Ston som faller ur när de ger mjölk?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dwight
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 069
Sv: Ston som faller ur när de ger mjölk?

Vet inte vad de heter, men som sagt ha det som sista lösning. Det är dels svindyrt, och inte det idealiska för fölet.

Groov, vetekli och havre - där går att göra en del utfodringsmässigt genom att ge henne näringstätare kraftfoder. Det ska ju göras mot höets analysvärden, men genom näringstätare fodermedel får du ner volymvikten, och hästen orkar äta mer.

*kl*
Har själv ett sådant sto som ger för mycket av sig själv. Hon ser väldigt tunn ut vid föl och då får hon förutom fritillgång på ensilage (och vatten så klart) så fick hon 7kg kraftgrund plus 2dl olja. Precis som någon annan sa...fölet blev fetare och fetare och det vill man inte, speciellt då jag har shire och de ska växa sakta. Observera att hon och fölet gick med ett annat sto som var lägst i rang så visst åt märren sitt hö. Hon åt konstant. Bra tips om mjölkpellets ska testa det vid nästa föl.

Du kan också prova ett bättre lämpad kraftfoder än Krafft Grund. Nu åt dne här damen ändå 8 kg och mer ska man väl inte ha i dem, men mindre kraftfoder men ändå mer näring ger plats för att äta mer (orka mer alltså, inte lika mätt) hösilage. Och näringstätare fodermedel gör att volymen minskas vilket gör att det tas upp bättre. För stora mängder/mål gör ju att en del av fodret inte bearbetas och utnyttjas som det ska.

(och hade du inte ett VÄLDIGT proteinrikt hö så blev den där foderstaten inte så bra proteinmässigt och det var rätt stor risk hon fick för lite protein. Alla är vi ju dock barn i början, så det är inget 'skäll', utan mer råd på vägen =))

Groov, vetekli och havre - där går att göra en del utfodringsmässigt genom att ge henne näringstätare kraftfoder. Det ska ju göras mot höets analysvärden, men genom näringstätare fodermedel får du ner volymvikten, och hästen orkar äta mer.
Hur förhållandet mellan det smältbara råproteinet i höt är i förhållande till energin är vet jag inte då jag ju inte analysen hos mig då det inte är mitt hö, men vet att kvoten ligger på runt 8.

Vilka foder skulle du rekommendera? (svårt när man inte har hela analysen, jag vet, men jag vet också att du är en hejare på det där med foder :D)

Att ston faller ur vid digivning är inte ovanligt.
Problemet uppstår ofta för att man har varit lite för snäv i foderstaten före fölning.

Har man ett fölsto som är i MYCKET gott hull vid fölning så uppstår det inte fodersvacka om man är observant.

Man bör känna och klämma på dom ofta.
Minsta misstanke på viktras så plockar vi hem fölmärren och så får hon leva lyxliv i box med rejäl kraftfodergiva.
Hon får alltså enbart gå ute antingen hela dagen eller hela natten. Beroende på insekter.

Då vi får in en del sk "indiska kor" utifrån som beteshästar så har vi lärt oss att kombination fri tillgång på proteinrikt hö/hösilage inne plus ganska många kilo havre plus Breed spetsat med sojaskrå är det som ger bäst resultat.
(dyrt för ägaren)

Glöm miniräknare, kvoter och andra tabeller.
Här gäller det att ösa in mat.

Man kan tycka att man har bra bete. Då övriga flocken ser ut som oljefat.
Men man får också tänka att betet kanske inte just räcker ändå till "kossan"
Och då får man åtgärda problemet.

Lycka till

AM

Senast ändrad:

inget försvar på ägaren , men kan även vara en vitaminbrist eller tex vantrivsel som gjorde att hästen inte hade aptit för mer än 8kg. fel gjort av ägaren

Att ston faller ur vid digivning är inte ovanligt.
Problemet uppstår ofta för att man har varit lite för snäv i foderstaten före fölning.

Har man ett fölsto som är i MYCKET gott hull vid fölning så uppstår det inte fodersvacka om man är observant.

Man bör känna och klämma på dom ofta.
Minsta misstanke på viktras så plockar vi hem fölmärren och så får hon leva lyxliv i box med rejäl kraftfodergiva.
Hon får alltså enbart gå ute antingen hela dagen eller hela natten. Beroende på insekter.

Då vi får in en del sk "indiska kor" utifrån som beteshästar så har vi lärt oss att kombination fri tillgång på proteinrikt hö/hösilage inne plus ganska många kilo havre plus Breed spetsat med sojaskrå är det som ger bäst resultat.
(dyrt för ägaren)

Glöm miniräknare, kvoter och andra tabeller.
Här gäller det att ösa in mat.

Man kan tycka att man har bra bete. Då övriga flocken ser ut som oljefat.
Men man får också tänka att betet kanske inte just räcker ändå till "kossan"
Och då får man åtgärda problemet.

Lycka till

AM
ÖSA in med sunt förnuft. Det får ju inte gå till överdrift så stoet blir sjukt för det.

våra ston tappade oxå hull. så nu ökar vi fodret succesivt från mycket tidig dräktighet ,klämmer och känner , så de är goa och runda till fölningen. när man tycker att de är lagom mycket stannar man lite i den mängd och ökar lite till om de tappar vikt.
vi har kallblod förvisso men ger dem (utöver vanlig giva) selen och e- vitamin. morötter, ren protein med försiktighet, och 3-5dl solrosolja i maten. borstar dem mycket trots betessäsong pga cirkulationen. ev lite betfor.
Du får prova dig fram och se vad din häst behöver men............ändra inte för snabbt i kosten. tänk på att resultat kan ta ett tag att se. ändrar man för fort så är risken att man går förbi en bra foderstat för den hästen.
fri tillgång på hö kan visst vara bra men är det fler hästar i en hage ser man inte vad varje häst får i sig. ta in på natten ett tag och fodra och kolla lite hur många kg hästen äter. ....ungefär...

Detta var mitt tips..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 859
Senast: Snurrfian
·
C
Foder & Strö Jag har en häst som lätt tappar överlinjen. När jag fick hem honom i höstas var han mycket tunn över rygg och höftknölar (de stack ut...
Svar
12
· Visningar
3 528
Senast: Caslin
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 466
Senast: axel
·
Katthälsa Jag har en gammelkatt här hemma, han är i år minst 17år gammal. Jag skriver minst, för ingen vet närmare än så. Jag har själv haft...
Svar
16
· Visningar
5 663
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka