Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

Vårt behov går definitivt att kombinera med god djurhållning.
Men den där planen är kanske inte rätt väg att gå.

Om behovet går att kombinera eller inte sa jag inget om. Jag sa bara att behovet får inte gå före god djurhållning och att planen inte går att kombinera med god djurhållning.
 
Det kanske har blivit bättre eller så sökte jag på fel katthem. Men jag har haft svårt att hitta katter som får gå ut.

Vaxholms katthem har sånna. Även Stockholms katthem ibland. Och Solgläntan i Vallentuna.

Vaxholms katthem:
https://www.katthem.nu/katter/brorsan-landh/

Stockholms katthem
Screenshot_20210407-075146_Samsung Internet.jpg
 
Min dotter hittade precis en bra katt från ett stall där hästarna precis hade flyttat ut. Det skulle bli verkstad i stället.
Katten är bevisat bra som stallkatt. Så just nu klarar vi oss ett litet tag.
Våra katter är dock till åren och vi måste börja fundera på ersättare till dem. De gamla brukar flytta in till oss och bli kramkatter under sina sista år som pensionärer.
 
Jo precis.
Och just därför så är ju inte katthemskatter en bra lösning för oss som behöver Bondkatter till våra gårdar. Det behovet måste nog tillgodoses på annat vis.

Alla katter på katthem är inte förvildade. Vissa har ägares som hamnat på äldreboende/dött osv också.
Jag har aldrig haft en skygg katt. Haft en som inte fick gå ut utan koppel men det var för att vi bodde nära en väg och den var döv
 
Visst är det underligt att det påstås att det är omöjligt att hitta bondkatter samtidigt som katthemmen, länsstyrelsen osv har fullt upp med att försöka råda bot på den stora mängden hemlösa bondkatter som finns.
Bondkatter och blandraskatter är inte samma sak.

Jag tog upp det där med det semantiska problemet, för att antal inlägg sedan.

Jag var förresten inne på ett svenskt katthems hemsida häromdagen, som hade varit ute och fångat in kastrerade och märkta katter från ett annat katthems TNR program, och så bjuder man ut dessa katter för adoption....

Så det är inte underligt att det finns katter för adoption på vissa katthem...
 
Bondkatter och blandraskatter är inte samma sak.

Jag tog upp det där med det semantiska problemet, för att antal inlägg sedan.

Jag var förresten inne på ett svenskt katthems hemsida häromdagen, som hade varit ute och fångat in kastrerade och märkta katter från ett annat katthems TNR program, och så bjuder man ut dessa katter för adoption....

Så det är inte underligt att det finns katter för adoption på vissa katthem...

Vill gärna se källa på att det är blandraser. Det är DNA-prover ni tar på dom va? Så resultaten måste ju finnas att lägga upp här.
 
Bondkatter och blandraskatter är inte samma sak.

Jag tog upp det där med det semantiska problemet, för att antal inlägg sedan.

Jag var förresten inne på ett svenskt katthems hemsida häromdagen, som hade varit ute och fångat in kastrerade och märkta katter från ett annat katthems TNR program, och så bjuder man ut dessa katter för adoption....

Så det är inte underligt att det finns katter för adoption på vissa katthem...
Men om pappan är okänd är det ju en blandraskatt till motsatsen bevisas. Som @MissFideli sa är det DNAprov som gäller? Annars kan det ju lika gärna vara grannens raskatt som råkade smita ut som är pappan.
 
Men om pappan är okänd är det ju en blandraskatt till motsatsen bevisas. Som @MissFideli sa är det DNAprov som gäller? Annars kan det ju lika gärna vara grannens raskatt som råkade smita ut som är pappan.

Jag skulle säga tvärtom, bondkatt tills man kan bevisa att det är raskatt i. Först då blir det en blandras.
Men jag gör å andra sidan inte skillnad på bond/huskatt genetiskt.
 
Jag skulle säga tvärtom, bondkatt tills man kan bevisa att det är raskatt i. Först då blir det en blandras.
Men jag gör å andra sidan inte skillnad på bond/huskatt genetiskt.

Nja, nu tänkte du väl lite fel?

Alla djur är ju blandraser på pappret tills motsatsen kan bevisas.
 
Vad som ska ske och vad som sker är inte alltid samma sak.
Visst.
Men man kan inte gå omkring och kompensera för alla andras misstag hela tiden. När regler skrivs så måste man ju utgå ifrån att andra regler följs. Annars så blir det bara en massa om och men och kanske.
 
Är inte blandras blandning mellan raser? Jag har väldigt svårt att tro att alla hemlösa är avkommor till 2 rasrena katter.

En blandras när det gäller hundar och katter är ett djur som antingen har en känd härstamning som man vet innehåller fler raser än en eller ett djur där härstamning (ena eller båda föräldrarna) är okänd.

Edit: när det gäller katter kallar man blandraser för huskatter. Så en genetiskt renrasig perser utan stamtavla är en huskatt på pappret. Den hamnar i samma kategori (på pappret) som katten på bondgården som har okänd pappa. Båda är huskatter på pappret. D.v.s. blandraser.
 
Vill gärna se källa på att det är blandraser. Det är DNA-prover ni tar på dom va? Så resultaten måste ju finnas att lägga upp här.
Jag är på inget sätt inblandad i "Bondkattsföreningen".

Som jag skrivit tidigare, så är jag inte ens överens med föreningens nuvarande avelsplan till alla delar.

Men jag är av den uppfattningen att det vore bra att bevara Bondkatten, med ett "in situ" bevarande program.

Min uppfattning är att för att identifiera vilka katter som ska ingå i ett avelsprogram för Bondkatter, så ska founders DNA-testas, och nya grupper matchas in bl.a. via DNA-test.
 
Jag är på inget sätt inblandad i "Bondkattsföreningen".

Som jag skrivit tidigare, så är jag inte ens överens med föreningens nuvarande avelsplan till alla delar.

Men jag är av den uppfattningen att det vore bra att bevara Bondkatten, med ett "in situ" bevarande program.

Min uppfattning är att för att identifiera vilka katter som ska ingå i ett avelsprogram för Bondkatter, så ska founders DNA-testas, och nya grupper matchas in bl.a. via DNA-test.

Ett sånt, seriöst,program hade varit intressant tycker jag. Jag tror inte på det. Men det hade varit intressant med en "brukskatt". Speciellt om man dessutom hade fokuserat på att avla på individer som föredrar möss/råttor framför småfåglar. Tänk om man hade fått fram en katt som effektivt tar möss/råttor men låter småfåglarna vara ifred! Det hade varit fantastiskt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp