Bukefalos 28 år!

Stopp i tunntarmen!

Jag hade en häst som fick stopp i tarmen, och det var INTE bra. Tarmen blev smalare på vissa ställen enl vet, men tyvärr visste vi inte vad problemet var förrän efteråt.

Vidrigt hursomhelst, tänk på den stackars hästen och ge upp innan det blir för djävligt, det är mitt råd, men jag hoppas självklart att ni klarar det. Det gjorde inte min :cry:
 
Kan man inte buköppna? Eller är hästen i för dålig kondition eller något annat (ekonomi eller vad som helst) som gör att det inte går? Eller är det helt enkelt så att man inte kan fixa det med buköppning?

Bara nyfiken, för grovtarmsförstoppning som inte ger sig öppnar man ju (ibland iaf, är ju individuellt).

Håller tummarna för hästen, och lägger inga synpunkter på avliva nu eller prova allt som går, det kan bara de som SETT hur hästen mår göra..
 
Martha, är det där något som jag som amatör skulle kunna göra i förebyggande syfte? Vi har haft kolik här hemma nyligen och jag är vettskrämd för att det ska hända igen...
 
Ja, alla meridianer slutar i hovarna, massera bara om du är osäker...massera medhårs med ett "tryck" i randen där hoven börjar(övergången från mjukt till hårt)
 
En häst med stopp direkt efter magsäcken drabbas, pga den kontinuerliga magsaftsekretionen och gasbildning, av magsäcksöverfyllnad. Om man inte via nässvalgsond går ner och tömmer ut vätskan kommer magsäcken att dilateras tills den slutligen brister. Hästen kan som bekant inte kräkas och lösa problemet den vägen.

Jag tycker att detta låter rätt skumt. En veterinär skulle INTE ha skickat hem en häst med tvärstopp i duodenum, inte heller kan man ställa diagnosen utan att ha buköppnat eller obducerat hästen. Akupressur i all ära, men jag tror då inte att man kan få en tarm som vridit sig runt sin egen axel att snurra upp sig igen genom att påverka magmeridianen (eller vad det rätta namnet nu än månde vara).
Därmed inte sagt att jag inte tror på akupunktur/akupressur och dess goda effekter vid vissa tillstånd, men man måste ju vara realistisk.
 
men vanlig kolik har jag hävt med detta och jag är oxå medveten om att man skall i första hand kontakta veterinär...men ibland får man ta sake i egna händer om inte vet kan komma en helg på kanske 1-2 timmar...

denna hästen har även upprepade foderstrupsförstoppningar enl tidigare trådar, det låter ju ganska "intressant" i fallet...det verkar som om den syresätter sig dåligt och får dåliga "tarmrörelser" såsom att matstrupen även kanske har dåliga rörelser....OM det inte är en vridning så kanske det hjälper ändå...och Jamtland var det själv som förde akupressur på tal och då delger jag henne mina erfarenheter av just magåkommor....Att allt inte är svart eller vitt vet jag, och det hoppas jag att Jamtland oxå vet...
 
Står hästen fortfarande på dropp? Vad mer sa vet? Ska han kika på hästen igen imorgonbitti om han överlevt natten? Som sagt OM vet misstänker fullständigt stopp i tunntarmen låter det i mina öron fullständigt vansinnigt att skicka hem den hästen med avvaktan!
Vilka mediciner fick hästen och vilka ska ni själva fortsätta med? Fick ni någon antibiotika? Tänker då om vet räknar med att hästen överlever lär den få en pneumoni av att aspirerat ner i lungorna. :(
Stackars häst och stackars er. Tänker på er inatt. :(
 
Ursh va hemskt,
Hur har natten varit? är hon bättre eller sämre den stackars hästen?
jag håller tummarna för er!!!!
 
Stackars stackars er!
Hur går det för er, håller tummarna det hårdaste för er och kusen.

Fy så hemskt att drabbas av ett sådant besked.
Kramar från mig och kusen.
 
Svarar här till er alla.

Just nu ber vi om ett mirakel, i nuläget är det det enda som kan hjälpa lilla hästen genom detta. Är hon oförändrad eller sämre i morgon kommer nödslakten.

Det som har hänt idag är att vi (så gott vi nu kunde) gav akupressur och massage behandling, på diverse punkter och meridianer. Det som var noterbart var att vi då började höra tarmljud igen från pållan, tidigare har det varit kusligt tyst i magen. Sen om det berodde på behandlingen eller på slumpen ska jag låta vara osagt.

Nu ikväll har pållan försökt dricka, men det mesta kommer upp igen.

Hästar kan normalt sett inte kräkas, men den här hästen hostar upp maginnehåll, vilket är anledningen att inte magsäcken sprängs. Pållan är förvånansvärt "pigg", det syns på ögonen att hon är bekymrad, men det är bara när hon tar i för att hosta upp slem eller maginnehåll som hon synbart har ont. Hon har fortfarande ingen feber, dock en förhöjd puls ikväll då vet var ut och gav henne antibiotika. Hon är uppmärksam på omvärlden, och "hänger med", men hon börjar bli uttorkad och hon blir fort trött (när "jobbar" med henne)

Så jag hoppas, än så länge hoppas jag. Det är en underbar liten häst, med ett hjärta av guld. Livet är orättvist, det har inte gått ett helt år sedan våran senaste stora förlust, då lilla Ida dog.

Idag har jag dessutom dragit fram tre dödfödda lamm ur en av tackorna, hon är lagom upprörd och jag är så trött. Kan någon tala om varför man håller på med sånt här? vad är det för mening att försöka då det hela tiden jävlas och det är dom bästa/minsta/oskyldigaste som går åt först?

Tack för all er hjälp. :bow:

Jenny
 
jeg skal bestemt ikke være klog - men havde virkeligt slem kollik på en islænder følunge i November -
veterinæren talte om operation og tarmslyng - jeg sagde nej
Som en sidste løsning gav vet. så 5 litter vædske i blodet - med Bvitamin - og det var som et trykkeslag væk
Jeg ved ikke om du har prøvet - men eftersom det reddede mit føl - som jeg havde opgivet- hun lå bare ned selv om jeg stod og SPARKEDE hende - synes jeg lige jeg ville fortælle om det - men eftersom en lille isbukføl skulle have 5 liter - skal din nok have mindst 10 litter
ellers ville jeg bare sige at jeg tænker på dig - :cry:

kram fra skåne
 
Det är väntan och oron över att inte veta vad som ska hända som är värst!
Hela julen genomled vi med ett helvete, just med att veta om hästen lär överleva eller inte.

Jag hoppas ni har turen på er sida, just med tanke på hästens skull!

Håller mina tummar för hästen!
 
Ett stort tack för ert stöd och engagemang.

Lilla hästen finns inte mera nu, vi tog ut nödslakten i förmiddags. Ett hårt slag, men hästen blev inte bättre, så för hennes skull. Idag på morgonen så försökte hon äta, men allt kom upp på en gång, både vatten och mat.

Det är ohyggligt när unga hästar (hon var ju "bara" 12) går åt. När det sen är en riktig "Guld" häst känns det ännu värre. Våran hästvärld har förlorat en pärla, men våra vänner i Trappaland har fått dit en verklig kompis.

Krama era hästar en extra gång i kväll, man vet aldrig vad som händer i morgon.

Jenny
 
:cry:

usch så hemskt!

Nu slipper hon lida mer iallafall
hoppas ni orkar med den smärta och sorg ni nu måste bearbeta

tröstkramar från mig och sunnan
 

Liknande trådar

Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 162
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 428
Senast: Korven
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 931
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp