Bukefalos 28 år!

Största ponnyn/ponny-korsningen du träffat?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ponnyer/ponnykorsningar kring 149-152 cm är väl knappast ett ovanligt fenomen på något sätt. Men det finns ju de som är ännu större också. Hur stor är den största ponnyn/ponnykorsningen du träffat?
Innan jag träffade H.H mötte jag några ponnykorsningar som var runt 154 cm. En var renrasig Connemara, en sas vara korsning Connemara/Irish Draught och en var renrasig Welsh Cob.

Sen träffade jag H.H :p
En 162 cm häst med en ca. 130 cm korsningsponny-mor (och antagligen en betydligt större far...) O_o

Är det någon mer här som träffat så "enorma" ponnyer/ponnykorsningar? :D
 
165-167?! Say what?! :eek:
Flera runt 160?!
Jag trodde inte maror skulle vara över 148 cm?! :confused:

Jo då, deras naturliga variation i höjdspann går upp till 155. Rasstandarden är ju satt till tom 148, men det känns ju ganska konstruerat och mer anpassat efter tävlingsklasser och hur hög en ponnyras "får" vara än efter rasens naturliga variation. Men det är ju min egen åsikt såklart.
 
Jag kan vara ute och snurra helt nu, men har inte Beridna Högvakten en häst som är SWB x Welsh Cob, med Cippyn Red Crusader som antingen morfar eller farfar typ? Har också för mig att den är runt 165 cm.....
 
Ponnykorsning där mamman är en welsh och pappan SWB, avkomman ifråga är runt 168-170 cm hög. Ägaren hade tänkt sig en liten "lagom häst" på max 160 cm..SWB pappan är 167 cm och mamman är 143-144 cm.
 
Det här blir ju bara värre och värre....:D
När jag startade denna tråd trodde jag seriöst att jag hade en av Sveriges åtminstone 5 största ponnykorsningarna. Jag hade visst fel.........:nailbiting:
 
Min ponny är 156 cm, han ser ut som en typiskt ponny och de flesta tror han är ponny.

Hade en korsning med halvblodsmamma och ridponnypappa som var 157 cm, såg ut som ett litet halvblod, ingen trodde han var ponny.
 
Min ponny är 156 cm, han ser ut som en typiskt ponny och de flesta tror han är ponny.

Hade en korsning med halvblodsmamma och ridponnypappa som var 157 cm, såg ut som ett litet halvblod, ingen trodde han var ponny.

Va?! :eek: Är han skäcken (minns inte vad du kallar honom nu...) 156 cm?! :eek:
Jag har hela tiden trott att han varit typ 148 cm, också eftersom att han sett såpass mycket mindre ut än Fille....:o
 
Connemara av häststorlek är väldigt eftertraktade, du får inte lika mycket betalt för dem som en ponny av samma kaliber, men de är inte svårsålda. Skulle jag ta föl på mitt sto skulle jag definitivt satsa på att avkomman blir en överhöjdare.
 

Liknande trådar

Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 302
Senast: fio
·
M
Avel Hej! Jag har länge funderat på att ta föl på mitt snart 17-åriga ponnysto. Men jag har också kännt att jag inte haft varken tid...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp