Stöld av sadel hos bussgods!

Sv: Stöld av sadel hos bussgods!

Jag håller med dig men så pratar vi ju förmodligen om samma kontor :p Alltid otroligt trevlig och hjälpsam personal som hjälper dumma mig när jag ska skicka sadlar med efterkrav.

Haha ja, jag menar det på våxnäs. Sen finns det väl ett mindre i stan tror jag. Men jag tycker alltid de är superbra! Bättre än Posten iafll...

Vems fel är det då när det står att den har kommit till dom ett visst datum och sedan bara försvinner därifrån? Man ska banne mig kunna lita på företag som hanterar gods annars ska dom inte hålla på och jag ska tryggt kunna skicka mina varor. Dom ska inte bara gå upp i rök.

Om du lånar ut en tröja till din kompis, är det då din kompis fel om din tröja försvinner i samband med ett inbrott i dennes lägenhet?

Senast ändrad av en moderator:

Här är det utlämning över disk med personal så det är nog såpass säkert det kan vara. Däremot fick jag ju hämta ut mammas paket med mitt leg men vi heter ju 'likadant' så det kändes inte oseriöst.

Kl*

Jag skickar och får ofta saker med bussgods, oftast sadlar. Har aldrig varit några problem och jag är jättenöjd med dem!

*KL

Jag har bara varit i kontakt med bussgods en gång, när jag skulle hämta ut sadel. Klev in på "kontoret" som bestod av ett rum med ett skrivbord och lådor både högt och lågt! Han hade inte fått in mitt paket sade han, men det visade sig att det stod där på golvet, något jag fick syn på själv.

Men om det bara var den snubben som hade en dålig dag kan jag omöjligt uttala mig om eftersom det bara har varit en gång. Men personligen skickar jag alltid med Posten (för där har jag ändå koll på hur pakethanteringen ser ut).

Haha exakt! De är supertrevliga där och alla paket finns i ett stort lager som inte syns från disken vilket känns bra.

Kl.
Bussgods skulle jag aldrig använda. Vi har godshantering på tågen. De ställer oftast bara in paket utan att tala om vart det aka av så ibland fårman giaaa lite. Inte alltid det kommer ngn o möter upp heller. Då ställer vi paketet på perrongen o hoppas på det bästa.... Ibland glömmer vi paket pga mycket att göra o dp går det med upp hela vägen till Linköping. Med lite otur går tåget in på verkstad o är borta några dagar. Så undrar folk varför det tar så lång tid.

Billigt tycker jag det inte det är. När jag jämfört har posten varit billigar samt att de är snabbare. Har aldrig tagit mer än två dagar.

Karlstad är nog kanske bra att skicka ifrån, men min erfarenhet att få pengar från Karlstad vid efterkrav är INTE goda.... MINST 2 VECKOR..... oftast ännu längre tid innan dom behagar skicka iväg pengarna dom fått in på uthämtade efterkrav.....

Men nåja dom är inte värst i landet... det är Malmö.... där tog det 5 VECKOR :O

Tyvärr kan vi inte skicka med posten med postförskott då vi inte har något plusgiro....
Däremot fungerar posten superbra vid postförskott till utlandet, då KRÄVER dom BANKKONTO.....

Kortast tid med bussgods efterkrav har varit Stockholm och Vaggeryd, där har det tagit 1-3 dagar innan pengarna varit på kontot.....

Halmstad, Falkenberg, Varberg, Göteborg brukar ta ca 2-3 veckor innan dom sätter in pengarna....

För ett antal år sedan när jag skickade ett paket till Kiruna fick vi en smärre chock....
För då skickade dom pengarna FÖRST till Luleå, som sen 1 gång i MÅNADEN satte in pengarna....
Varför dom själva inte fick gå till banken som i exempelvis i Vaggeryd kunde dom i Kiruna inte svara på....
Speciellt som själva paketet bara tog 2.5 dygn på sej från södra ändan av landet ända upp dit.....

På måndag är jag inne på 3e veckan i min väntan på pengarna från Bussgods... Lååååångt från dom 10 dagar dom lovade.... eller dom sa ju för all del MINST 10 dagar... så att nu vet jag i alla fall att MINST betyder > 3 veckor.....

Men varför postföskott öht?
Om jag säljer är det alltid med förskottbetalning.

Men i detta läge så vägrade köparen att köpa med förskottsbetalning....

Och det har ju i och för sej fungerat tidigare.... suuuuck.......

Det är hur enkelt som helst att SE vad det är i dom olika paketen...

Man är ju tvungen att skriva vad paketet innehåller på lappen som klistras på paketet.

På vårat lokala ut- och inlämningsställe läggs alla paket på hyllor i ett garage och sen går man själv dit och letar i en genomskinlig låda efter sin egen lapp, inte svårt att läsa att XX har fått YY i sitt paket....
Sen kritar man dit en kråka på lappen och lägger tillbaka den och tar med sej ett paket ut genom dörren och lägger den i bilen och åker därifrån... med förhoppningsvis sitt egna paket......

"VÄÄÄLDIGT SÄKERT"... jo jo.....

Men det jag tycker är värst är att det tar så DJ***A lång tid innan man får sina pengar :mad: :mad:

Men va fan, är det ens lagligt?!?!

Kört lite sommarjobb för DHL i sommar, och där måste vi ju scanna paketen när vi lastar på dem på bussen och vid avlämning, alla paket har ju en egen identitet och går ju spåra hela vägen.

Jag har också jättegoda erfarenheter av Bussgods. Fått pengarna snabbt och paketen kan inte tas ut utan påskrift och legkontroll.

Håller med om detta att det tar eviga tider att få sina pengar. Inte särskilt roligt när det tar 6 veckor efter uthämtandet innan man får sina xx 000 kr.

Men varför postföskott öht?
Om jag säljer är det alltid med förskottbetalning.

Aldrig i livet att jag hade betalt vad en sadel kostar i förskott till en okän människa! Har skickat med bussgods flera gånger och det har faktiskt aldrig varit problem. Fått pengar inom en vecka och upplevt att jag fått väldigt bra service:).

Jag har nog köpt säkert tio sadlar o alltid betalat i förskott. Referenser, uppgifter o en bra magkänsla har alltid gjort att jag kännt mig helt trygg. Har sålt ett helt gäng på samma sätt. Antingen får de komma o hämta eller betala i förskott.

Sen vet jag inte om det är så mycket säkrar med pf/efterkrav. Kan ju lika gärna vara gamla böcker i lådan eller ngn gammal sketen fulsadel, det har vi ju läst om här på buke. Helt safe är man bara om man hämtar den själv...

*kl*

Börjar bussgods gå ner sig kan man ju undra...

Har fått en sadel skickad till mig och köparen bjöd på frakten...idag får jag sms om att jag kan hämta den men jag ska betala 4486kr.

Smsar köparen och frågar vad extra 486kr är för och hon svara att det är väldigt märkligt för hon betalade frakten när hon skickade den...
Hon bad mig att inte hämta ut den fören hon varit i kontakt med dem ang. detta....

Kanske försöker de med liten fuling??

Fick pengarna igår.... det tog "bara" 3.5 v... Så nu vet jag åtmindstånde hur länge MINST är.....

Jisses vad bedrövligt :(

Nog för att jag fått vänta & vänta jag också, men jag hade iaf pengarna efter "bara" 16 dagar.

Undras om de håvar in några pengar i räntor på de pengar de "kvarhåller"?

Det går tydligen inte att lita på dom. Skickade en sadel för nån vecka sen till en köpare och när hon skulle hämta ut den så var den borta. Stulen, sa dom. Som tur är så skickade jag med efterkrav så dom kommer att ersätta hela summan. Antar att sadeln är till salu igen på nån av hästsajterna.

Jag har inte sett någonstans att du skriver att du har polisanmält. För det har du väl gjort?

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: MissFideli
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 227
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 582
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Handdukar
  • Bilder från iPhone till Mac
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka