STOOOR mage..

B

**BORTTAGEN**

Täckesgjordarna räcker knappt under magen på henne nu :eek: och det är flera månader kvar :crazy:

Hur gör ni med täckesgjordarna? Kan man skarva dom med en resårgjord? :confused:
 
Har inte ens täcke på mitt dräktiga sto OCH hon går på lösdrift. Föredrar att ge mer hö/halm så att hon håller sig varm! Nu har hon ju iofs hyfsat med vinterpäls redan, inte så lång kanske men tjock och tät!

I övrigt har jag inget svar på din fråga. Skulle kanske vara om man syr ihop två lösa gjordar till en större, eller som du själv föreslår: skarvar med resår. Resår, som man kan köpa i sybehörsaffär, är nog att föredra framför gummiband som kan knipas.
 
Har inte heller täckat dräktiga märrar.
Vi brukar få våra föl ganska tidigt, och då kommer ju problematiken:
Skall man täcka av när fölet kommer?
De små krabaterna är ju experter på att klättra på mor (i alla fall våra! ;)), och det är fort gjort att de fastnar i täcket...
De är ju inte smidiga direkt, de små liven! Fastnar de med ett ben i ett snöre eller gjord, drattar de garanterat omkull. Och har att göra en stund innan de kommer loss.

Eller så fastnar de i något annat...

Jag är kanske lite överdrivet försiktig, men det kommer väl av att man har sett lite för mycket "omöjliga" olyckor hända!

Och skall du täcka av, skall det nog ske före nyår, än efter.

Bra mat ger ju den bästa värmen!

Lycka till hur du än gör!
 
Tack för svaren.... Hon är inte täckad än och hon är inte klippt men jag är orolig att hon kommer frysa :crazy: Hm jag kanske bara är sjåpig? :eek: De har inget vind- eller regnskydd i hagen. Med tanke på tidigt föl (mars) så verkar det ju vara en bra idé att INTE täcka...

Vad tycker ni jag ska göra? Bara proppa i mat och kolla henne och täcka om hon absolut fryser? :confused: Det är ett äldre halvblod (skrittas bara).
 
Går hon på lösdrift?

Annars kan man ju vara uppmärksam och ta in henne om det blir alltför ruskigt väder.

Det enda täcket jag använder till min dräktiga pålla (ska föla i mars) är ett fleece som hon får ha på en stund om hon kommer in från hagen och är jätteblöt.
 
Har jag inte ens tänkt på ännu... :D ;) Men det ska bli intressant, då min är bra rund redan, men att dom ska räcka till tror jag inte är någon fara...Fast man vet ju aldrig... :angel:
Jag rider min, så hon går täckad o kommer o göra det i vinter, hon ska föla i slutet av maj, så innan dess hoppas jag ha hunnit "täcka av". :)
 
Går hon på lösdrift?

Annars kan man ju vara uppmärksam och ta in henne om det blir alltför ruskigt väder.

Nej, de går i vanlig hage från 7 tills ca 17. Hagen är rätt stor, det finns inte vind/regnskydd. Fritt hösilage ute... Jag jobbar dagtid så jag kommer inte till stallet förräns efter de kommit in så jag har svårt att hålla kolla på henne.
 
Du behöver nog inte täcka henne! Har dessutom hört av annan uppfödare att om man INTE täckar stoet så blir fölets päls tjockare när det föds tidigt. Vet inte hur det går till, men eftersom stoet själv sätter tjockare päls utan täcke kanske den infon vidarebefodras till fölet på nåt sätt. Jag tycker det låter logiskt! Och jag tänker inte täcka mitt sto, fast hon går ute hela vintern! Bättre att ge mer hö/halm så de håller värmen den vägen. Lycka till!
 
Slappna av! Du är inte sjåpig!
Inte sjåpigare än mig i alla fall! ;)
Det var inte så jag menade, men ibland glömmer man hästarnas ursprung.
Bara för att vi fryser, gör ju inte hästarna det.

Om hon har fri tillgång på grovfoder, kommer hon inte att frysa.
Om du vet att det kommer att ösregna en hel dag, kan du ju slänga på "regnkappan" den dagen,
om ingen har möjlighet att ta in dem efter ett par timmar.

Våra stormagade damer vill helst gå ute i regn med, trots erbjudande om torrt och varmt.
Så länge det bara går, vill de vara ute! Och det är ju det bästa.


Jag tror inte ens att du behöver proppa i henne mat!
Mitt ena sto har kort päls naturligt, men hon fryser inte i alla fall.

Det kommer att gå jättebra!

mvh
 
Jag får tyvärr täcka mitt gamla sto nu när hon är dräktig för hon har inte satt någon vinterpäls ännu och då hon börja skaka så fick jag täcka henne eftersom hon är svår att hålla hullet på och gammal + dräktig så täckar jag henne men än så länge inga problem med jordarna och hon äter så mycket hö och kraftfoder hon orkar blir alltid hö över hos henne plus att de får ute :smirk: Men det går att sy i resår för det har vi gjort på ett shettis täcke där märren blev för tjock för fort :D
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej! Vi ger vår dvärgpudel valp på 8 månader råfoder: mush vaisto puppy samt lite torrfoder. (Den är han inte så jätte intresserad av...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 818
Senast: Rugge
·
L
  • Artikel
Dagbok Hela juli tills nu har varit skit jobbigt som är för flera andledningar. Men det MEST jobbiga är att det var ett år sen som den värsta...
2
Svar
21
· Visningar
1 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp