Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

Det är lätt att få gratis katter. Sätt upp en lapp i lantbutiken eller hos veterinären så piper telefonen konstant.
Har fått många djur (inkl hundar) på det sättet..
Jag har inte sett lappar i affären gällande vare sig kattungar säljes eller önskas sedan jag bodde i Stocholmsförort för väldigt många år sedan.
 
Jag har inte sett lappar i affären gällande vare sig kattungar säljes eller önskas sedan jag bodde i Stocholmsförort för väldigt många år sedan.
Det kanske beror på kulturen där du bor. Här är det lappar lite överallt.
Säkrast är det att få napp hos veterinären, de brukar ha koll på de flesta ;)
Ibland behövs inte ens en lapp om man känner vetten tillräckligt väl, stamkund, då kan de rekomendera direkt när det är kunder som pratar om oönskade kullar, hittekatter mm.
 
Fast det är en avart av No-kill-policyn.
Jag blev en period dränkt av tiggmeddelanden från olika kattorganisationer på fb där de tiggde pengar till dyra operationer av katter som led svårt där prognosen var i bästa fall diskutabel i många fall usel. Vi pratar inte om en eller två utan riktigt många. Idag stöter jag inte på dem så ofta iom att jag avsa mig att läsa deras inlägg men antar att det ser lika illa ut idag. Tyvärr dyker det fortfarande upp den här typen av meddelanden. Utifrån det jag sett så är inte det här avarten utan den normala gången där det finns några få vettiga undantag som inte ägnar sig åt dyrt djurplågeri
 
Jag tycker ju som sagt att märkning och ägarregistrering, samt vaccinationer ska vara obligatoriskt.

Inte bara för "Bondkatter", utan för alla katter.

Sedan så anser jag också att det behövs vaccineringar.

Det jag däremot ställer mig frågande till, är när man kräver "stamtavla".

Har just de veterinärerna som skrivit dokumentet koll på att det förekommer gruppbetäckning även på vissa raser av allmogefår? Eller att det finns flera tuppar bland Lantrashönsen i hönsgården? Alltså grupper med djur i bevarendeavel med "fader okänd"?

Förtydligande av något slag runt hur antalet katter ska regleras, är bra.
 
Jag tycker ju som sagt att märkning och ägarregistrering, samt vaccinationer ska vara obligatoriskt.

Inte bara för "Bondkatter", utan för alla katter.

Sedan så anser jag också att det behövs vaccineringar.

Det jag däremot ställer mig frågande till, är när man kräver "stamtavla".

Har just de veterinärerna som skrivit dokumentet koll på att det förekommer gruppbetäckning även på vissa raser av allmogefår? Eller att det finns flera tuppar bland Lantrashönsen i hönsgården? Alltså grupper med djur i bevarendeavel med "fader okänd"?

Förtydligande av något slag runt hur antalet katter ska regleras, är bra.
Jag tror att SVF främst fiskar efter att ursprunget på de katter som används i aveln behöver vara känd för att man ska kunna bedriva avel enligt rådande djurskyddslagstiftning (även för att kunna uppfylla de kriterier bondkattsföreningen själva satt upp).

Om det sedan utfärdas stamtavlor eller om man endast för något slags genetiskt register tror jag inte att de lägger sig i.

Fader okänd i en flock där alla individer är kända och fader okänd som i att man verkligen inte har koll på vilka individer som är inblandade är olika saker.

Om jag har 3 hankatter som är möjliga fäder är det en helt annan sak än att jag inte har en jäkla susning.
 
Jag blev en period dränkt av tiggmeddelanden från olika kattorganisationer på fb där de tiggde pengar till dyra operationer av katter som led svårt där prognosen var i bästa fall diskutabel i många fall usel. Vi pratar inte om en eller två utan riktigt många. Idag stöter jag inte på dem så ofta iom att jag avsa mig att läsa deras inlägg men antar att det ser lika illa ut idag. Tyvärr dyker det fortfarande upp den här typen av meddelanden. Utifrån det jag sett så är inte det här avarten utan den normala gången där det finns några få vettiga undantag som inte ägnar sig åt dyrt djurplågeri

Jag som jobbat ideelt åt ett par kattorganisationer, skulle säga att det inte alls förekommer något tiggeri på fb etc hos majoriteten av de katthem vi har i landet. Den sortens tiggeri ser vi enbart från privatpersoner som köpt sin hus/bondkatt för en tia per tass. När den blir påkörd eller sjuk finns inga pengar till veterinär. Sedan finns det ju några enstaka mindre organisationer som får för sig att rädda katter till vilket pris som, men det rör sig snarare om några privatpersoner som fått för sig något än ett organiserat katthem. Som sagt större seriösa katthem sysslar inte med den sortens tiggeri alls.

Sedan är det ju så att vi helt klart avlivar majoriteten av de katter vi fångar in på bondgårdar. Den extrema inavel det nästan alltid rör sig om ger konsekvenser. Många har missbildningar och kroniska magproblem efter svält och mask, sviter av kattpest och kattsnuva etc. Det finns så klart inte heller pengar för att åtgärda TR hos ett 20-tal bondkatter samtidigt. Så avlivning hos en seriös kattorganisation är oerhört vanlig.
 
Om folk vill ha bondkatt så åk hit till Skåne. Det slås och skjuts ihjäl katter årligen på dom gårdarna släktingar jobbar på.

Är glad att SJV kollar över denna "avelsplan", högt oseriös och luktar som personer som vill fortsätta som dom alltid gjort med sin katthållning. Vill man bevara en genetisk bas för vår ursprungliga katt så finns ju Europé; man tar in noviser från bondgårdar hela tiden och alla gentestas, ingen rasinblandning tillåts och om man vill vara säker på att man får duktiga musjägare (skillnad på jaktförmågan är inte så stor hos katter) så kan man väl avla "brukslinjer" som man gör på hundar?
 
Om folk vill ha bondkatt så åk hit till Skåne. Det slås och skjuts ihjäl katter årligen på dom gårdarna släktingar jobbar på.

Är glad att SJV kollar över denna "avelsplan", högt oseriös och luktar som personer som vill fortsätta som dom alltid gjort med sin katthållning. Vill man bevara en genetisk bas för vår ursprungliga katt så finns ju Europé; man tar in noviser från bondgårdar hela tiden och alla gentestas, ingen rasinblandning tillåts och om man vill vara säker på att man får duktiga musjägare (skillnad på jaktförmågan är inte så stor hos katter) så kan man väl avla "brukslinjer" som man gör på hundar?

Visst är det underligt att det påstås att det är omöjligt att hitta bondkatter samtidigt som katthemmen, länsstyrelsen osv har fullt upp med att försöka råda bot på den stora mängden hemlösa bondkatter som finns.
 
Visst är det underligt att det påstås att det är omöjligt att hitta bondkatter samtidigt som katthemmen, länsstyrelsen osv har fullt upp med att försöka råda bot på den stora mängden hemlösa bondkatter som finns.
De kanske presenteras fel?
Jag har liksom ingen nytta av en skygg katt som måste bo ensam inomhus.
Jag behöver en tuff, glad, frejdig och kontaktsökande katt som fungerar bra med andra katter och hundar.
Att hålla katt ute kräver ju att man kan få kontakt med katten för att kontrollera hälsa och se till att de har vad de behöver. Våra kommer när vi ropar på dem, om de inte är upptagna. I alla fall förr eller senare. Och flera av dem går gärna med på promenad. De älskar när husse jobbar ute så att de kan vara i närheten och titta på.
För att en utekatt skall hålla sig hemma så måste de gilla sina människor massor. Ju mer desto bättre.
 
om man vill vara säker på att man får duktiga musjägare (skillnad på jaktförmågan är inte så stor hos katter) så kan man väl avla "brukslinjer" som man gör på hundar?
Ja det är ju det som behövs.
Bra gårdskatter.
Inte en hög förvildade katter utom kontroll.
 
De kanske presenteras fel?
Jag har liksom ingen nytta av en skygg katt som måste bo ensam inomhus.
Jag behöver en tuff, glad, frejdig och kontaktsökande katt som fungerar bra med andra katter och hundar.
Att hålla katt ute kräver ju att man kan få kontakt med katten för att kontrollera hälsa och se till att de har vad de behöver. Våra kommer när vi ropar på dem, om de inte är upptagna. I alla fall förr eller senare. Och flera av dem går gärna med på promenad. De älskar när husse jobbar ute så att de kan vara i närheten och titta på.
För att en utekatt skall hålla sig hemma så måste de gilla sina människor massor. Ju mer desto bättre.

Ja, tyvärr blir dom ju skygga när bönder och andra inte tar hand om dom. Sen behöver inte alla katter från katthem vara inne själva. Många katthem har katter man säljer som utekatter. Och de lär inte vara skygga.
 
Det kanske har blivit bättre eller så sökte jag på fel katthem. Men jag har haft svårt att hitta katter som får gå ut.

Du måste också förstå att katter som hamnar på katthem inte har de bästa förutsättningarna. Det är katter som ofta kräver mer av sin människa än om man köper en kattunge som har haft en bra start på livet eller en vuxen katt med goda förutsättningar. Ofta har katthemskatter varit igenom en del. Varit hemlösa och skygga, eller på andra sätt inte haft optimala förutsättningar att vara trygga individer. Då är det riskabelt att släppa ut innan katten fått återhämta sig och lära sig att människorna är snälla och att hemmet är tryggt.

Köper man en katt från ett katthem får man ställa in sig på att den har ett bagage med sig. Visar sig sen bagaget vara litet och lätt så ska man vara glad.

Sen har folk som jobbar på katthem sett för många utekatter fara illa och därför vill de helst inte att katter från dem blir utekatter. Men det dyker upp individer lite och då och då som varit utekatter hela livet och där även katthemmet anser det.
 
Du måste också förstå att katter som hamnar på katthem inte har de bästa förutsättningarna. Det är katter som ofta kräver mer av sin människa än om man köper en kattunge som har haft en bra start på livet eller en vuxen katt med goda förutsättningar. Ofta har katthemskatter varit igenom en del. Varit hemlösa och skygga, eller på andra sätt inte haft optimala förutsättningar att vara trygga individer. Då är det riskabelt att släppa ut innan katten fått återhämta sig och lära sig att människorna är snälla och att hemmet är tryggt.
Jo precis.
Och just därför så är ju inte katthemskatter en bra lösning för oss som behöver Bondkatter till våra gårdar. Det behovet måste nog tillgodoses på annat vis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp