hästforum längre, men roligt att de andra delarna har vuxit.

Ah, jag tror jag missuppfattade hästknappen! My bad! Trodde den gick till nyheter 😅
 

Bifogade filer

  • received_2930436893677084.jpeg
    received_2930436893677084.jpeg
    122,7 KB · Visningar: 19
Missade detta först. Även i detta inlägg finns bra förslag. Jag har redan slagit ihop ett antal prefix de senaste dagarna för att få ner antalet.
Däggdjur är till skillnad från ex.vis spindlar, ormar, fiskar och fåglar som bör läggas under Övr.Djur
Innan jag bytte till Däggdjur hette prefixet Gnagare vilket jag med rätta fått klagomål på redan när jag lade in det.
Att Lantbruksdjur har ett eget prefix beror nog på att många med hästar även har ett intresse för dessa djur.

Utrustning har jag funderat på att slå ihop de övriga är jag lite mer tveksam till.

Finns det fler som har synpunkter här?

Jag kan skapa mer huvudvärk och påpeka att jag hade uppskattat följande prefix på hund:
hundsport / beteende / avel&ras / övrigt

Eller om hälsa ska va kvar kanske
Hundträning / hundhälsa / avel&ras / Övrigt
Men hundträning kanske är diffust?

Speciellt i perioder då jag inte följer forumet och vill läsa ikapp det som är intressantast / mest lärorikt för mig. Jag känner aldrig att jag vill läsa allt som skrivits om dåliga magar och trasiga klor, som hundhälsa-prefixet. Intressant, men hade hellre lyft fram träningstrådar ur massan av trådar.


Jag hade även läst mer om dessa ämnen och hoppas att en sån sorteringsmöjlighet skulle uppmuntra till mer.

Just nu tror jag att eventuellt nya besökare som är intresserade av hunträning kanske inte fastnar här eftersom det är svårt att hitta inlägg om det, trots att det finns mkt duktigt folk här redan.
 
Sedan vill jag komplettera med att vi inte kan ta bort för många prefix då tappar vi fördelen med att kunna gå till olika specifika ämnen.
Vill man ha färre val kan man titta i forumlistan.

Jag tryckte runt lite på de olika prefixen för att se hur "aktiva" de är och galopp känns ju verkligen som ett prefix som skulle kunna tas bort. om jag tolkar det rätt så var senaste inlägget under det prefixet juni 2019, därefter någon gång under 2018... det kan väl gå under övriga grenar?
 
Tycker det nya är SUPER! Men - tycker prefixen är för många. Tycker t.ex att utrustning hade räckt, det behöver inte finnas ryttarutrustning och hästutrustning också. Tycker även att grundutbildning, hästhantering och träning är lite samma sak. Prefixet däggdjur förstår jag inte alls.

Håller helt med om att Utrustning räcker som ett prefix och att hästprefixen kanske borde avgränsas till Ridning och Hantering.
 
Nu läser jag ju mest genom nyttknappen, men är de forumen mindre aktiva kanske det räcker med bara "övriga djur"?
Hund är ett av de mest aktiva forumen.
Har valt att slå ihop Katt och andra djur men behålla namnen i forumnamnet för att det skall bli lättare att hitta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Rutorna med populära trådar från olika delar av forumet har fått lite ändrad funktionalitet. Du behöver vara inloggad för att se detta...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 381
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
21 974
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp