Bukefalos 28 år!

Största ponnyn/ponny-korsningen du träffat?

Lite intressant det där med hur man uppfattar hästarnas storlek egentligen :)

Nu är båda mina 154 (newforestkorsning)och 155(welshcobkorsning), den större har rätt mycket massa men är väldigt ponnyaktig i utseendet.
Den mindre är nättare och mer storhästaktig i sitt uttryck, mer likt ett fullblod eller ridponny i typen.

Det är den maffigare som folk frågar om det är ponnymått på, inte den nättare :p
 
OT, men gud vad besviken jag blev på den här tråden. Här trodde jag att titeln sade Sötaste ponnyn/ponnykorsningen du träffat... och så handlade tråden om något helt annat! Jag ville ju se sockersöta ponnyer. :p

On topic så var min medryttarhäst en haflinger på cirka 155 cm, så lite större än vanligt. Hon var söt också. ;)
 
Jag tycker inte det är konstigt eller ovanligt att korsningar mellan ponny och halvblod/stor häst blir hästar, det är konstigare om 147+165 avkommor håller sig på ponnymått. Särskilt om det är hingsten som är ponny.

Renrasiga ponnys runt 160 är mer spännande, det händer inte så ofta. I Sverige finns det nog få eftersom det tyvärr inte finns någon marknad för dem (men ligger en ute på annons nu), jag tror dock det håller på att ändras. Folk börjar gå bort från att halvblod är det enda som duger och bli mer öppna för mångfald. I UK är connemaror på 155-160 jättepopulära och kostar mer än en likvärdig av ponnymått. De har mer tradition för att rida småhästar och många avlar för att få fram ponnys i hästformat.

Arabhäst och islandshäst är ju inga ponnyraser, snarare raser som har många små individer. Ryska araber är ofta stora, över 160. Även kommit många stora egyptare, men de är i regel gracila och bär inte upp ryttare bättre än en kompakt bredryggad polsk arab av ponnymått. Inom araben tycker jag att man förlorat brukstypen vid att avla fram större högbenta gracila hästar, jag föredrar den kraftigare mindre modellen.
Har ridit en islandshäst som var 150+, han var jättefin och rastypisk.
Jag tycker det är positivt med överhöjdare så länge man inte förlorar rasens egenskaper. :)
 
... och en var renrasig Welsh Cob

Tänkte bara flika in att welsh cob är ingen renodlad ponnyras, rasstandarden har ingen maxhöjd. Det finns individer uppemot 165 och säkert några ännu större. Den största jag har träffat IRL var ca 165. Min egen welsh cob är nu tre år och ca 154 cm, hans mamma är runt 157 cm.

Sedan är det vanligt att uppfödare siktar på ponnymått eftersom de ofta blir duktiga tävlingsponnyer, men en welsh cob kan per definition inte vara en "överhöjdare". :)

DSC_3315.jpg
 
Tänkte bara flika in att welsh cob är ingen renodlad ponnyras, rasstandarden har ingen maxhöjd. Det finns individer uppemot 165 och säkert några ännu större. Den största jag har träffat IRL var ca 165. Min egen welsh cob är nu tre år och ca 154 cm, hans mamma är runt 157 cm.

Sedan är det vanligt att uppfödare siktar på ponnymått eftersom de ofta blir duktiga tävlingsponnyer, men en welsh cob kan per definition inte vara en "överhöjdare". :)

DSC_3315.jpg

Intressant! Det förklarar alltså varför jag sett en hel del WC som sett "misstänkt stora" ut :up:
Förövrigt dör jag sötdöden när jag ser din häst :love: :love: :love:
 
Nu är jag skittråkig men -den största ponnyn jag träffat är 148cm ;) :p

(men jag fattar frågeställningen)


Har träffat Welsh Cob på närmare 160cm och Connemaror runt 155cm :)

Jag började först skriva ett svar om fusk vid mätning, men så förstod jag att det inte var felmätta ponnys det handlade om. :D
 
OT, men gud vad besviken jag blev på den här tråden. Här trodde jag att titeln sade Sötaste ponnyn/ponnykorsningen du träffat... och så handlade tråden om något helt annat! Jag ville ju se sockersöta ponnyer. :p

On topic så var min medryttarhäst en haflinger på cirka 155 cm, så lite större än vanligt. Hon var söt också. ;)
Skapa tråd!!!:):):up:
 
Ägt en ponnykorsning för några år sedan han var 158 cm i mankhöjd ca. New Forest / Arabiskt fullblod, världen goaste häst, han såg verkligen ut som en förvuxen ponny :love: Saknar honom ännu!
 

Liknande trådar

Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 304
Senast: fio
·
M
Avel Hej! Jag har länge funderat på att ta föl på mitt snart 17-åriga ponnysto. Men jag har också kännt att jag inte haft varken tid...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp