Bukefalos 28 år!

Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

En blandras när det gäller hundar och katter är ett djur som antingen har en känd härstamning som man vet innehåller fler raser än en eller ett djur där härstamning (ena eller båda föräldrarna) är okänd.

Edit: när det gäller katter kallar man blandraser för huskatter. Så en genetiskt renrasig perser utan stamtavla är en huskatt på pappret. Den hamnar i samma kategori (på pappret) som katten på bondgården som har okänd pappa. Båda är huskatter på pappret. D.v.s. blandraser.

Inom raskatt (åtminstone Sverak) används ordet huskatt, inte blandras. Blandras är för mig som sagt en BLANDning mellan RASer. Precis som ordet uttrycker. Så jag vänder på det sista du skriver. Blandraser räknas som huskatter.
 
Jag är på inget sätt inblandad i "Bondkattsföreningen".

Som jag skrivit tidigare, så är jag inte ens överens med föreningens nuvarande avelsplan till alla delar.

Men jag är av den uppfattningen att det vore bra att bevara Bondkatten, med ett "in situ" bevarande program.

Min uppfattning är att för att identifiera vilka katter som ska ingå i ett avelsprogram för Bondkatter, så ska founders DNA-testas, och nya grupper matchas in bl.a. via DNA-test.

Jag har inga problem med att bevara bondkatten, jag anser inte att raskatt ska vara det enda som finns. Men det ska inte ske på detta sätt. Utan som du skriver, under kontrollerade former. Och med uppfödaransvar.
 
Fast nu vet vi ju redan att just den regeln att inte släppa ut en fertil katt inte följs. Då får man anpassa sina planer efter det.
Men så kan man inte tänka.
Då faller rättssystemet ihop.
Själva reglerna måste kunna följa andra regler.

Om vi jämför med stöld.
Ja, jag låser min bil.
Men det är inte lag på att jag skall låsa min bil.
 
Men så kan man inte tänka.
Då faller rättssystemet ihop.
Själva reglerna måste kunna följa andra regler.

Om vi jämför med stöld.
Ja, jag låser min bil.
Men det är inte lag på att jag skall låsa min bil.
Det är inte lag på att man måste låsa sin ytterdörr heller, men vill du ha ut på en försäkring... eller vill ha dina grejer kvar så bör du göra det.
 
Inom raskatt (åtminstone Sverak) används ordet huskatt, inte blandras. Blandras är för mig som sagt en BLANDning mellan RASer. Precis som ordet uttrycker. Så jag vänder på det sista du skriver. Blandraser räknas som huskatter.

Precis det jag skrev. Inom katt kallar man blandraser för huskatt.
 
Det är inte lag på att man måste låsa sin ytterdörr heller, men vill du ha ut på en försäkring... eller vill ha dina grejer kvar så bör du göra det.

Fast om en tjuv kommer in och plockar dina grejer och åker dit så får den väl inte lägre straff för att dörren var olåst. Det är den korrekta jämförelsen.
 
Det är inte lag på att man måste låsa sin ytterdörr heller, men vill du ha ut på en försäkring... eller vill ha dina grejer kvar så bör du göra det.
Men vi talar om regler här.
Inte försäkringsvillkor eller anställningsvillkor heller för den delen.
Det är olika saker.
 
Nu svarar jag utan citat:

Det finns inte några "kattkolonnier", massor med förvildade katter, eller hemlösa katter på landsbygden! Tvärtom, det råder "kattbrist".

Det är nästan ingen som okastrerade katter alls längre på landet, och har man okastrerad katt, så är det för att man vill ha ungar efter katten.

Vad har du egentligen för källor på detta?
Det framstår för mig som helt taget ur luften.

Inom ett par mil har vi här minst två kattkolonier, där LST och katthem varit inkopplade det senaste året. För bara några veckor sedan dog en okastrerad strykarhane av råttgift några hundra meter från min gård. Även på vårt förra ställe strök det runt okastrerade hanar och orsakade bråk med mina egna (kastrerade). Annonser med upphittade, förvildade katter utan märkning eller hem florerar runt i de lokala grupperna på Facebook.

Var i Sverige råder det egentligen "kattbrist"?
 
Ja det är ju det som behövs.
Bra gårdskatter.
Inte en hög förvildade katter utom kontroll.

Därför rekommenderar jag ett samarbete med dom som jobbar med att bevara Europén. Man har hållt på sen 40-talet dock lite intresse från bönder i överlag då man kunde lätt få en katt för en tia tassen från grannen, varför skulle dom lägga ned tusenlappar på en katt? Tur nog finns det folk i Sverige och Finland som gärna inmöntstrar sin bondkatt in i rasen, men det skulle behövas mycket mer engagemang från bönder generellt.
 
En blandras när det gäller hundar och katter är ett djur som antingen har en känd härstamning som man vet innehåller fler raser än en eller ett djur där härstamning (ena eller båda föräldrarna) är okänd.

Edit: när det gäller katter kallar man blandraser för huskatter. Så en genetiskt renrasig perser utan stamtavla är en huskatt på pappret. Den hamnar i samma kategori (på pappret) som katten på bondgården som har okänd pappa. Båda är huskatter på pappret. D.v.s. blandraser.

Nja. Det skiljer sig enormt mellan hund och katt. Hundar har avlats selektivt så länge att majoriteten av alla hundar idag är antingen av en specifik ras/hundtyp eller en blandning av raser, även gatuhundar.

På kattsidan har vi inte avlat selektivt särskilt länge och en stor andel av katterna utgörs av kattyper som inte har raskatt i sig alls. Pga denna skillnad har man valt att inte kalla katter med okänd härkomst för blandraser eftersom de flesta faktiskt inte är det. De kallas istället för huskatt eller bondkatt.

Så det är logiskt att icke-rashundar kallas blandraser medan katter kallas huskatter.
 
Dessutom förstår jag inte varför det är så svårt med registrerad avel där man har koll med stamtavlor osv. Man gör det ju med brukshundar och gårdshundar, men hundar har ju iofs högre status som tamdjur. Katter håller sig inte till en enda flock. Fertila katter strövar och dom strövar långt, det är oftast den mest aggressiva som får para och det pågår revirslagsmål mellan fertila hanar konstant. Dessutom jagar fertila katter mer sällan än en kastrerad, det blir svårt att utvärdera jaktförmågan då, utan en genbas hålla koll på inavel osv. Intressant nog så har min siames "dokumenterad jaktförmåga" i stamtavlan, hennes gammelfarbror var visst en rejäl höjdade till att jaga; bodde ute i ingenstans på en gård och höll rent från skadedjur som ingen annan och det verkar vara samma för flera andra katter i sin uppfödning. Man kan göra samma sak med lantraser som Europén t.ex.

Såg också häromdan en lapp i en närliggande stad där man bad på knäna efter bondgårdar där en TNR-koloni kunde utplaceras. Problemet är som sagt att det kryllar av katter på bondgårdarna här.
 
Därför rekommenderar jag ett samarbete med dom som jobbar med att bevara Europén. Man har hållt på sen 40-talet dock lite intresse från bönder i överlag då man kunde lätt få en katt för en tia tassen från grannen, varför skulle dom lägga ned tusenlappar på en katt? Tur nog finns det folk i Sverige och Finland som gärna inmöntstrar sin bondkatt in i rasen, men det skulle behövas mycket mer engagemang från bönder generellt.
Fast jag läste för bara några dagar sedan på det här forumet att Europen inte är en lantras iom att man medvetet korsat in engelskt blod i den. Är det en felaktig information? Till det så avlas den på ett bestämt utseende vilket är big no no för en lantras samt att det utseendet inte har något att göra med den hederliga lantraskattens
 
Fast jag läste för bara några dagar sedan på det här forumet att Europen inte är en lantras iom att man medvetet korsat in engelskt blod i den. Är det en felaktig information? Till det så avlas den på ett bestämt utseende vilket är big no no för en lantras samt att det utseendet inte har något att göra med den hederliga lantraskattens

Dom hade samma rasstandard men den splittrades, särskilt när man började avla mer annorlunda på den brittiska korthårens utseende. Inte samma genbas alltså.

Att det avlas på utseende är väl för det är brist på bönder som vill vara delaktig i bevarandet av rasen? Fanns det inga jägare som ville pyssla med hundavel så skulle t.ex Jämthunden endast avlas på utseende för vem skulle vara villig att avla fram jakthundar och vem skulle köpa dessa hundar? Som sagt, bönder säger att dom kan få en katt gratis hos grannen och fnyser åt prislappar. Bondkatter som finns i Sverige idag kan lätt vara utblandade, det var ju därför man satte igång projektet med Europén; att spara den ursprungliga kattstammen som är ättlingar till dom som kom hit på järnåldern utan någon inblandning.

Avla fram en brukslinje om man så vill, precis som med hundar.

Vet inte vad du bor men såhär ser bondkatter ut här och alltid har gjort:
 

Bifogade filer

  • 1280px-An_European_Shorthair.jpg
    1280px-An_European_Shorthair.jpg
    410,6 KB · Visningar: 19
Uppland och Södermanland.
Där så har i varje fall jag svårt att hitta rätt katter.

Men att du personligen inte hittar "rätt katt" betyder ju inte att det råder kattbrist. Jag gjorde en snabb googling och hittade flera katthem i dina områden som tar emot ett stort antal katter varje år.
 
Dom hade samma rasstandard men den splittrades, särskilt när man började avla mer annorlunda på den brittiska korthårens utseende. Inte samma genbas alltså.

Att det avlas på utseende är väl för det är brist på bönder som vill vara delaktig i bevarandet av rasen? Fanns det inga jägare som ville pyssla med hundavel så skulle t.ex Jämthunden endast avlas på utseende för vem skulle vara villig att avla fram jakthundar och vem skulle köpa dessa hundar? Som sagt, bönder säger att dom kan få en katt gratis hos grannen och fnyser åt prislappar. Bondkatter som finns i Sverige idag kan lätt vara utblandade, det var ju därför man satte igång projektet med Europén; att spara den ursprungliga kattstammen som är ättlingar till dom som kom hit på järnåldern utan någon inblandning.

Avla fram en brukslinje om man så vill, precis som med hundar.

Vet inte vad du bor men såhär ser bondkatter ut här och alltid har gjort:
Fast det var inte svar på frågan utan frågan var om det var sant eller falskt att man avlat in engelskt material i Europén.
De bilder som visades på den moderna Europén visade en katt med väldigt runt huvud medan bondkatten har ett mer triangulärt huvud. Även övrig kroppsbyggnad kändes som väldigt långt från en brukskatts kropp.
 
Men att du personligen inte hittar "rätt katt" betyder ju inte att det råder kattbrist. Jag gjorde en snabb googling och hittade flera katthem i dina områden som tar emot ett stort antal katter varje år.
De som jag har hittat har innekatt-regler så det fungerar inte för gårdsbruk.
Har du hittat något annat så tar jag gärna emot kontaktuppgifter dit.
 
De som jag har hittat har innekatt-regler så det fungerar inte för gårdsbruk.
Har du hittat något annat så tar jag gärna emot kontaktuppgifter dit.

Nej, det känner jag inte riktigt att min tid räcker till.
Jag svarade enbart på påståendet om "kattbrist".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp